Dagens PS

Dejta i helgen? Håll dig nykter

dejta
Dejt på gång? Tänk då på att det bara finns tre saker svenskar tycker är mindre attraktivt än någon som blir för full på en dejt. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 22 feb. 2024Publicerad: 22 feb. 2024

Har du en dejt på gång? Läs det här först. En ny undersökning avslöjar vad svenskar egentligen tycker om alkohol och dejter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Systembolagets dotterbolag IQ har gjort en undersökning om vilka beteenden svenskar tycker är minst sympatiska och lockande, i bred bemärkelse.

Oärlighet, dålig hygien och att man är allmänt otrevlig toppar listan.

På fjärde plats av oattraktiva beteenden kommer att någon dricker för mycket på en dejt.

Det tycker var fjärde person illa om.

”Dricker mindre”

En enda grupp har en större acceptans för överdrivet alkoholintag och det är svenskar i åldern 18-34 år.

Där är det bara var åttonde som reagerar på att någon dricker för mycket.

”Dagens unga dricker mindre alkohol, vilket skulle kunna innebära att det inte är lika vanligt med en för berusad dejt. Samtidigt vet vi att det är i åldrarna 20 till 30 år som det dricks mest alkohol”, säger IQ:s vd Mojtaba Ghodsi.

Var tredje berusad

ANNONS

Trots ovanstående säger var tredje person att de själva druckit sig berusade på en dejt.

”Vi vet att många dricker alkohol vid dejting och raggning. Ett eller två glas ger en avslappnad känsla och kan göra oss modigare”, intygar Mojtaba Ghodsi.

Men det finns en baksida om man häller i sig för mycket och för ofta, påpekar Ghodsi.

”Fortsätter du att dricka blir du sämre på att uppfatta din dejt eller partners subtila, men ack så viktiga, signaler”, påpekar han.

Stor, stark och snygg? Här är egenskapen som är viktigare (dagensps.se)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]