USA toppar listan över världens bästa resmål för turism. Men varför?
Därför flockas turisterna till USA
Mest läst i kategorin
Det har varit några utmanande år för resebranschen. Nu ser dock turistandet ut att ha återgått till nivåer från tiden före pandemin.
I centrum för denna återhämtning står USA.
Landet har nämligen blivit utsett till det främsta landet för turism enligt World Economic Forum.
Anledningarna stavas infrastruktur, omfattande marknadsföringsinsatser och mångfald.
Mångfald och infrastruktur
USA:s framgång kan spåras till landets mångfald av städer och det gedigna arbete som lagts ner på långsiktiga, hållbara turismplaner.
Anna Abelson, instruktör vid Tisch Center of Hospitality, påpekar att landets robusta infrastruktur och lättillgängliga resmöjligheter mellan städer är avgörande faktorer för landets framgång.
“Medan det finns uppenbara skäl till denna utmärkelse, såsom dess varierade landskap, naturliga skönhet och kulturella rikedom, har USA också en välutvecklad infrastruktur som stödjer rese- och turistsektorn”, säger hon till BBC.
Natur och marknadsföring
USA:s 63 nationalparker är annat som lockar.
Tim Leffel, författare till The World’s Cheapest Destinations, beskriver USA som ett land med större variation av landskap och intressanta städer än något annat land på planeten.
Han menar också att framgången beror på turistbranschens hårda arbete, deras förmåga att anpassa sig – och deras aggressiva marknadsföring.
Enligt Leffel är turistorganisationer i USA blixtsnabba på att svara på journalisters förfrågningar. Dessutom följer de upp sina marknadsföringskampanjer och söker konstant förbättringar genom att studera vad som fungerar både inhemskt och internationellt.
Städer som sticker ut
De klassiska städerna som Las Vegas och New York har länge marknadsfört sig både aggressivt och strategiskt – något som gett utdelning.
På senare tid har dock städer som Tampa, Savannah och Louisville sett en ökning i antalet internationella besökare.
Anledningen?
Smart och aggressiv marknadsföring, såklart.
Ekonomisk påverkan
Allt detta ser dessutom ut att ha gett utdelning rent ekonomiskt.
Enligt United States Travel Association (USTA) spenderade internationella besökare hela 180 miljarder dollar i USA år 2019, vilket genererade nästan 2 biljoner dollar i ekonomiskt utfall.
Detta kan jämföras med Frankrike, som visserligen var världens mest besökta land med 90 miljoner besökare samma år, men som endast genererade drygt 66 miljarder dollar från internationell turism.
Läs också:
Lev som en grekisk gud – besök Aten i sommar. Dagens PS
Efter succén – turistinvasion till Thailand. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.