Den kom som ett yrväder i bildjungeln, väckte mångas begär men inte lika mångas köplusta. I dag är Chrysler PT Cruiser en framtida klassiker.
Chrysler PT Cruiser: En lönsam retroflirt
Mest läst i kategorin
Det var Stefan och jag som tryckte våra näsor mot skärmen.
De första bilderna på Chryslers nya retrobil hade just släppts på internet och vi var fast.
Vi var helt ense. En sån skulle vi ha. Bilen var asball och signalerade allt som vi gillade – lagom klassisk, frän, annorlunda.
Den stack dessutom ut överallt i den annars så gråa bilparken.
Vi kom dock inte längre än dit.
Och det var nog så de flesta resonerade kring bilen. De gillade att titta på den, men det var få som ville äga den.
Flirt med Europa
PT Cruiserns tillblivelse var egentligen inte med nostalgi i fokus.
Efter att företaget släppt den lilla Chrysler Neon ville de använda samma bottenplatta till en MPV – alltså en Multi Purpose Vehicle – något som var riktigt i ropet i mitten på 1990-talet.
Chryslers designavdelning drog upp linjerna till en riktigt fräck, lätt off-road-stukad bil som de trodde skulle kunna slå på den svårflirtade europeiska marknaden.
Arbetet med den nya bilen för Europa hade kommit ganska långt när nyheten kom att Chrysler och Daimler-Benz hade gått samman.
Trots interna proteser fick projektet drivas vidare i Chryslers korridorer.
Släppt 1999
År 1999 var det dags för release. Den bil som då släpptes ut på marknaden hade inte många drag kvar från de ursprungliga linjerna.
De tuffa linjerna som först ritats upp hade ersatts av ett klart retrostuk med rena 1930-tals-flirtar.
Tanken var att bilen skulle släppas under varumärket Plymouth, men när det märket lite hastigt och lustigt lades ned 2001, fick det istället bli Chrysler på bakluckan på den nya bilen.
Ormboet Chrysler PT Cruiser kastade sig in i var den så kallade Golf-klassen. En prestgestinn storleksklass där striden stod hårt om kunderna.
Så småningom hade Chrysler samlat ihop fyra olika motoralternativ.
Hyfsad försäljning
Försäljningen gick okej i Europa. Ingen kioskvältare med 1 350 000 bilar hann det ändå bli innan tillverkningen lades ned 2010.
När siffrorna för bilen slutligen sammanställts, kunde ledningen förvånat konstatera att Chrysler PT Cruiser hade blivit den mest lönsamma bilmodell Chrysler Corporation någonsin byggt.
Bortglömd idag
I dag är inte PT Cruisern längre någon bil vi ser i gatumiljön.
Kvalitén på bygget var sisådär och många bilar har redan skrotats.
Hittar du ett fint exemplar som inte gått för många mil, kan det således vara en god idé att ställa undan den till framtiden.
Då har du snart ett ess i rockärmen.
Läs mer:
Volvo Cars ökar försäljningen igen (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.