Det finns en outtalad gräns för hur stor en båt kan bli utan att tappa sitt epitet. Det gäller inte alla. Chris-Craft bygger en 36-fotare som sina mått till trots per definition är en daycruiser.
Chris-Craft Corsair 36 - Mäktig daycruiser
Mest läst i kategorin
Det fanns en tid då amerikanska Chris-Craft byggde riktigt stora båtar. Kalla dem mindre fartyg om ni så vill. Företaget var indelat i divisioner och produktionen uppdelad beroende på vilken typ av båt man byggde. Cavalier division byggde i plywood, Sea Skiff divsion klinkat och vid Roamer division byggde man de största. De flesta med skrov i aluminium.
De mätte en bra bit över 70 fot och bar modellnamn som Yacht Fisherman, Flush Deck Motor Yacht eller rent utav bara Motor Yacht. Heter företaget Chris-Craft kan man gott hålla sig till enklare modellbeteckningar. Naturligtvis följdes det av siffror som förtalte dess storlek.
Chris-Craft Corsair 36 skapar habegär
Det spelar mindre roll för den som vill äga en Chris-Craft, oavsett årgång eller modell. En av de senare solskensbåtarna är Chris-Crafts just nu största båt. Den mäter 36 fot mellan stävarna, men är likväl en daycruiser.
Stor ruffbåt skulle nog många säga, men jag hävdar att detta är en stor solskenshoj. Detta inte menat som något negativt. Tvärtom. Personligen tycker jag att det är underbart att det finns tillverkare som inte kompromissar bort sin produkt. Corsair 36 Heritage Edition kan inte ens stava till kompromiss. Båten är renodlad.
Vad är det då man får de drygt sex miljonerna den svenska återförsäljaren begär? Ja, den som alternativt sneglar på en medioker jänkarkopia byggd betydligt mycket närmare oss, blir kanske inte direkt imponerad. För det första ska man komma ihåg att man, precis som vid många kapitalvaror, får betala för namnet.
Chris-Craft bygger inte på något vis bättre båtar än sina bästa konkurrenter. De är på det hela taget är dessa också klart godkänt hopkomna.
Vid just denna testkörning utspelade det sig dock en för mig som skrivande båttestare något annorlunda situation. Jag fick med mig en presumtiv köpare ombord. Exemplaret vi testade var redan sålt till en köpare med ett sjöställe på Åland. Han ville ha en bra pendlarbåt. Och kan inte ha valt bättre. Förutsatt att både solen och lädret i bakfickan skiner.
Hur som, där befann vi oss alltså. Jag som båtjournalist, återförsäljaren och den helt klart intresserade kunden. Efter att jag försäkrat mig om att varken han eller hans kvinnliga sällskap var oroliga, detta gällande mitt hanterande av den med 740 hästkrafter motoriserade knappt tolv meter långa skönheten ökade vi farten.
Förväntad prestanda
Att kalla det en hästspark vore att överdriva, men alla dieselhästarna som gnäggade under soldäcket gjorde ett bra jobb. Efter lite justering med drevtrim nådde vi snart knappa 40 knop. Det är vad man i vår tid förväntar sig av en daycruiser.
I toppfart blev hon lite lynnig. Inget konstigt i det. Det är närmare nio ton som är uppe och dansar på kraftiga steglister. Dubbla maskiner ger naturligtvis en relativt stadig gång, men man känner samtidigt båtens ovilja att gira.
Är man van och snabb gör det stor skillnad med gasavdrag på, ursäkta utrycket, ”dalmotorn”. Alltså maskinen som ligger innerst i giren. Annars kan man nog säga att Chris-Craft Corsair går som bäst i sin ekonomiska marchfart 28–30 knop. Där ligger bränsleförbrukningen på cirka 1,2 liter per maskin.
Allt är storlek XL på Chris-Craft Corsair 36
Interiören då? Jo, här kommer förklaringen till varför jag envisas med att kalla den här – på många sätt – väldigt stora båten för daycruiser. Sittbrunnen är beskaffad precis likt den gängse daycruisern, oavsett storlek. Skillnaden är bara att här är allt av storlek XL. American style.
Förar- och passagerarstol är istället två mindre soffor. Akter om dem två soffor längs med på vardera sidorna, stora nog att rymma fler vänner än man förmodligen kan lyckas samla ihop för en tur genom skärgården.
Här finns det två planlösningar att välja mellan. Dels denna modell, med stor U-soffa som går hela vägen ut mot akterspegeln. Den andra har tilläggsnamnet European och har då en kortare soffa och istället en stor solbädd akteröver. Durkytan är naturligtvis spatiös. Här kan man dansa en tryckare tillsammans med Docksides och flip-flops utan att bli osams.
Vill man sedan sparka av sig fotdonen för ett dopp, så är passagen ut till den minst lika promenadvänliga badplattformen bara några kliv bort. Genom den akteröver delade soffan tar man sig i durknivå ut, och med ett litet steg ner har man det våta stora blå framför sig. Här finner du inga däverts, jollegarage eller annat som vanligtvis hör en 36-fotare till.
Under däck blir man som spekulant av en ovan nämnda båttyp synnerligen nöjd. En stor bäddbar V-soffa i fören. Den sväljer med lätthet åtta vuxna stussar. Även här finns det valmöjligheter. Vill man hellre ha en stor dubbelkoj så finns den i listan över alternativen. Utmed sidorna sitter stora förvaringsskåp. Det är full ståhöjd och i taket tre stora skylights som ger bra ljusinsläpp. Dem är dock de enda som finns.
Midcabin med stor dubbelbädd
Om babord ett fullgott pentry med bekväm arbetshöjd. Tvärs det ligger den fullt fungerande, men kanske inte klassens största toalett. Under sittbrunnsdurken ligger midkabinen med stor dubbelbädd, en mindre soffa och gott om förvaring.
Hela inredningen under däck ger ett propert och modern intryck. Allt, med några få undantag är laminatskivor. Lådor är självstängande och luckor har självlåsande fjädergångjärn. Känslan är lite IKEA och möjligen finns lite att önska av passformen hos delar av inredningen.
Det säkerligen i efterhand justerbart. Det kan man ju på ovan nämna möbelföretags gångjärn.
Sammanfattning:
Denna testade båt var topputrustad och beställaren hade plockat i stort sett allt från tillbehörslistan. Utgångspriset för Chris-Craft Corsair 36 Heritage Edition är ca 3 865 000 kronor. För den testade båten landade notan på betydligt mer. Mycket mer.
Då förstår man att det sitter mycket extra iskruvat. Tycker man ändå att detta är för mycket av en bobåt lanserar man kommande säsong en Launch-modell på lika skrov. Då har man istället öppet fördäck likt en bowrider. För visst kallar man det bowrider, även om den mäter dryga 11 meter? Eller..?
Fakta: Chris-Craft Corsair 36
Längd 11,63 meter
Bredd 3,81 meter
Vikt : 8 900 kg
Motorer Testad båt: 2x VP D6-370
Pris från 3 865 000 kronor.
Relaterade artiklar:
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.