Modehuset Chanel hyllar sin skapare och hennes kärlek till tweed med sin nya exklusiva smyckeskollektion och tar varumärket till nästa nivå.
Chanels nya giv – blir ännu mer exklusiva
Mest läst i kategorin
I decennier har det franska modehuset Chanel hyllat sitt signaturmaterial tweed i jackor, kjolar, väskor och mer därtill.
Så var det grova kypertvävda ylletyget också ett av varumärkets grundare Mademoiselle “Coco” Chanels favoritmaterial.
Hon grundade sitt modehus 1910 och hennes kläder och accessoarer var revolutionerande.
I förra veckan fick modehusets mest lojala och förmögna kunder chansen att få sin dos tweed i form av diamanter och safirer.
Den nionde juni bjöd man nämligen in kändisar och modelejon till en sprakande fest i London för att presentera sin nya smyckeskollektion, skriver Business of Fashion.
Designad för att efterlikna tweed
Kollektionen är designad för att efterlikna det smidiga, men samtidigt komplicerade materialet tweed. Vävda halsband och armband imiterar materialets struktur, med diamanter, pärlor och och miniatyrkamelier gömda bland stenarna.
Smycken inspirerade av knapparna på Chanels signaturjackor i tweed visades upp bredvid lekfulla asymmetriska örhängen och safir- och diamantringar.
En blinkning till Coco Chanels favoritmotiv
Kollektionen är uppdelad i fem delar, som var och en blickar mot distinkta Chanelmotiv, som mademoiselle själv ofta använde i sin design: bandet, kamelian, stjärnan, solen och lejonet.
Kollektionen består av 65 delar som alla är tillverkade för hand i företagets ateljéer på Place Vendôme i Paris.
Dessa exklusiva smycken har en stor roll i varumärkets giv att attrahera de så kallade VIC:s, “very important clients”, som gärna spenderar astronomiska summor på lyxprodukter.
Från 755 000 kronor och uppåt
Den här säsongen startar priserna för ett smycke från tweedkollektion på 65 000 euro, alltså omkring 755 000 kronor.
För det dyraste smycket och kollektionens riktiga juvel får en köpare vara beredd att spendera hela 5,8 miljoner euro, närmare 60 miljoner kronor.
Äkta smycken har under de senaste åren har utvecklats till ett mycket lönsamt område för lyxföretagen inom mode, i kontrast till systerkategorin haute couture, som ofta ses som en förlustbringande show.
Med det sagt finns det fortfarande luckor i marknaden för de som har muskler att slåss.
Chanel investerar 12 miljarder
För att driva på sin nya tillväxtfas planerar nu modehuset Chanel att bli än mer exklusivt. Detta för att ge kunderna den ultimata lyxupplevelsen har företagets vd tidigare sagt till Business och Fashion.
Kapitalinvesteringar, inklusive i butiksrenoveringar och förvärv av nyckelleverantörer, kommer att fördubblas till cirka 1,2 miljarder dollar.
Chanel hade intäkter på 17,2 miljarder dollar förra året. Det är en ökning med 17 procent jämfört med 2021 trots dramatiska prishöjningar.
Vill du läsa mer om mode, smycken och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Blå diamant slår försäljningsrekord i Schweiz