Carl Malmsten var en formgivare som låg långt före sin tid. Man skulle kunna kategorisera hans möbler som ekologiska och socialt hållbara. Hans koncept var strikt baserat på lokalt material med lokala traditioner som måttstock. På 1920-talet pratade man om ett designkoncept kallat ”swedish grace”, och i fokus låg då Carl Malmstens kanske mest kända möbel – pinnstolen Lilla Åland.
Carl Malmstens Lilla Åland i fronten för ”swedish grace”
Mest läst i kategorin
Precis som Josef Frank hyste Carl Malmsten stor kärlek till naturen. En stor skillnad mellan giganterna var dock att Malmsten var den kanske mest intensiva motståndaren till funktionalismen. En av hans mest målande beskrivningar av funktionalismen är slätstruken, importerad, antitraditionell stil, mekaniskt torr och grundad på falsk saklighet. Men det mest omtalade citatet är den kortare beskrivningen där han beskrev det som detta fattiga program.
Möbler för ett stillsamt liv
Trots sina öppna protester mot funktionalismen finns det mycket i hans verk som går hand i hand med den. Hans möbler skvallrar om en vilja och en glöd att leva ett stillsamt liv med en god bok i handen och en konjak på ett intilliggande bord. Det är kärnan i hans verk, hans budskap som lärare på sina egna skolor och det mål han själv hade för sin egen tillvaro.
Inspirationen till pinnstolen Lilla Åland föddes i samband med en slöjdkurs i Finströms kyrka på Åland 1938. Tillverkare av stolen blev sedan företaget Stolfabriks AB i Smålandsstenar, men det skulle dröja ända till 1942 innan stolen fick den karaktäristiska charm som den är så känd för i dag.
Lilla Åland tillverkas i massiv björk eller ek och är Malmstens mest älskade och sålda möbel
genom tiderna.
Carl Malmsten slog igenom 1916 i en tävling där deltagarna skulle ta fram en inredning till Stockholms stadshus. Han vann både första och andra pris för sina förslag, och enligt honom själv var det de första möblerna han någonsin ritade.