Dagens PS

Caia säljer julkalendrar för 36 miljoner på mindre än en timme

Caias julkalender väcker ilska
Bianca Ingrosso håller inte med om kritiken mot Caias julkalender.
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 28 okt. 2021Publicerad: 28 okt. 2021

Caia, Bianca Ingrossos e-handelsföretag, släppte på onsdagen sin allra första julkalender – och sålde slut på en timme. 20 000 kalendrar flög av hyllorna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Under de första 40 minuterna i morse sålde vi ungefär fem kalendrar per sekund”, säger bolagets vd Mikael Snabb till Ehandel.

Totalt gav julkalendrarna företaget 36 miljoner kronor på under en timme.

Medgrundaren till Caia, Bianca Ingrosso, gick ut på sociala medier och informerade om att det kunde hända att köpare fick vänta på orderbekräftelse på grund av det stora intresset för julkalendern. En del andra problem uppstod också på grund av det stora trycket på sajten, men enligt vd Mikael Snabb höll sajten bra.

“Sajten höll ihop fint utan strul. Det som dock kan upplevas som strul är att det tar lite tid för sajten att cacha och byta produkten från ”bevakningsbar” till ”köpbar”, säger säger han till Ehandel.

Mest efterfrågade produkten

Det är kunderna som velat ha en julkalender. Enligt Caias medgrundare Vanessa Lindblad har det varit den mest efterfrågade produkten i deras community,  och företaget hade rekordmånga bevakningar på den. Priset för kalendern med de 24 skönhetsproodukterna, 1 795 kronor, verkar definitivt inte ha avskräckt kunderna.

Caia ser nu fram emot att kunderna ska dela med sig av lucköppning.

“Vi är helt otroligt glada och nu ser vi fram emot att följa lucköppningen. via sociala medier. Jag är otroligt stolt över vad hela teamet åstadkommit”, säger Mikael Snabb.

Sålde Caia för 220 miljoner

Att det blev en ordentlig succé för e-handelsföretaget glädjer säkerligen grundarna, Bianca Ingrosso, Vanessa Lindblad, Mikael Snabb och Jesper Matsch.

Bianca Ingrosso sålde förra året Caia till riskkapitalbolaget Verdane för en summa som uppskattades till 220 miljoner. Hon, och grundarteamet, är dock kvar i bolaget. Bianca Ingrosso fortsätter att vara sminkmärkets ansikte utåt. Mediepersonligheten har runt 1,1 miljoner följare på Instagram och 350 000 prenumeranter på Youtube, och medverkar också i tv-serien “Wahlgrens värld” tillsammans med mamma Pernilla Wahlgren.

Läs även: Säljer sminkbolaget – blir ekonomiskt oberoende 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS