Anrika smyckesföretaget Bulgari uppdaterar sin ikoniska kollektion Serpenti som i år fyller 75 år.
Bulgari ömskar skinn med uppdaterad design
Mest läst i kategorin
Italienska Bulgari är känt för sina vackra, unika och exklusiva smycken.
Under 139 år har företaget med bas i Rom, förfört sina kunder med juveler som drar blickarna till sig. I år når man en viktig milstolpe då den klassiska kollektionen Serpenti fyller 75 år.
Serpenti, eller ormen på svenska, är ett av Bulgaris mest omhuldade och kända motiv.
Kollektionen uttrycker allt som varumärket står för – en passion för färg, känslan för att kombinera exotiska material, innovativt konstnärskap och glamour.
Ett historiskt motiv
Ormen har varit representerad i smycken sedan tiden för de egyptiska faraonerna, såväl som under Antiken. De båda kulturerna korsades förstås, och intressant nog hade Bulgaris grundare Sotirios Voulgaris grekiskt påbrå.
Sedan Bulgaris första smycke med motivet dök upp i slutet av 1940-talet har Serpenti burits av några av Hollywoods största namn.
Senaste nytt
Lanserades 1948
Den första Serpenti lanserades 1948 och var en klocka som såg ut som ett armband. Armbandet tillverkades med en teknik kallad “Tubogas” och som satte Bulgari ordentligt på kartan.
Tekniken gav designen en fjädrande och slingrande siluett som aldrig tidigare skådats i smyckessamanhang, och snart blev klockorna hett eftertraktade.
Det var dock senare på 1950-talet som Bulgari började avbilda ormen ordentligt, med huvud och allt.
Bulgari – stjärnornas juvelerare
På 1960-talet tog Serpenti plats som en riktig ikon. Den italienska glamouren hade smugit in sig i den amerikanska filmens värld, och förankrade Serpenti och Bulgari i filmdukens historia.
Under inspelningen av Cleoptra 1962, bar Elizabeth Taylor bar en Serpenti, och hennes älskare Richard Burton (som för övrigt överöste Taylor med juveler) lär ha sagt att Bulgari var den enda italienska Taylor behärskade.
“Den enda italienska Elizabeth kan är Bulgari.”
Uppdaterad design
Fortfarande tillverkar Bulgari så kallade “high jewellery” i Serpenti-designen, men i dag erbjuder man också enkla, men fortfarande eleganta alternativ.
Precis som en orm ömsar skinn återuppfinner och uppdaterar Bulgari ständigt kollektionen, och den känns alltid modern.
Bulgaris design fortsätter att locka både återkommande och nya kunder, och ormens hypnotiska charm ser ut att bestå.
Här kan du se och köpa hela kollektionen.
Vill du läsa mer om mode, smycken och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Nu ska vi bära lyxklockan runt halsen