Nya Fletcher F23 är en bowrider som till att börja med blir bensindriven men sedan även blir helelektrisk som sätter nya mål till sjöss. Det blir en ordentlig comeback av den ikoniska brittiska båtbyggaren som har dröjt 20 år med att släppa en ny modell.
Brittisk ikon släpper helelektrisk modell – ska leda racet
Mest läst i kategorin
Till att början släpper Fletcher sin F23 med bensinmotorer för både inombordare och utombordare, och nästa höst ser det sedan ut att komma en helelektrisk version, uppger båtbyggaren på sin hemsida.
“Vi avslöjar inte för mycket i det här skedet när det gäller de helelektriska lösningarna”, uppger Ed Ahmed som är bolagets kreativa ledare.
Han vill dock trycka på att ikonen är ett “prestandavarumärke” och att “elektriska lösningar inte handlar om hur långt vi kan åka, utan om fart och att ha kul”.
Fletcher vill leda elbåtsracet
Bolaget har satt upp ett mål som dock kommer sopa banan med andra elbåtar, uppger Ed Ahmed.
“I dagsläget är det ingen annan elektrisk båtbyggare som producerar det vi siktar på att leverera, vilket för Fletcher F23 är upp till två timmar med full gas och en maxhastighet på 50 mph.”
Sammanlagt kommer det få plats med åtta personer ombord, som alltså tar sig fram i max 45 knop.
Prislappen hamnar på drygt 2,8 miljoner kronor, men det lär inte avskräcka köparna som hängivit har hängt med i Fletchers 60-åriga historia, och om försäljningen rullar på bra så kommer sortimentet utökas genom F20, F26 och F30 som redan samtliga ligger på ritbordet.
Läs även: Ryska superyachten på radarn igen – efter 8 månader
Läs även: OCEA Yachts tar pendling till nya nivåer
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.