Två världar möts när fotriktiga Birkenstock och kungen av pumps Manolo Blahnik gör sandaler ihop.
Birkenstock & Blahnik i djärvt samarbete
Mest läst i kategorin
Komfort möter glamour
Det är inte utan att tanken svindlar när två fundamentalt olika skotillverkare går samman i en färgsprakande, djärv och fotriktig kollektion.
Kanske klarnar bilden något om man betänker att både den tyska sandaljätten Birkenstock och stjärndesignern Manolo Blahnik brinner för gott hantverk och kreativitet.
Som tillägg till det använder Blahnik själv Birkenstock flitigt och gläds därför extra mycket över att kunna förena sin estetik med Birkenstocks vardagliga komfort.
Kvalitet och funktion
Så är det inte heller första gången de båda varumärkena möts. Under 2020 agerade Manolo Blahnik tillsammans med sin systerdotter, Kristina Blahnik, VD för Manolo Blahnik, modeller i Birkenstocks vår- och sommarkampanj.
De fotograferades då i Manolo Blahniks allra första butik på Church Street iförda Birkenstock.
Något som resulterade i ett djupare samarbete. När de båda varumärkena nu förenas i en unik, gemensam kollektion är det med Birkenstocks kärningredienser kvalitet och funktion, en stor gnutta lekfullhet och karaktäristiska utsmyckningar av typen som gjort Manolo Blahnik till den ikon han är på den exklusiva skomarknaden.
Starka färger och glittriga spännen
Först ut att få ny kostym är de klassiska modellerna Boston och Arizona.
Starka färger, glittrande spännen av kristall och förförisk sammet präglar de glamourösa hantverkssandalerna i svart, blått och fushia, som alla levereras i en exklusiv kartong med medföljande skopåse, precis som seden bjuder när man köper Manolo Blahnik.
På Birkenstock är man i likhet med Blahnik både stolta och förväntansfulla inför kollektionens lansering.
“Vi är glada över att samarbeta med Manolo Blahnik, vars oöverträffade hantverk länge har satt ribban för skotillverkning”, säger Oliver Reichert, vd för Birkenstock i ett pressmeddelande.
Du som kan ditt Sex and the City vet att även huvudkaraktären Carrie Bradshaw hade gråtit av lycka.
I utvalda butiker 24 mars
Den första utgåvan av samarbetet kommer från och med den 24 mars att säljas via 1774, i alla Manolo Blahniks butiker liksom bland utvalda återförsäljare världen över.
Ytterligare modeller kommer sedan att lanseras i juni 2022.
Läs även: Omegas Seamaster Ultra Deep: garanterat vattentät
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.