Den massiva premiären av Disney och Pixars biofilm “Inside Out 2” lockade en stor publik till biograferna. Med ett rekordantal sålda biobiljetter under premiärhelgen har “Inside Out 2” blivit sommarens stora biofenomen.
Biofilmen "Inside out 2" kör om "Barbie"
Mest läst i kategorin
Biofilmen som är den animerade uppföljaren till “Inside Out”, gick upp på 4 440 biografer i USA och Kanada och tjänade hela 155 miljoner dollar i biljettförsäljning.
En betydelsefull och välkommen vändpunkt för biobranschen som haft ett utmanande år, skriver Fortune.
Större än Barbie
Premiären av biofilmen “Inside Out 2” beskrivs som Pixars väg tillbaka till toppen och är den näst största premiärhelgen under Pixars 29 år i branschen.
Filmen hade även den näst bästa premiärförsäljningen bland animerade filmer.
Bara “Incredibles 2” har tidigare haft liknande framgångar (182,7 miljoner dollar 2018).
Men för 2024 går “Inside Out 2” om alla andra filmer – och Barbie som var förra årets succé på biograferna.
Senaste nytt
“Framgång föder framgång”
Från Disneys håll var man övertygade om att filmen skulle göra bra ifrån sig, men inte “extremt bra”.
Tony Chambers, som leder teaterdistributionen för Disney, var förvånad och positivt överraskad över hur mycket det överträffade redan höga förväntningar.
Inför lanseringen av biofilmen, som beräknas ha kostat runt 200 miljoner dollar att producera, har målet varit att attrahera publik över olika åldrar och kultur, säger han.
Det har visat sig vara nyckel till framgången bakom “Inside Out 2”.
Framgången är även betydande för Pixar som haft det motigt med sina senaste lanseringar, “Elemental” och “Lightyear”.
“Alla behövde detta eftersom framgång föder framgång”, säger Chambers.
Biofilmen bra för alla
Hela Hollywood ser en ljusning i branschen efter biofilmen “Inside Out 2” då ekosystemet lidit av ett underskott på 26 procent.
“Det är bra för branschen, bra för Pixar och bra för verksamheten överlag”, menar Chambers.
För Hollywood är sommarsäsongen betydande då biljettintäkterna står för 40 procent av den årliga biljettkassan och särskilt med tanke på förra sommarens underskott som landade på 28 procent.
“Jag tror att ordet kommer att spridas om den här filmen och hjälpa till att dra in folk till biografer under sommaren”, säger Jeff Whipple, vicepresident för Megaplex Theatres.
Läs även: Fem filmer alla bör se i sommar. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.