Big Mac - Flottpuckarnas okrönte kung
Mest läst i kategorin
Don Gorske är världsmästare i sin egen gren. Han har världsrekordet i Big Mac-ätning. Sedan 17 maj 1972 har Gorske petat i sig minst en Big Mac per dag.
Utom åtta dagar då han av olika anledningar inte kom till en Mc Donaldsrestaurang – vilket nu har resulterat i över 32.000 ätna hamburgare.
Det började då han skulle fira ett nybilsköp 1972. Och sedan dess har tuggat på. Han friade till sin fru Mary på en Mc Donaldsrestaurang 1973 och gifte sig två år senare.
Den föddes 1968
Men det är just runt den legendariska Big Macen allt snurrat. Hamburgaren, som sedan den introducerades i Pennsylvania 1968, har varit Mc Donalds huvudprodukt och den som blivit företagets stora varumärke världen över.
Receptet innehållande nötkött, sallad, ost, gurka, lök, sås samt vitt bröd med sesamfrön, skapades dock inte av Mc Donalds personal.
Bakom den vinnande kombinationen står Bob Wian, som 1936 knåpade ihop den första burgaren som med tiden skulle utvecklas till dagens Big Mac av MC Donalds-krögaren Jim Delligatti.
Big Mac som ekonomiskt verktyg
Idag har Mc Donalds ungefär 37000 restauranger i 118 länder och 69 miljoner kunder per dag. Och många av dem köper en Big Mac.
Det faktum, att samma produkt säljs på så många olika marknader för så många olika valutor, gör självklart burgaren intressant för världens makro-ekonomer.
Därför har Big Mac-index skapats där hamburgarens lokala pris, jämfört med andra länders priser, blir ett mått på köpkraftspariteten mellan olika valutor.
Dock visar resultatet av indexet att teorin om köpkraftsjämförelsen inte riktigt fungerar som verktyg fullt ut.
Läs mer om:
Klassiska hamburgerkedjan comeback
Jim Delligatti – entreprenör i hamburgare
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.