Kryssningar blir alltmer attraktiva. Det märks i varvens orderböcker. Nu har kryssningsindustrin beställt nya fartyg för 508 miljarder kronor.
Beställt: Kryssningsfartyg för 508 miljarder
Mest läst i kategorin
Caribbeans fartyg Anthem of the Seas har plats för 4 905 passagerare och en besättning på 1 500 personer.
I somras besökte hon Norge. Kommer hon tillbaka 2025 blir hon en av de kryssningsfartyg som bidrar till ett nytt rekord i antalet kryssningspassagerare.
Kryssningsbranschen växer kraftigt och fullständigt immunt mot alla rop om klimatpåverkan, fossila bränslen och rovdrift på resurser.
Nästa år växer antalet passagerare som når norska hamnar med nästan 20 procent.
Från 7 till 30 miljoner
3 522 kryssningsfartyg gör anlöp, enligt Cruise Lines International Association. De görs av 109 fartyg från 44 olika rederier.
Globalt är trenden den samma. I slutet av 2024 fanns 360 kryssningsfartyg med en snittkapacitet på 1 870 passagerare, enligt norska Dagens näringsliv som hänvisar till Cruise Market Watch.
Antalet passagerare?
30 miljoner under 2024 – att jämföra med sju miljoner som vid millennieskiftet.
Optimismen är totalt och inte minst glädjer det världens varv. Rederierna har lagt beställningar på 60 nya kryssningsfartyg för leverans fram till år 2030.
Men smakar det så kostar det. Enligt Cruiseindustrynews.com blir den totala notan motsvarande 508 miljarder svenska kronor för de 60 fartygen.
50 procent upp sedan prepandemisk tid
Av de 30 miljonerna kryssningspassagerare globalt 2025 kommer sex miljoner att få uppleva en norsk hamn.
Det är två miljoner fler än åren innan pandemiårens gastkramning.
Kritik? Jodå.
Bland annat om att det är just hamnarna och inte så mycket mer turisterna upplever – och att de därför inte tillför särskilt mycket ekonomiskt.
Det är ju, exempelvis, så att de så gott som enbart bor och äter ombord, vilket inte kompenseras av att de går i land och köper en och annan souvenir av de norska infödingarna.
”Det är omöjligt att driva stora kryssningsfartyg på ett hållbart sätt. Vi bör därför säga nej tack till dem”, anser Truls Gulowsen som leder norska Naturskyddsföreningen och kallar båtarna ”flytande växthusgasfabriker”.
Ger för små inkomster?
Enligt en rapport från Menon bidrar varje anlöp av ett kryssningsfartyg i snitt med två miljoner till de norska skatteintäkterna.
Med 3 522 anlöp nästa år skulle det motsvara drygt sju miljarder norska kronor.
”Men flera undersökningar har dokumenterat att det inte är de mest lönsamma gästerna för Norge, eftersom de varken köper boende eller betalar skatter och avgifter på samma nivå som andra”, säger Ole Michael Bjørndal hos NHO Reiseliv.
Han och andra på att regeringens nya förslag om kommunal turistskatt, som enbart ska omfatta turister som bor på land.
Dock får en norsk småbåtsägare får betala turistskatt i gästhamnen medan ett kryssningsfartyg i stora hamnen bredvid inte behöver betala alls. Det tycker till och med Monica Berstad hos Cruise Norway är orättvist.
”Vi är tydliga med att alla turister ska behandlas lika”, slår hon fast.
Möt den nya superkryssaren som kan bära hela Ljungsbro. Dagens PS
Res världen runt – utan att lämna lägenheten. Dagens PS
Sex utgiftsfällor när du åker på kryssning. News55
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.