Test XO 270 RS Cabin. Längre, bredare och komfortablare. Med kojplatser, pentry och toalett är den finska en utmanare i ett segment där konkurrensen är hårdast möjlig.
XO 270 RS Cabin - Lyxigt för tuffa tag
Mest läst i kategorin
Tre fot längre än mellansyrran XO 240. XO 270 RS Cabin är en beboelig och lyxig hyttbåt med mycket goda sjöegenskaper.
Den där dagen i mitten av juni då jag fick chansen till en testkörning var båten så nybakad att limfogarna knappt hunnit torka. På fabriken i Paimio utanför Åbo hade man jobbat dygnet runt för att få den klar. Nu låg hon vid bryggan utanför strandhotellet i Nagu. Förtöjd med det stora lättspatserade akterdäcket mot bryggan.
Sakari Mattila, mannen bakom XO Boats, tog stolt emot ombord. Även om båttillverkarna själva har en något mildare framtoning än återförsäljarleden, haglar det tätt med superlativ under genomgången av den nya gunstlingen. Allt är nu ännu bättre, mer utvecklat och bättre byggt
Jag har hört det förut.
Fast nu är det så att båtar från XO Boats inte behöver någon påstridig säljartyp, de säljer sig själva. Med bra konstruktion, snygg design och en kvalitetskänsla som övertygar är det lätt att falla för dessa finskor.
XO 270 RS Cabin följer i kölvattnet efter sina småsyskon. En skara rosade hybrider av plast och aluminium. Rangen består av såväl öppna som hyttade båtar från 20 till 27 fot.
Gott om plats med smart planering
Tidigare har jag testat XO 240 RS Cabin. Den fick med beröm godkänt med undantaget att hytten var väl trång för de fyra stolar man valt att möblera med. XO 270 är 30 centimeter bredare och det gör mycket för innerutrymmena. Här det gott om plats mellan förarstolen och den tvåsitsiga passagerarsoffan.
Istället för fyra stolar i två rader har man möblerat med en L-soffa om babord och ytterligare en soffa som löper längs styrbordssidan bakom förarstolen. Den kan ersättas med en pentrymodul. Framför passagerarsoffan en smått klaustrofobisk men fullt funktionell toalett.
I styrpulpeten finner man nedgången till vad man kallar en övernattningskoj. Det är en blysam benämning på det riktigt rymliga krypin som sträcker sig in under toften i den förliga brunnen. Har man inga planer på att spendera natten där så har man istället ett gigantiskt stuv. Bättre att bädda ner L-soffan som då bildar en dubbelbinge.
Möblemanget är modernt i snittet med mycket raka linjer. Stoppningen är fast och infästningar till stolar och bord känns rejäla. Medan 240:an har en durkyta bestående av en massa etager har denna dam konstruerats med durk i ett plan, sånär som på upphöjningen under bordet.
En dröm för skepparen
Sikten ut är förträfflig för samtliga åkande ombord. Oavsett var man sitter har man runtomsikt i hela hytten. Förarplatsen hör till de bästa i klassen. Stolen med sina höga och fasta sidostöd inger trygghet, instrumentbrädan i sin helhet är logiskt utformad och sikten bästa tänkbara. Ratten är ställbar, fotstödet finns där och vindrutetorkaren sveper över hela synfältet. Det kan inte bli annat än ett toppbetyg.
Hyttaket är begåvat med två skjutbara takluckor modell mindre. På en mindre båt med lägre hytt kan det vara bra då man får stöd för kroppen om man vill stå och köra med huvudet genom gluggen. Här är taket högre och inte den mest välväxte kommer att kunna sticka upp huvudet. Då vore det bättre att ta till glasluckorna lite.
Nu försvinner omgivningen i girarna och man tvingas ner i en yogaställning för att se åt det håll man girar. XO är dessutom båtar som på grund av sin djupa V-botten gärna lägger sig kraftigt vi gir.
XO 270 RS cabin är annars otroligt välbalanserad. Sjöegenskaperna imponerar på flera sätt. Skrovet går djupt och stadigt med ganska mycket våt yta utan att för den skull upplevas som tungt. Databladet skvallrar om 2 690 kg torrvikt och ett deplacement på dryga tre ton med full tank.
Gången är torr och trots att vi under testet stångades mot ett flertal stora Targa, behövde jag aldrig leta reda på knappen till vindrutetorkarna. Att ryksjöar slår upp över akterdäck är ofrånkomligt, det ser de aerodynamiska lagarna till. Tvärt avslut på överbyggnaden skapar ett baksug som effektivt drar till sig vätan.
Likt alla andra djupt V-bottnade skrov behöver även detta trimplan, men det är först då vinden friskar i rakt från sidan. I övrigt håller hon sig i en mycket rak och plan gång. Receptet stavas drev med duoprop. Propellrarna roterar mot varandra och ger på så sätt drevet en rak kurs genom vattnet där inte propellerrotationen påverkar.
Man skulle kunna tro att en överbyggnad med så mycket glas, som är ett förhållandevis tungt byggnadsmaterial, torde resultera i en hög tyngdpunkt. Så är icke fallet. Sakari Mattila berättar att man lagt mycket tid på att få båtarna välbalanserade och det arbetet har helt klart gett resultat. Han är även mannen bakom de högst potenta havsjeeparna från Paragon.
Tyst med bra isolering
Tidigare modeller av XO Cabin har alltid fått beröm för den tysta gången. Förklaringarna till att man lyckats få ner bullernivån är flera. Nummer ett är utombordaren som naturligtvis är betydligt tystare än en inombordardiesel. Dessutom hänger den ju monterad utanför skrovet. Sedan är hela aluminiumkonstruktionen mycket stum.
Innerlinen i GRP reducerar också kraftigt stomljuden från skrovet och vattnets smattrande mot bottnen. Vidare har man gått ifrån tekniken att skumfylla utrymmet mellan innerline och skrov. Istället fylls dessa med småluftkuddar. Bra på många sätt. Lätt, bullerdämpande och framför allt gör de det lätt att åtgärda en eventuell vatteninträngning. Skulle så ske tar man ut kuddarna och låter dessa torka. Ett fyllnadsskum suger i sig vattnet som sedan i värsta fall spränger skrovet när det fryser.
När man nu tog steget upp över åtta meter känns det helt rätt att man uteslutande satsat på inombordare. Testbåten var försedd med en Yanmar-diesel som lystrar till den fullt logiska modellbeteckningen 6BY2-260 (!). Det är hur som helst en modern raksexa med direktinsprutning och common rail levererandes 260 kusar.
Det räcker gott. Trots sitt 24 gradiga V i bottnen är planingströskeln klart överklivbar inom rimligt antal sekunder. Toppfarten med 260 hästkrafter landar på cirka 40 knop vid 4 000/rpm och 1,4 l/M. Vid en behaglig marschfart kring 27-28 knop och 3 200/rpm, vill Yanmar-dieseln ha måttliga 1,01 l/M. Tyvärr har vi inga mätningar av ljudnivån i hytten, men det går förvånansvärt tyst i marsfart.
Som transportbåt sväljer XO 270 en hel del. Den förliga brunnen som är det gängse utrymmet för transport begränsas av en toft med stuvfack längs med styrbordssidan. Bättre då att lasta på det stora öppna akterdäcket. Båtens maxlast är hela 1 200 kg.
Kostar på om du vill ha lite extra
XO 270 RS Cabin kommer med en ganska skral standardutrustning. Förutom trimplan, ställbar ratt och några interiöra spotlights är resten sådant man minst ska kunna begära hos en båt av den här klassen. På listan över extrautrustning finns det däremot mycket man bör plocka i sin nya båt. Värmare, landström och navigator känns nödvändigt.
Teakdäck och toa ökar trivseln. Vill man byta ut den längsgående soffan bakom förarstolen finns det två alternativa moduler. Pentry med 40 liter tryckvatten, ho och kokplatta eller en med kyl och lådsystem. Det hade i och för sig känts mer naturligt att få in kylen i en kombo med pentryt. Allt går nog att ordna om man beställer en ny båt.
XO 270 RS Cabin går loss på cirka 1 600 000 kronor i standardutförande med en Yanmar-diesel på 260 hästkrafter, men räkna med minst 150 000 till innan den har den utrustning en havsjeep likt denna kräver.
Fakta:
XO 270 RS Cabin
Längd 8,37 meter
Bredd 2,59 meter
Vikt 2 690 kg
Bränsle 340 l
Motor 200-300 hk
Pris från 1 600 000 med Yanmar 260 hk
Testkörningen:
Last 2 personer
Motor Yanmar 6BY2-260
Fart 40 knop
Värt att notera
+ Sjöegenskaperna
+ Stabilt bygge
– Standardutrustning
Relaterade artiklar:
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.