De skaffade båt under pandemin. Sedan övergav de dem. Nu ligger tusentals övergivna båtar längs de svenska kusterna.
Vrak efter pandemin: Tusentals övergivna båtar
Mest läst i kategorin
Antalet övergivna båtar ökar för varje år i Sverige – och en lucka i lagen gör att problemet inte kan åtgärdas.
Situationen är inte ny men pandemin har fått den att bli än mer akut.
I Göteborg har det kommunala bolaget Grefab ansvaret för ett antal småbåtshamnar, däribland den på Hisingen som är en av norra Europas största.
MISSA INTE: Då införs euron – utan folkomröstning, säger Persson – Dagens PS
”Ingen laglig väg”
Hamnchefen Joakim Boström berättar för GP att han inte hittat något lagligt sätt att lösa problemet med övergivna fritidsbåtar.
”Vi hade önskat att vi kunde anmäla de övergivna båtarna som sjöfynd eller hittegods, för då skulle de tillfalla oss om ingen gjorde anspråk på dem. Men polisen tar inte emot båtar”, konstaterar han.
Nu gör Grefab så att man väntar ett år och sedan skickar båten till skroten – även om den är fin och sjöduglig och trots att det egentligen fortfarande är ägarens båt.
”Det är en lucka i lagen som gör att det inte går att göra rätt”, säger hamnchefen till GP.
Senaste nytt
Får skrota men inte sälja
Det är gratis för kommuner och privatpersoner att skrota båtar men frakten och miljösaneringen kostar, för Grefabs del cirka 10 000 kronor per skrotad båt.
Hamnen skrotar 20-40 båtar varje år.
”Det känns ju jättetråkigt, när vi istället hade kunnat sälja båtar. Säkert 70 procent av den hade gått att sälja”.
Men som lagen är skriven idag kan man bara skrota båtarna – inte sälja dem.
Övergivna båtar ett stort problem
Det här är inget problem Göteborg och västkusten är ensamma om.
En ny rapport från Havs- och vattenmyndigheten visar att alltfler fritidsbåtar lämnas åt sitt öde.
Hur många båtar det handlar om finns ingen definitiv siffra på men det handlar om tusentals är alla eniga om.
Vill ha båtregister
I rapporten tar myndigheten åter upp frågan om ett register över fritidsbåtar.
Man vill att Transportstyrelsen ska få i uppdrag att utreda ett sådant register och att även utreda ett utökat producentansvar, skriver Hamnen.
”Det innebär att tillverkarna svarar för att båtarna tas om hand på ett ansvarsfullt sätt när de nått slutet av sin livslängd”, säger Mats Svensson, chef för Hav- och vattenmyndighetens avdelning för havsförvaltning.
”Problemet är större än vi trodde och det ökar”, säger Josephine Rubia, utredare på myndigheten och den som lett arbetet med rapporten.
Läs mer: Bländande vackert på Gull Lake
På väg ut
Det handlar bland annat om de svenska båtar som sattes på marknaden under det som kallas ”plastrevolutionen”.
”En båts medellivslängd är ungefär 40 år, så i dag är det många båtar som har nått den åldern och därmed behöver omhändertas och återvinnas”, konstaterar Rubia.
Tröttnade efter pandemin
Men hon påpekar även att intresset för båtar och båtsemestrar under pandemiåren fått problemet med övergivna båtar att eskalera.
”Ja, efter pandemin har det blivit fler. Det verkar vara en del som insett att det inte var deras grej och bara lämnat båten”.
Nya sjökort – säkrare för fritidsbåtar enligt sjöfartsverket – Dagens PS
35 000 fritidsbåtar genom Hammarbyslussen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.