I dagarna gick en av världens främsta båtbyggare Christoph Rassy bort. Han blev 87 år gammal.
Historien om mästerbyggaren Christoph Rassy
Mest läst i kategorin
Christoph Rassy föddes 1934 och växte upp i Tutzing, Bayern. Ett litet samhälle vid Starnbergsjön, Tysklands femte största sjö. Han kom till Sverige 1960 för att arbeta som båtbyggare på varv och kom senare att med Hallberg-Rassy bli det som många experter bedömer som världens bästa kvalitetstillverkare av segelbåtar och segelyachter.
Ungdomen i Bayern
Det första båtbygget ägde rum redan i slutet av andra världskriget. Materialet kom från skrot från bombflyg och ett gammalt båtbygge som hans storebror hade lämnat efter sig när han blev inkallad.
Med hjälp av sin mamma kunde han sy ett segel av ett gammalt lakan och på den vägen var den första båten signerad Rassy snart sjösatt.
Familjen Rassy levde under knappa förhållanden. Fadern gick bort till följd av skador från första världskriget och lämnade efter sig en ensamstående moder med sex barn.
Det innebar att hans första år som båtbyggare präglades av att bygga på fritiden och i tillfälliga lokaler innan han började bygga på olika varv i Bayern. Känslan för kvalitet och beslutsamheten drev unge Christoph till att söka sig till bättre och bättre varv och slutligen tog han sikte på Sverige.
Två tomma händer, lite verktyg och en cykel
Genom tidningen Die Yacht fick han upp ögonen för Sverige, de svenska båtarna och möjligheten att segla i skärgårdarna. Han ansökte om arbete vid fem varv och fick svar från tre, två nej och ett ja.
Han reste mot Orust med tåg från Tutzing och lämnade sitt hemland för att fortsätta sin resa mot att bli en av världens bästa båtbyggare.’
Tiden i Sverige inleddes med två tomma händer, en cykel och en anställning på varvet i Nötesund. På dagarna byggde han båtar för varvet och på fritiden byggde och seglade han egna båtar som han sålde för att dryga ut kassan.
De hyggliga Svenska arbetsförhållandena med bland annat tre veckors semester gjorde det möjligt att locka upp fler tyska båtbyggare från Bayern. Flera av dessa kom senare att jobba för Christoph i hans varv på Orust.
Från varvsarbetare till företagsledare
Varvet som idag heter Hallberg-Rassy startade som två separata varv. Harry Hallberg byggde båtar på varvet i Kungsviken från 1943. På den tiden byggde Harry båtar mer eller mindre på känsla och deras utformning pekades fram tillsammans med beställaren.
Harry kom senare att serieproducera båten Folkbåten och även den stora framgången Kungskryssaren. Man nådde även stora framgångar med produktionen av båtar med skrov i plast som bland annat blev populära i USA. Till slut växte man ur sitt varv i och flyttade produktionen till ett annat varv på Orust i Elllös.
Rassy och Hallberg var aldrig kompanjoner. Deras gemensamma historia var som konkurrenter och inleds med att Christophe köpte det gamla varvet i Kungsviken av Hallberg för att påbörja den egna produktionen av båtar.
När Hallberg väl drog sig tillbaka 1972 så upprepade sig historien då Rassy hade behov av att utöka sina lokaler. Rassy köpte varvet i Ellös och valde att lägga till namnet Hallberg då det var ett större och mer välkänt varumärke märke. Så var Hallberg-Rassy bildat, trots att de aldrig var partners.
Rasmus 35 helt i mahogny
Christoph Rassys första serietillverkade båt Rasmus 35 byggdes först 1966 på varvet i Kungsviken. Alla båtar som var byggda innan dess var “one off”-båtar. Båten ritades av Olle Enderlein som var dåtidens ledande konstruktör för eleganta båtar. De två första båtarna tog ett år var att tillverka och var helt byggda i mahogany.
Rasmus 35 var en föregångare med sin välskyddade sittbrunn, vindruta och kraftig motor. På den tiden var båten ovanligt stor och tidigare nämnda funktioner tillhörde inte det vanliga men idag är det självklarheter på en riktig båt.
Rassker
Drygt 25 år senare ritar och bygger Magnus Rassy, då 16 år gammal, sin första experimentbåt Rassker. Familjens hantverk och det 100% familjeägda företaget lever alltså vidare genom sonen. Rassker var varvets första båt med utanpåliggande blyköl och båten har varit framgångsrik i flera kappseglingar.
Hallberg-Rassy 412
Sedan 1988 har varvet drivit ett framgångsrikt samarbete med en av vår tids bäste yachtdesigners, Germán Frers. Han har hittills ritat 25 modeller åt Hallberg-Rassy och är verksam ännu idag. Hallberg-Rassy har alltid varit kända för sin funktionalitet och kvalitet. Idag båtarna dessutom det främsta gällande elegans och och lätthanterlighet.
En av båtarna som Germán ritat för Hallberg-Rassy är 412:an. Det är den största båten de byggt med aktersittbrunn och är en bekväm långfärdsbåt som firat många segrar runt om i världen. Till exempel vann hon Tjörn Runt 2012 med 48 båtar, ett bevis på att komfort och prestanda inte behöver utesluta varandra.
En ljus framtid för Hallberg-Rassy
Med runt 10 000 sålda båtar är Hallberg-Rassy ett av de största namnen inom långfärdssegling. Christophs arv lever vidare genom tusentals båtar som seglar vidare på de sju haven och att du kan hitta en Hallberg-Rassy i nästan vilken hamn du än besöker. På drygt 13 000 kvadratmeter på Orust bygger man båtar till kräsna och kvalitetsmedvetna kunder över hela världen.
Christoph Rassy belönades under sitt liv med ett flertal utmärkelser för sin betydelse för svenskt sjöliv och näringsliv. Resan som började med båtar byggda av flygplansskrot under andra världskrigets slut skulle leda till ett av världens mest framgångsrika båtvarumärken upprättades på Orust, åtta mil norr om Göteborg.
Ett framgångsrikt företag som lever vidare genom familjen och de fantastiska båtarna.
Boken om Christoph Rassy
Bengt Jörnstedt som skrivit boken “Båtbyggaren Christoph Rassy” ger sin bild av Christoph:
“Christoph var entreprenör med fötterna på varvsgolvet, en platt organisation med så lite folk i administration som möjligt, alltid medveten om betydelsen av likviditet, steget före i utvecklandet av nya modeller. Han var helt på det klara med folks egenheter och var noga med att båten var betald innan den lämnade varvet.
Specifikationerna på båtarna låg alltid inom vissa gränser som hindrade störningar i produktionen. Man fick t ex inte välja annan skrovfärg – även om detta förstås också var en del i marknadsföringen. Ändringar i inredningen tilläts inte heller, utom möjligen för de allra dyraste båtarna.
Han var fullständigt prestigelös. När jag skrev boken och han fick läsa manuset gällde hans få och enda kommentarer fakta som jag missuppfattat, men inte med ett enda ord berörde han mina beskrivningar av hans sätt att leda varvet eller hans egenskaper eller citat om hans karaktär. Inte ett ord om detta av denna temperamentsfulla man som inte tålde några idioter.”
Bengt nämner också några särskilt betydelsefulla båtar från Christophs båtbyggande:
“Rasmus, Christophs djärva satsning på en egen seriebyggd plastbåt (stor för sin tid, över 10 m) som inleddes på hans lilla varv i Kungsviken och skulle bli stommen i starten Hallberg-Rassy och trendsättare för framtiden. Här grundades Hallberg-Rassys koncept och image.”
“Hallberg-Rassy 45, den första båten ritad av argentinske eleganten, ett ord som gäller både för båtarna han ritar och hans egna stil, German Frers.
Ett avgörande konstruktörsbyte för Hallberg–Rassy, som nu knöt ett synnerligen respekterat världsnamn till sig. Oslagbart och statushöjande. Varv och konstruktör som borgar för kvalitet och prestanda. Den bästa PR Hallberg-Rassy kunde få. Och båtarna blev både bättre byggda, snabbare och estetiskt mer tilltalande.”
Läs även: De svenska träbåtsvarvens uppgång och fall
Läs mer om Christoph Rassy och Hallberg-Rassy i boken Båtbyggaren Christoph Rassy av Bengt Jörnstedt.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.