Efter bara sex säsonger stänger Fritidsbåtsmuset i Härnösand. Satsningen på ett nationellt båtmuseum föll på ett allt för litet publikunderlag. I sommar är sista chansen att se samlingarna.
Vem ska ärva båtmuseet?
Mest läst i kategorin
Det nationella Fritidsbåtsmuseet i Härnösand öppnade 2017 som ett samarbete mellan Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM), Västernorrlands museum och Härnösands kommun.
Museet startades som ett försök att flytta ut berättelserna om fritidsbåtens historia till fler platser i Sverige, synliggöra det maritima kulturarvet i Härnösand och Västernorrland samt skapa ett besöksmål av nationellt intresse.
Men efter säsongen 2023 stänger museet enligt ett pressmeddelande:
– Det är ett mycket tråkigt beslut att tvingas ta eftersom vi gick in i detta med de bästa intentioner, säger Mats Djurberg, museichef för Sjöhistoriska museet. Men det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta. Det saknas idag grundläggande förutsättningar för att driva vidare och utveckla museet.
Flera samlingar på en plats
Samlingarna i Härnösand är en blandning av Sjöhistoriska museets samlingar, inlånade föremål men framför allt närmare 200 motorer, båtar och annat maritimt inlånat från Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (MSF).
– Det är tragiskt att museet nu läggs ned efter allt arbete som lagt ned av Museiföreningens medlemmar och de kostnader det dragit, säger Pierre Dunbar, ordförande för MSF. Det är också synd att Sverige nu riskerar att helt bli utan ett fritidsbåtmuseum.
Blir det nya tag någon annanstans
Efter säsongen 2023 stänger sålunda museet och samlingarna riskerar nu att spridas för vinden. Men det finns också tankar om hur fritidsbåtens historia även i fortsättningen ska berättas. Mats Djurberg igen:
– Vi kommer fortsätta berätta om fritidsbåtens historia på andra sätt, som når fler. I det arbetet tar vi med oss lärdomarna från Fritidsbåtsmuseet.
Vad detta innebär i praktiken återstår att se. Men faktum är att det brinner lite, då de samlingar som nu finns i Härnösand, inte har någon given plats i fortsättningen.
Så finns intresse från SMTM att officiellt och publikt fortsätta berätta historien om det svenska flytande kulturarvet, så finns fortfarande möjligheterna till en omstart. Om drygt ett år, har möjligheterna drastiskt minskat.
Läs mer om:
Fritidsbåtsmuseet i Härnösand
Grundaren av världens största Bugatti-museum
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.