Dagens PS

Veckans drömbåt: Marex 320 gör bra ännu bättre

Marex 320 ACC
En naturhamn med den innovativa Marex 320 ACC. Det kan vara den smartaste familjebåten som konstruerats de senaste åren. Lägg till kvalitet i premiumklass och bra sjöegenskaper så har vi veckans drömbåt. (Foto: Marex)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 08 juni 2021Publicerad: 05 juni 2021

Veckans drömbåt Marex 320 ACC (Aft Cabin Cruiser) är lillasyster till den prisvinnande 370 ACC som med sin unika lösning satte en ny standard på marknaden när den lanserades 2008. Häng med ombord denna veckas dröm båt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

På 1970- och 80-talet var det båtar med akterruff som gällde. Det passade familjerna bäst i den expansiva båtmarknad som rådde på den tiden. Barnen i akterruffen och föräldrarna i förruffen. Något som känns väl igen för oss uppväxta på sjön under 80-talet. På den tiden fanns det många fördelar men även en del nackdelar.

Från mitten 80-talet inspirerades vi allt mer av de stora aktersittbrunnarna i amerikanska båtar vilket gjorde att man kunde lägga till med aktern mot bryggan och ha fri passage till badplattformen.

Från mitten 80-talet blev akterruffen otrendig

Det gjordes försök på olika hybridlösningar, bl.a. gjorde Storebro en bra lösning som vi skrivit om i tidigare artiklar. Men som i alla innovationer är timing helt avgörande för framgång.

Succesivt försvann akterruffen från alla båttillverkares sortiment. Akterruffen, som ofta var riktigt bra sovutrymmen, fick ge vika till förmån för små och ofta obekväma midkabiner som snarare utvecklade klaustrofobi än en god natts sömn.

Men så stod plötsligt alla stjärnor rätt. Det norska kvalitetsvarvet Marex, med bröderna Aalrud vid rodret, snappade upp behovet på marknaden och hade bra känsla för timing.

Marex trollade bort alla nackdelar med akterruff

2008 lanserade bröderna sin Marex 370 Aft cabin cruiser och tog båtmarknaden med storm. Man hade lyckats sätta akterruffen i ett helt nytt perspektiv och trolla bort alla de nackdelar som de gamla 80-talslösningarna hade.

Marex 320 ACC akterifrån

Det här sammanfattar storheten med Marex 320 ACC. Bra gångyta vid båda sidorna av den innovativa akterruffen. En perfekt badplattform med sittplats och förvaring. Ett rufftak som med sköna dynor blir favoritplatsen i solen. (Foto: Marex)

ANNONS

Framgången blev omedelbar och man placerade sig på omslaget på i stort sett alla båttidningar över hela världen. I kölvattnet kom mängder av utmärkelser som bl.a. Årets båt och Yacht of the Year från alla världens hörn.

Innovationerna har ärvts och förbättrats

De innovativa lösningarna har ärvts vidare till lillasyster 320 Aft Cabin. Som närmast kan beskrivas som nedskalad 370 ACC i både storlek och planering.

Den har allt som 370 ACC lyckats göra snyggt och praktiskt med akterruff, eller Aft Cabin Design som man själva valt att kalla det. Precis som sin storasyster fick Marex 320 Aft Cabin flera fina utmärkelser efter sin lansering 2013. Bl.a. Motorboat of the year och European yacht of the year.

Vilket inte gjorde någon förvånad. För som praktisk och snygg familjebåt är Marex 320 perfekt. Adderar man därefter gedigen kvalitet och ett bra sjöegenskaper så har man satt fingret precis på hennes största fördelar.

Akterkabinen

En ljus härlig kabin med fullängdskojer där den ena är en dubbelkoj. Kanske inte den största dubbelkojen på marknaden men den rymmer två personer som gärna sover tätt. Eller en förälder som nattat med någon av sina småttingar.

Akterkabin Marex

Full ståhöjd och härligt ljusinsläpp. Med en singelkoj på styrbord sid och en dubbelkoj på barbord sida så har byggt en akterkabin i en helt egen klass. (Foto: Marex)

Man kan säga att akterruffen innehåller 2,7 kojplatser. Det som uppskattas mest är luftigheten, ljuset och ståhöjden. Tillsammans med smart förvaring så är det en riktigt bra och välplanerad akterkabin.

ANNONS
Förvaring i akterkabinen

Smart förvaring gör att det mesta får plast för en lång semester ombord. Den stora volymen har gjort att Marex omdefinierat begreppet akterruff. (Foto: Marex)

 

Precis som på 370 Aft Cabin så är det bra gångyta förbi kabinen på båda sidor till aktern och badplattformen. Det gör skepparen både enkelt och snabbt kan röra sig till aktern. Och lika smidigt är det för bad och eller att lägga i jollen. På badplattformen har man även en bekväm sittplats.

Marex rufftak

Den här bilden är från tidigare båtmässa men visar det som för många blir favoritplatsen en solig sommardag. (Foto: Marex)

En av det stora fördelarna med Marex lösning är att man även utnyttjar rufftaket till en perfekt solyta med dynor. Precis som vi svenskar är vana med från Storö 34.an eller Storebro 31.

Kabinen blir helt öppen med det skjutbara taket

Det första som slår en är volymen som bröderna Aalrud fått till i sin konstruktion. Man får fundera om man är ombord på en 35-foftare i stället?. Med ett enkelt handgrepp dras kabintaket tillbaka och man sitter i salongen helt öppet.

Det är en riktigt bra lösning för vårt nordiska klimat. Hur ofta har man inte sprungit upp och ner för att anpassa kapellet efter det växlande vädret?

Sittbrunn Marex 320

Vad ska vi kalla det – är det en salong eller sittbrunn? Oavsett benämning så blir det med de utfällbara pallarna plats för både 6 och 8 personer runt bordet. (Foto: Marex)

ANNONS

Runt det stora bordet sitter ledigt ett sällskap på 6 personer runt det stora bordet. Även 8 personer får plats med lite god vilja.

Pentry Marex 320

Ett fullt tillräckligt pentry för en långsemester. Gott och plats för att få undan all nödvändig köksutrustning. Bortse från den grå fronten på kylskåpet, så levereras det inte idag (Foto: Marex)

Mitt emot hittar vi pentrydelen som innehåller allt nödvändigt för en längre vistelse ombord. Tvålågig spis, en bra diskho, ett ordentligt kylskåp och gott om förvaring för tallrikar, kastruller och annan köksutrustning.

Marex plats för skepparen

Bra strukturerad plats för skepparen. Tydligt och praktiskt monterat. och man kan justera ratten för bästa position vid längre sträckor. (Foto: Marex)

Framför pentryt hittar vi den välplanerade förarplatsen. Här ryms alla nödvändiga instrument. Genom att Marex 320 är konstruerad för singelmontage av motor så rekommenderas både bog och akterpropeller för familjefriden och enklaste möjliga manövrering i trånga hamnar.

Då har vi tagit oss till mitten av båten. När vi står här har vi som skeppare mycket god uppsikt över hela båten. Från fören till aktern. Det finns en liten “blindspot” precis bakom akterruffen, men det är inget som stör kontrollen över båten.

Förskepp Marex 320 ACC

I mitten av båten har man som skeppare god uppsikt över hela båten. En ytterligare favoritplats för många är taket på den förliga ruffen. Även här kan man få skräddarsydda dynor för att optimera alla solplatser ombord. (Foto: Marex)

Hela 6 olika platser att vara ombord.

En reflexion är att det finns många olika platser för alla passagerare ombord: Den praktiska aktre soffan bakom akterruffen på badbryggan, Taket på akterruffen, perfekt för alla soldyrkare eller trötta tonåringar. Vi har den stora akterkabinen och själva salongen. Till detta kommer den förliga kabinen och hela förskeppet.

ANNONS

Det är hela 6 olika platser man kan sitta på ifrån varandra. Det finns alltid en plats att gå undan för den som behöver vila, meditera eller bara gå ifrån en stund. Har man spenderat semestern med familjen ombord några veckor så vet man att detta är guld värt.

Rörelsefrihet = bra semester

Det trygga skarndäcket och enkelheten att ta sig mellan dessa platser gör Marex 320 oslagbar i den här storleksklassen. Man måste upp i 37-38 fotare för att få liknande rörelsefrihet ombord.

Och apropå just rörelsefrihet tar vi steget ner i den förliga kabinen. Här möts vi först av toaletten på styrbord sida. Den har planerats långskepps vilket gör att man faktiskt kan vara två personer samtidigt på toaletten (!) Det måste vara helt unikt för en 32-fotare. Båten är ju inte ens fulla 10 meter lång.

 

Aktre delen av toaletten Marex 320

Bra ljus i den rymliga toalett och duschutrymmet. Här finns faktiskt plats för att vara två personer samtidigt. En som duschar eller tvättar sig och en dom sitter på toaletten. (Foto: Marex)

Aktre delen av toaletten

Så här ser det ut från duschen. Och här kan man faktiskt duscha medans någon annan sitter på toaletten. Unikt för en 32 fotare.( Foto: Marex)

Nästa stora överraskning

Här har bröderna Aalrud trollat ordentligt. Och går man vidare barbord så väntar nästa överraskning bakom knuten. En jättekoj, med betoning på jätte. Här sover man två föräldrar med två mindre barn utan problem.

ANNONS

Under den enorma dubbel/trippelkojen finns det gott om förvaring och i skottet mot salongen finns plats att hänga kläder och bra lådor för allt man behöver på semestern.

Förruffen ombord på Marex 320

Man förstår att många överraskas över den stora kojen i den förliga kabinen. Här sover man två personer men barn utan problem. Ifall det är bra eller dåligt får vi lämna åt den interna familjepolitiken. Stor volym och härligt ljusinsläpp. (Foto: Marex)

Precis som i akterruffen så har man trollat med ljusinsläppen som gör att det upplevs som mycket stort och luftigt

Förruff Marex

Här hittar vi platsen för den obligatoriska Ton som är oumbärlig för alla barnfamiljer. Notera förvaringen tvärskepps mot salongen. (Foto: Marex)

 

Att köra.

Alla som testat Marex 320 ACC sedan lanseringen vittnar om de goda sjöegenskaperna. Hon har i stort sett ingen planingströskel upp till marschfart som är påverkat av vilka maskiner kunde valt för just sin båt.

Bestyckad med en Volvo D4 på 300 hk toppar hon kring 25 knop med en marschfart kring 20 knop. Förbrukningen är mellan 1,5 – 2 liter per sjömil beroende på hur tungt lastad hon är.

Marex 320 Acc till sjöss

Bra sjöegenskaper och extremt lättkörd. Med de höga friborden är det lätt att hon tar sidvind. Välj därför både bog och akterpropeller på tillvalslistan. (Foto: Marex)

ANNONS

För den som uppskattar semestertempo, ha koll på barnen ombord och njuta av havet samtidigt så går hon lugnt och stadigt kring 11-12 knop.

Hur upplever marknaden Marex-modellerna

Vi frågade Niklas Andersson från Jensen & Englund som representerar Marex i Kungsbacka hur mottagandet har varit av 320 ACC.

“Nästan alla upplever att 320 ACC är mycket större än sin egentligen storlek, alla tror att båten är 35, eller tom 37 fot.”  beskriver Niklas. “Att det finns ett badrum och dusch ombord som faktiskt går bra att använda är det många som uppskattar Rymden i kabiner är väldigt slående också”

– Vad upplever du personligen är det bästa med modellen?

“Oj det är ganska mycket. Att man får alla fördelar med akterkabin utan att kompromissa med badplattform och närheten till vattnet. Att sällskap kan sova i båten och vakna/gå och lägga sig utan att störa varandra på morgon kväll är mycket värt för mig” säger Niclas och fortsätter.

“Något man ofta glömmer bort är att hon har riktigt goda stuvutrymmen. Vi har inte en enda kund som lyckats fylla båten hitintills. Sedan är hon otroligt lätt att köra, av alla båtar vi saluför, är detta den absolut lättaste att köra”

– Hur upplever du kvalitet och andrahandsvärde på Marex-båtarna?

“Marex lägger mer timmar per båt i tillverkningen än våra kollegor. En 320 ACC t ex tar nästan 1000 timmar bygga. Marex är ett familjeföretag som värderar kvalitet högst. Ett företag med annan ägarstruktur som investmentbolag eller dylikt kanske värderar sista raden lite mer än själva produkten” beskriver Niclas

ANNONS

“Då tar man kanske genvägar ibland. Det gör inte Marex. Det byggs ca 70 båtar om året för Europamarknaden, och varje båt måste nå upp till högt ställda krav på kvalitet och finnish.” säger Niclas när han beskriver Marex kvalitet och fortsätter “Sen är man också väldigt lyhörd och tar in feedback från båtägare. Många av dem ”geniala” lösningarna som marex har kommer från att man faktiskt tagit till sig det som båtägare har önskat sig och verkligen funderat igenom hur de huvudbry som båtägare har kan ritas bort i kommande modeller”

Nickas avslutar med frågan om andrahandsvärdet på Marex-båtarna: “Det är väldigt högt då det alltid finns en efterfrågan på begagnade Marex. När man mäter begagnatvärdet i Europa brukar Marex landa på 4.e plats över högsta andrahandsvärdet av alla båtmärken”

Summering av veckans drömbåt:

Det är svårt att värja sig mot de innovativa lösningar som det familjeägda varvet i Arendal levererar. Jämför man med konkurrenter som Aquador, Nimbus eller Grandezza i samma storleksklass så blir det lite som “spel mot ett mål”. Marex 320 ACC spelar i en egen division när det gäller volym, utrymme och “smartness”.

Ser vi till specifika detaljer så visar man en mycket högre kvalitet. Det känns att Marex är ett kvalitetsmedvetet familjeföretag och de fokuserar på att leverera en produkt som ska ligga i toppen av sina respektive segment.

När vi summerar den här säsongens artikelserie om drömbåtar så kan vi konstatera att Marex 320 ACC kommer hamna ganska högt upp på “vill ha” listan.

Relaterade artiklar:

ANNONS

Svenskt kvalitetsbygge som står sig. Dagens PS

Grandezza 40 – en sober familjekryssare. Dagens PS

Veckans Drömbåt: Nya heta Oceanis 40.1 Dagens PS

Specifikationer Marex 320 Aft Cabin Cruiser

Längd:    9,99 m
Bredd:    3,30 m
Vikt ca:    5 000 kg
Bränsle:    480 l
Vatten:    350 l

Grundpris: Från 3 019 000 kr med Volvo D4
Inkl. kapell, bogpropeller, värmare, m.m.

Återförsäljare: 
Jensen & Englund
Svinholmsvägen 120
434 91 Kungsbacka
Telefon: 0300-744 12
[email protected]
www.jensenenglund.se

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]