Dagens PS

Växande intresse för klassiska träbåtar – yngre ägare tar över

Riva Aquarama
Ägandet av exklusiva klassiska träbåtar genomgår ett generationsskifte i USA. (Foto: StuivertjeWisselen)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 18 feb. 2022

Det pågår ett generationsskifte bland ägare av exklusiva klassiska träbåtar i USA. Den yngre generationens intresse för välbyggda kvalitetsbåtar ökar, inte helt olikt det stora intresset som finns för klassiska sportbilar. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Marknaden för klassiska träbåtar har sett ett uppsving de senaste åren. Ägare av vackra mahognybåtar säljer samtidigt som nya aktörer införskaffar sina första exemplar. I Robb Reports artikel om trenden kan vi läsa om hur yngre köpare letar efter riktigt exklusiva träbåtar.

Pandemin banade väg för generationsskifte

Det stora intresset vaknade till liv under pandemin, troligen då många jobbade hemifrån och sökte en fin båt till huset vid vattnet. Som många redan känner till så har det allmänna intresset för båtar varit enormt, så även för vackra klassiker i trä.

Personer mellan 40 och 60 som drömt om att äga en klassisk träbåt gjorde slag i saken när man plötsligt hade ett annat liv. The Antique and Classic Boat Association som samlar över 6000 ägare i USA och Frankrike, tog emot över 500 nya ägare bara under förra året.

Ett stort ökat intresse för båtar med historia och karaktär. Som exempelvis denna 34 fots Broom från 1924 som just nu är till salu på Sandeman Yachts. Priset man får betala för en unik båt med unik historia är ungefär som en Buster Magnum. (Foto: Sandeman Yachts)

Trots det så menar man att priset på de flesta modellerna ligger relativt stilla och att det fortfarande finns ett brett utbud på marknaden för den som vill införskaffa en klassisk träbåt.

Båtar som kräver omvårdnad

Stabila priser är förstås goda nyheter för den som är intresserad av att införskaffa sitt eget eleganta stycke av båthistoria, men det gäller inte för alla modeller. De mest exklusiva modellerna, till exempel ikoniska modeller eller de båtar som bara byggts i ett exemplar, har ökat i värde.

Dessutom kräver de klassiska träbåtarna förvaring och omsorgsfull skötsel. Som ägare får du räkna med att betala runt en tiondel av båtens inköpspris för underhåll, lack och förvaring.

ANNONS

Skulle båten vara i behov av renovering kan det bli riktigt dyrt – ofta får köparen räkna med att lägga det dubbla på renoveringen mot vad det kostar att köpa båten.

Ett nytt sorts båtägande

En trend inom ägandet av dessa tidlösa klassiker är att det går mot att äga en riktigt fin träbåt som man förvaltar omsorgsfullt. Nu ser man sin träbåt som ett konstverk som ska bevaras och hållas i toppskick, snarare än en rest från äldre generationer.

Väldigt mycket båt för pengarna. Dessutom blir man unik vilket ligger i linje med mångas behov av att särskilja sin personlighet på sjön. (Foto: Sjöexpress)

Man skaffar inte en klassisk träbåt för att man vill ha vilken båt som helst. Man vill bevara ett stycke båthistoria samtidigt som man hedrar det hantverk som ligger bakom konstruktionen.

Liknande utveckling i Sverige

Trenden på andra sidan Atlanten är en mycket positiv signal för resten av världen, när intresset i USA växer så bäddar det för ett fortsatt växande intresse på annat håll.

Den svenska marknaden har sett en liknande utveckling med ett växande intresse bland yngre ägare, säger Anders Værnéus som driver AB Sjöexpress till Dagens PS.

Anders, som har förmedlat den här typen av båtar i över 35 år, instämmer i bilden som ges i Robb Report. Yngre ägare tar över de klassiska båtarna för att man vill ha en båt med stark karaktär och en unik historia och som dessutom vill markera att de faktiskt bryr sig om att rädda en del av kulturarvet.

ANNONS

Har kan man prata om historia. Dessutom till salu just nu. Superentreprenören J.P. Åhléns Chris Craft från 1931. Ett stort stycke näringslivshistoria till en bråkdel av priset för en ny daycruiser. (Foto: Sjöexpress)

De har nästan alltid tidigare båterfarenhet men är nybörjare i den klassiska båtvärlden.

Mycket upplevelse för pengarna

När man köper en klassisk träbåt får man mycket upplevelse för pengarna menar Anders Værnéus. Idag när det talas mycket om proveniens och immateriellt kulturarv, så blir du en del av detta som ägare av en klassisk båt.

TV-program som Antikrundan och Det sitter i väggarna har öppnat våra ögon för det antika och historiskt intressanta och det smittar förstås av sig även på båtägandet.

Anders Værnéus

Anders Værnéus som driver Sjöexpress AB. (Foto: Anders Værnéus)

“Den nya ägar-generationen av en klassisk runabout, är idag en 40-60-åring som är trendmedveten och historieintresserad”, säger Anders Værnéus angående vilka som köper den här typen av båtar idag och fortsätter:

“Dessa kan gärna kombinera ägandet av en klassiker med en hypermodern båt. Äger inte sällan en eller flera klassiska bilar och ett sommarställe med strandtomt. Helt enkelt “samma” personer som en gång köpte dessa båtar nya, men två eller tre generationer senare. Cirkeln har slutits.”

Läs mer: Young Buyers are Snapping up Vintage Wooden Boats

ANNONS

Läs mer: Besök sjöexpress.se där du kan se en fantastisk samling klassiska båtar

Läs även: Golden Cut 28. Båten som förtjänade ett bättre öde

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]