20 däck. Ännu fler barer och restauranger. 16 pooler. Minigolf. Bergsklättring. En arkad. Mycket på en gång? Jo. Men så ska också ”Icon of the Seas” kunna ta ombord 5 610 kryssningsgäster med start januari 2024.
Världens största kryssningsfartyg är godisfärgat
Mest läst i kategorin
I januari 2024 avgår ”Icon of the Seas” på sin jungfruresa från Miami. Fartyget, i vissa avseenden världens största, är både efterlängtat och kritiserat.
Det 365 meter långa fartyget från Royal Caribbean, med ett bruttotonnage på 250 800, lämnar ingen oberörd.
Bergsklättring ombord
Siffrorna kring det är naturligtvis både imponerande och Guinness rekordbok-mässiga.
”Icon of the Seas” har 20 däck med mer än 20 barer och restauranger. Därtill sju pooler, nio bubbelpooler och sex vattenrutschbanor – plus minigolf, bergsklättring och en arkad.
Stor efterfrågan
Plats har man för 7 960 personer – 5 610 passagerare och 2 350 i besättningen.
Man fyller säkert platserna. Sedan Royal Caribbean lanserade nyheten om fartyget förra året har efterfrågan ökat och försäljningen av kryssningsplatser varit intensiv, rapporterar New York Times.
Samtidigt har kritiken inte låtit vänta på sig. Fartygets ljusa färger fick en kritiker att kalla det för en ”Candy Crush-version av den dystopiska underjordiska världen” från science-fiction-serien “Silo” på Apple TV+.
Jämförelsen med Titanic var också oundviklig för vissa kritiker som noterade att båten är fem gånger ”större och tyngre än Titanic”.
”Världens största”
Royal Caribbean refererar till det äldre Wonder of the Seas som det “största fartyget i världen.”
Nya ”Icon of the Seas” är 10 fot längre, tyngre och tar fler människor, vilket kanske ger den rätt att skryta som världens största.
Royal Caribbean sade i ett uttalande förra månaden att Icon of Seas klarat sina första försök till havs, för övrigt nära finska Åbo, men att det ska ha ytterligare en testkörning innan jungfruresan i januari.
Kritiken mot fartyget har gällt miljöpåverkan och hälsoproblem med virusutbrott på kryssningsfartyg.
När det gäller miljön har aktivister som Marcie Keever, programchef hos Friends of the Earth i Washington, hävdat att kryssningsrederier “fortsätter att bygga större fartyg som är beroende av fossila bränslen, dumpar giftigt avloppsvatten i våra hav och belastar kustsamhällen med luft, vatten och skräpföroreningar.”
Många bokningar
Royal Caribbean säger sig inte ha tid att kommentera miljöproblemen men har däremot haft några minuter över för att kunna konstatera att förhandsbokningarna på bolagets kryssningar är ”betydligt högre” än första kvartalet 2019, i en pre-Corona-jämförelse.
Jason Liberty, vd och koncernchef för Royal Caribbean Group, sade under ett investerarsamtal i maj att Icon of the Seas har varit “betydligt mer bokad” för sin invigningssäsong “än någon annan Royal Caribbean-skeppslansering.”
Läs även: Icon of the Seas: Världens största kryssningsfartyg – Dagens PS
Läs även: Så överlever du om du faller överbord på kryssningen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.