Snart sjösättning av klassikern eller familjebåten? Här har du våra sista-minuten-tips som räddar både helgen, plånboken och äran.
Våra glöm-inte-att-tips för sjösättning
Mest läst i kategorin
Tätningmedel
Ångesten framför allt annat för träbåtsägaren är läckage. Hur ska man stoppa vattnet och vad ska man stoppa med?
Det finns några grundregler att följa och några tips som är bättre än andra. Här är de:
Silikon – big NO NO
Silikon är den oinvigdes lösning på allt vad inkommande vatten heter. ”Funkar det hemma runt diskbänken borde det fungera ombord också.”
Rätt men ack så fel. Visst kommer det bli tätt. Men du kommer att få äta upp ditt val av tub i år därefter.
För grundregeln när det gäller silikon är att inte få det närmare båten än båtklubbsgrinden. Slipar du bara det minsta på det, så är det årets vårrustning godnatt. Och nästa års. Och nästa.
Silikon har nämligen den oegenskapen att producera ett slipdamm som inte på något enda vis går att måla, slipa eller fernissa på.
Försöker du, bildas det ofelbart små ”fiskögon” runt dammkornen. Så de måste torkas bort. Alla.
Görs per handkraft med silicon cleaner. Ett arbete som jag av egen erfarenhet helst vill bespara dig.
Sikaflex – bra på rätt ställe
Sikaflex är ett kanonmaterial – på rätt ställe. Till att nåta däck är det etta på marknaden. Likaså för att skapa täta och starka fogar på ställen där träet inte rör sig (har också en bra limmande funktion).
Men börjar du kleta med det mellan borde för att få båtstackarn tät – då är du fel ute. Sikan är visserligen flexibel. Men inte så pass att träet kan trycka ut överflödet när det så vill.
Och får inte träet ta vägen dit det vill, så hittar det andra vägar. Resultatet kan i värsta fall bli att du sitter med en sprängd botten framåt midsommar.
Ettan – riktigt bra på rätt ställe
Ettan är bra på rätt ställe. Och rätt ställe för Ettan är just att täta där inte Sikaflexet kan jobba. Ettan är ett naturmaterial som är framtaget för att jobba tillsammans med trä.
Ettans stora fördelar är många; Det går att arbeta med under vatten, det går att smälta med varmluftspistolen och hälla ned i läckande partier och det går att lagra.
Att det sedan är kletigt som inget annat, det får du stå ut med. Läcker träbåten, är det framför allt annat Ettan som ska användas i springorna inför sjösättningen.
Tejp – undervärderad
Det är en undervärderad metod som både är enkel och effektiv på kravellbyggda båtar. Dagen innan sjösättningen, efter att bottenfärgen torkat, tejpar man helt enkelt över de längsgående bordsskarvarna.
Förhindrar det mest akuta läckaget och släpper från botten när det verkat klart. De riktiga pedanterna bottenmålar en extra gång över tejpen för att slippa Zebra-effekten.
Linolja – det enda som behövs
Linolja är egentligen det enda tätningsmedlet en frisk båt behöver. Är båten behandlad på rätt sätt, ska linoljan ha tätat till botten redan innan båtstackarn sätts i sjön.
För det vatten, åtminstone det mesta, som båten suger i sig vid sjösättningen, kan istället ersättas med dunderkuren linolja och terpentin. Det spelar ingen roll om botten är mönjad eller danbolinad.
Fyll en blomspruta med linoljeblandningen och spraya botten då och då. Gör det gärna när vintern är som kallast, då är träets porer som öppnast och suger då åt sig vätskan och tätar till.
Gamla kurer
De kan fungera men inga löften ges. Gnida kokt potatis över springorna är en klassiker. Borde fungera enligt Ettans princip. Trycka in bivax mellan borden är en annan.
Så länge man håller sig till helt harmlösa naturmaterial är det bara att prova. Med risk för att få ett tvättarbete på halsen.
Genvägar
Ett farligt ämne som kräver stor kunskap innan man kan hantera dem. Här kommer emellertid några genvägar, som går att pröva om man känner sig kunnig nog att hantera dem.
Jag ger inga garantier för resultatet – snarare höjer jag ett varningens finger innan man ger sig i kast med dem.
Fernissa vått i vått.
Jag tror inte någon tillverkare rekommenderar det. Men med fingertoppskänsla och försiktighet, spar du både tid och mellanslipningar med metoden.
Men se upp. Har inte det undre lagret torkat tillräckligt, kan man ”bygga in” ett ohärdat fernissalager, som kommer ge bekymmer länge.
Tvätta motorrum och kölsvin med tryckvatten och avfettning
Det är et absolut enklaste sättet att få det rent och snyggt under durk och däck. Gör precis som på bilen – spraya på avfettningsmedlet, låt det verka och spola sedan rent med tryckvattenslang.
Observera, inte högtryck. Du kan då trycka in vatten i träet – eller ännu värre – rugga upp träet till oegenkänlighet. Ta också reda på var motorns känsliga detaljer sitter. Att spruta ned till exempel generatorn har aldrig varit någon succé.
Men glöm inte…
Dyvikan. Ja du skrattar du men varje år är det ett antal båtar som går till botten för att ägaren just har missat denna.
Sjösättningen är en stressig tid som plågar livet ur både kropp och själ och kan få den minsta löjliga detalj att bli direkt avgörande.
Startnyckeln. Du lade fram den på bordet hemma kvällen innan. Men nere på klubben dagen efter, så är arbetsbyxans ficka tom. Ta ned den i tid och sätt den i tändningslåset.
Provstarta på land. Det är inget farligt. Har du inget vatten att koppla till motorn, räcker det att du bara ser till att motorn startar innan du stänger av den igen.
Bäst är självklart att kunna koppla till en vattenslang för att se att allt fungerar. Det är mycket som kan hända på en vinter.
Tampar – i för och akter. Långa ska de vara så du kan stå på land medans båten singlar ned i vattnet.
Försäkringen. Är den verkligen betalad? Och – lika viktigt – är den uppdaterad? Det är nämligen du som ska se till att värdet på båten motsvarar båtens värde idag.
Det går aldrig att komma i efterhand och säga att båten var värd mer än det som står i försäkringsbrevet.
Läs mer:
Fler vår- och sjösättningstips
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.