I veckans weekendnummer får vi, i samarbete med tidningen Veteranbåten, ta del av historien om en av Sveriges vackraste klassiska segelyachter, snart 70-åriga Ballad
Vackra Ballad - en 70-årig familjeklenod
Mest läst i kategorin
Krönikör är ingen mindre än Patrik Salén, ordförande i KSSS, som kan alla historier om denna Sparkman Stephens klassiker. Höstmörkret sänker sig, du kan krypa ner i favoritfotöljen, lyssna på brasans knaster och ta del av svensk segelhistoria:
Ballad är en familjeklenod, en skön påminnelse om en härlig familjehistoria och en underbar havskryssare att föra fram genom vattnet.
En dröm på 34 ton
Med sina stabila 34 ton, krävs självklart en viss bris, men så fort hon får sina första 3-4 m/s så glider hon fram i sakta gemak.
När hon äntligen får sina välförtjänta 6-8 m/s är hon en dröm och tar sig därefter med styrka, stolthet och utan tvekan genom havet upp i de högre vindregistren.
Trivs bäst på öppna bogar
Hon trivs bäst på öppna bogar, allt från en skön halvvind med Code 0 till surfande läns med Havsörnsspinnaker i fullt blås.
På slören får hon sina mesta segel, fyra till antalet, då vi även kan få njuta av dubbla havsörnar i riggen genom tillägget av ett mesanstagsegel.
Ballad är byggt 1952 på Plyms Neglingevarvet utanför Stockholm. Då på beställning av Konsul Karl Erik Hedborg som döpte henne till ”Anna-Marina”.
63 fot Sparkman Stephens Yawl
Hon är en Sparkman Stephens ritad 63 fots yawl och har ett generöst breddmått om ca 4.4 meter. Hon sticker nätta 2.45 meter på djupet och är en 2-mastad skönhet med ca 210 kvm i kryss ställ exklusive mesan.
Därefter kan man på undanvinden lägga till en spinnaker om ca 220 M2. Konsult Hedborg jobbade för Svenska Tändsticksbolaget i Belgien och på sin fritid hade han en stor passion för seglingen.
Tänkt som motorseglare
Dock hade han haft vissa hjärtproblem på ålderns höst och när han väl skulle beställa sin nästa segelbåt, har vi förstått att läkaren initialt sa nej med hänvisning till hälsan, men att Hedborg ändå lyckades förhandla till sig en motorseglare.
När Sparkman Stephens sedan fick uppdraget och började jobba på en design, så insåg de alltmer att den motorseglande båt de hade skissat på hade fått alltför snabbseglande former.
De föreslog att det var synd att rigga ned henne. Det tyckte även Konsul Hedborg och så fick det bli, läkarordinationer till trots.
Många års glädje fick familjen Hedborg med ”Anna Marina” och inte sällan seglade de med henne i Medelhavet.
Familjens Saléns ägo från 1962
År 1962 landande hon så i vår familjs ägo genom att farfar, Sven Salén, köpte henne och döpte om henne till ”Ballad” och till och med ärvde en gast från Konsul Hedborg.
Vi ser nu snart fram emot den 60:e säsongen i familjens regi och själv firar hon 70 år på vattnet 2022.
Bekväm och snabb
Hon är både vacker och bekväm på däck likväl som invändigt. Många härliga seglingar likväl som måltider har avnjutits på det generösa däcket.
Invändigt bjuder Ballad på en särskilt tilltalande och upphöjd salong. Delvis som en konsekvens av de tidiga tankarna på en motorseglare.
Därutöver finns en generös byssa med tillhörande kockhytt. Här har det serverats många delikatesser över åren. Särskilda historier om sjötunga Walevska kan vi bjuda på, men det kanske får bli en annan gång
Framöver hittar man sedan en gång som om babord bjuder på den s.k. ”Redarhytten” som består av två bäddar, garderob, bra förvaringsutrymmen och ett eget handfat. I gången om styrbord finns ytterligare en koj, diverse garderober och därefter en förpik.
7-8 kojplatser för besättningen
Däremellan om babord finns så även toalett med dusch. Med tillägg för de två generösa stickkojer som finns i soffryggarnas utrymme i salongen, bjuder Ballad på sju kojplatser och har man någon extra gäst kan den förskansas i motorrummet, men det kan upplevas som en straffplats.
I familjens ägo har Ballad blivit väl omhändertagen och alltid utnyttjats växelvis för både kappsegling och nöjessegling.
Mycket av originalet är kvar, även om vajerskot har bytts mot dynema. Vi har gjort diverse gradvisa uppgradering. De främsta uppgraderingarna inkluderar en rullgenua, två stycken elwinschar, viss modifiering i byssan samt nya segel.
Men fortsatt samma gamla härliga motor från GM anno 1949 (detta är inte en felskrivning, motorn är faktiskt äldre än Ballad).
En äldre dam kommer med många erfarenheter och historier. Raderna här bjuder bara på ett begränsat utbud, men med många prominenta och spännande personligheter ombord, bjuder vi gärna på ett urval.
Många spännande historier
Ett flertal skönsjungande personer har seglat med. Några av farfars närmaste vänner var Jussi Björling och Evert Taube.
På historietema är det snarare sonen Sven Bertil som får bjuda på sig själv i denna text. Någon gång under 70-talet bjuds det in till kappsegling från Köpenhamn till Helsingfors genom North American Station och the Royal Yacht Clubs of Scandinavia samt NJK.
Min far Christer inser att med kappseglingsdatum på försommaren, kommer det troligtvis bli undanvindssegling, Ballads styrkegren, varvid man antar utmaningen.
I besättningen finns bland annat Sven Bertil Taube, Arwed von Grunewald (de två kom senare att benämnas som ”adelsbaletten”) samt den evigt uppskattade kocken Göran Lindersson.
Ordentligt ur kurs
Det vankades middag, alla var samlade i salongen men Sven Bertil stod till rors. Medans grädden vispades till de snart stundande jordgubbarna, noterade besättningen i salongen hur kvällssolen förflyttade sig i ett alltmer underligt mönster.
Så småningom skyndande någon upp för att förstå situationen. Skeppare Taube var mycket nöjd med sin kompasskurs. Det som dock inte var fullt så nöjsamt var placeringen av en ölburk i plåt nära kompassen.
Den hade fått eget liv och nu var man på väg mot Sverige, snarare än Finland!
Närkontakt med ryska flottan
Under samma kappsegling fick både Ballad och de amerikanska konkurrenterna närkontakt med den ryska flottan.
Man seglade på rätt sida om territorial gränsen, men när ryssarna noterade att en av de amerikanska deltagarna hade sin båt registrerad vid the ”Naval Academy” krävde de nedtagning av segel och allvarliga överläggningar.
Till fördel för Ballad som kunde smita vidare mot Helsingfors och segern.
Närkontakt med Stockholms skärgård
En viss herr David Rockefeller har också bevistat Ballad. Han fick möjligheten att låna henne av farfar och gled iväg ut i Stockholms skärgård.
Seglatsen blev dock relativt kort och när hon anlände tillbaka till bryggan, så var det med många tilltufsade i besättningen. Flertalet med plåster och bandage.
Tydligen hade herr Rockefeller upplevt Stockholms skärgård som alltför grund och stött på lite hinder på vägen. Påminner lite om nubbevisan ”I grund och i botten”!
Tre generationer njuter av Ballad
Sedan många år är vi nu 2:a, 3:e och 4:e generationen som njuter av Ballad. En av de mest minnesrika familjeseglatserna var när Ballad fyllde 50 år 2002. Vi beslöt oss då för att göra en gemensam stafett runt Sverige.
Från Stockholm till Strömstad och tillbaka, där olika delar av familjen njöt av särskilda delsträckor och många olika vänner i besättningen sommaren 2002. Kanske vi får planera något liknande inför nästa års 70-års jubileum?
Vid boj utanför familjestället Askarvik på Ingarö har Ballad sin bas och numera ägnas mer tid på kappseglingsbanan än för nöjesseglingen.
70-åringen vinner allt mer
Familjen har vuxit, barnen tar sin egen tid och inte alltid till sjöss. Istället hittar vi oftare tiden till kappsegling, såsom Gamla Stans Yacht Sällskaps årliga Big Boat Race vid inledningen av säsongen, KSSS Gotland Runt och Sandhamnsregattan.
Kappseglingsmässigt verkar Ballad leva sina absoluta glansdagar i modern tid, då hennes framgångar vid regattorna har ökat avsevärt. 2016 vann hon GSYS BBR och 2017 tog hon sin 4:e raka seger vid ÅFOR Classic (numera återigen Gotland Runt).
Senast i år säkrade hon en 2:a plats på Gotland Runt (Classic). En av framgångsfaktorerna har varit en återkommande besättning av hög kaliber, likväl som gott humör med nära till skämt och sång.
2022 hoppas vi på en fortsättning av framgångarna.
Vi ser fram emot många härliga seglarhistorier framgent ombord och att nästa generation Salén får lika mycket glädje av denna härliga dam som vi andra haft genom åren.
Krönikör: Patrik Salén, Ordförande KSSS
Relaterade artiklar:
Historien bakom Sveriges mest legendariske seglare. Dagens PS
Denna artikel är publicerad i samarbete med Tidningen Veteranbåten och Veteranbåtsföreningen som är en ideell rikstäckande förening med uppgift att dokumentera fritidsbåtens historia och att medverka till att veteranbåtskulturen hålls levande.
Veteranbåtsföreningen är på stark frammarsch med över 2500 medlemmar spridda över hela Sverige. Som medlem får man många fördelar. Bland annat Tidningen Veteranbåten och tillgång till världens största arkiv med över 50 000 båtritningar.
Här kan även du skicka in din medlemsansökan och stödja det svenska kulturarvet.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Denna artikel är publicerad i samarbete med tidningen Veteranbåten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.