Asta har kommit hem, eller i alla fall till en av de få platser där gamla träbåtar kan få chansen till ett andra liv.
Vackra Asta – ett kulturarv som slår det mesta
Mest läst i kategorin
Hon kom landvägen som ni kan se på bilderna, och rullades in till sin plats där hon kommer att spendera en tid för att få sin köl renoverad.
Skärgårdskryssarens akilleshäl
Kölen är ofta skärgårdkryssarens akilleshäl. Där samlas det vatten och efter några år tar tiden ut sin rätt.
Både träet och järnspanten vittrar sönder. Konsekvenserna är enorma. Att renovera kölstocken, byta ut järnspant är arbete för proffs och det tar lång tid.
Beställdes av te-kungen
Asta är unik på många sätt. En tidig skärgårdskryssare från 1899 med en intressant historia. Hon beställdes av grosshandlaren och te-kungen Georg Tempelman (1855-1949) och den mannen nöjde sig bara med det bästa.
Båtkonstruktören Axel Nygren ritade och August Plym byggde. Det sparades inte heller på materialet, bordläggning av teak och mahogny över vattenytan tillsammans med en inredning av bästa klass.
En som inte lämnades oberörd av mötet med Asta var båtkonstruktören Erik Salander (1883-1957).
I tidningen Till Rors skriver Erik Salander om Axel Nygrens båtar och beskriver Asta som den verkliga idealbåten, vacker, välseglande och rymlig.
En mästarens omdöme
Båtbygggaren Anders Annell håller med, “hon är vacker, välseglande i de flesta väder, lagom stor att segla själv och gott om plats för flera”, säger han i artikeln.
Här avslöjar mästaren sina tio favoritbåtar.
Georg Tempelman, var känd profil inom KSSS, och kappseglade Asta med framgång fram till slutet av 1920-talet.
Under senare år återställdes Asta till sin ursprungliga gaffelrigg, däck, ruff och sittbrunn.
Sedan några år tillbaka har hon stått på land i väntan på en nödvändig bottenrenovering med ny kölplanka, ny stäv, stålspant och bottenbord hos Anders Annell i Gustavsberg.
Ny trio tar ansvaret över vackra Asta
Nu tar trion Robert Svanell, Teodor Leff och Per Hellquist på Träbåtssällskapet Skeppsmyran över stafettpinnen.
Asta är inte den enda av Georg Tempelmans båtar som har varit på Skeppsmyran, även båten Aziza ägdes av Tempelman och har haft Skeppsmyran som hemmahamn och då under Stefan Iwanowskis och Ewa Wånggrens beskydd.
Numera är hon under Johan Schelins omsorg med hemmahamn på Blombergs varv ute vid Ramsö.
Vackra skärgårdskryssare var inte det enda som roade Tempelman. Han kom också att äga motorkryssaren Astrella som skrivits om tidigare i Dagens PS. Numera hos familjen Östervall.
Om Asta och hennes historia kan man läsa mer i tidningen Veteranbåten.
Där skriver Bengt Jörnstedt en lång artikel om hennes historia, som tar sin början då den 7-årige Anders Annell såg henne för första gången under 1970-talet.
Ett möte som skulle få oanade konsekvenser.
Det blir spännande att både följa Anders Annells nya äventyr på västkusten och de dynamiska trion på Robert, Teodor och Per, nu ansvariga för Astas renovering på Skeppsmyran.
Asta är unik och värd varenda timmes omtanke, en kulturskatt. Vi ser fram emot att se henne segla igen.
Fakta om Asta
Ägare: Robert Svanell, Teodor Leff och Per Hellquist
Båttyp: SK55
Byggnadsår: 1899
Konstruktör: Axel Nygren
Varv: Stockholms Båtbyggeri
Ort: Liljeholmen
Löa: 10,50 m
Bredd: 2,20 m
Djupgående: 1,33 m
Material i skrov: Mahogny
Däck: Oregon pine
Riggtyp: Gaffel
Relaterad läsning:
Äntligen tillbaka – här startar Gotland Runt
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.