I ett förråd utanför Malmö står Alba. En gång en av de mest kända motoryachterna. Idag okänd och på många sätt bortglömd. Såhär ligger det till.
Turerna bakom Alba – en helt okänd kändis
Mest läst i kategorin
Utsidan av fastigheten utanför Borstahusen är en av alla de anonyma väggarna som står i industriområden.
Hus utan själ och utan något att ta på. De har ingen historia att berätta och står som anonyma väggar utan att du knappt lägger märke till dem.
I mörkret bakom väggarna i just detta hus, döljs emellertid en båt med en historia som hade tappats bort. Det var en av många anonyma vackra båtar, som någon gång under tiden gjort ett ägarbyte där historien kom på drift.
Idag står hon i slutfasen av en mycket omfattande renovering. Ett arbete som vida överstigit hennes monetära värde. Men för nuvarande ägaren, representerar hon så mycket mer än bara pengar.
Skadad av Gudrun
Hon har faktiskt stått här på land sedan den där dagen stormen Gudrun drog in över landet. På morgonen var hon en vacker men lite lätt sliten yacht i hamnen. När så Gudrun dragit förbi var det en båt med grova skador som nätt och jämnt flöt.
Hade visheten skrikit högst, hade hon förmodligen skrotats. Men som gammal medlem i familjen, kunde inte nuvarande ägare bara låta henne gå hädan.
Senaste nytt
Ett stort projekt
Ett stort renoveringsjobb påbörjades med stora mål i sikte. Men så när båtbyggaren som höll i projektet, plötsligt gick bort, stannade allt av.
Och där står hon nu. Väntar på att någon ska ta vid och fortsätta projektet till mål med kärlek och ekonomi som drivkraft. Och kanske kan det nu bli möjligt. För hon har nämligen fått tillbaka sin historia.
Vårdad med kärlek
Kärlek till henne har följt hennes liv. Hon har bytt ägare ett antal gånger, men har alltid berört och talat till den som varit hennes husse för dagen. Ända sedan hon sjösattes den där dagen 1911…
För det var den våren hon sjösattes för första gången. Beställningen hade gjorts på hösten året innan av bankiren Martin Geber och varvet som byggde henne var Hästholmsvarvet strax öster om Stockholms innerstad.
Varvets chef, Knut Ljungberg, var mannen i ropet. Till den stora långfärdstävlingen från Nynäshamn till Göteborg året innan, hade han inte bara konstruerat vinnarbåten Standard utan även flera båtar som fått framträdande platser i tävlingen.
En större båt
Martin Geber hade själv beställt en mindre 12-meterbåt till föregående säsong. Den hade dock inte varit med och tävlat och hade nu dessutom sålts till förmån för nybygget.
Vid sjösättningen på varvet 1911 döptes den nya 15 meter långa yachten till Alba. Ett vackert namn på en smal och smäcker vitmålad yacht som under det kommande året skulle föra bankirens flagg till första plats i årets stora tävling runt Östersjön
Framgångsrik konstruktör
Framgångarna gjorde att Knut Ljungbergs aktier på marknaden steg ytterligare och Alba kom att följas av många fler vackra yachter från Ljungbergs penna.
Alba kom att stanna i familjen Geber till 1924. Då blev det en ny kapten på bryggan i bryggeridirektören, storseglaren och KSSS-personligheten Franz Heiss.
Bryggeridirektör vid rodret
Heiss var storbryggare i Stockholm, disponent på Hamburgerbryggeriet på Nortullsgatan i Stockholm och dessutom en mycket idog seglare.
Alba blev nu en ofta sedd gäst i Sandhamn och på Stockholms Yachtklubbs träffar i skärgården, innan Heiss 1933 beslutade sig för att låta yachten gå vidare.
Telefonpengar
Nu blev det en av yacht- och automobilsveriges mest intressanta profiler som kom att ta över rodret i form av Gustaf LM Ericsson.
För dig som kan din företagshistoria, så torde hans namn väcka en klocka i dig. Och larmar den klockan dig om likheten med det stora teknikföretaget Ericssons grundare, LM Ericsson, så är du på helt rätt spår.
Gustaf LM Ericsson var sålunda en man med en rejält påfylld plånbok som han gärna tullade på sitt innehåll för att förverkliga många och intressanta idéer.
Han hade bland annat startat och drivit en av Sveriges första bilfabriker, konstruerat ett stort antal andra bilar, båtar och dessutom beställt minst lika många av andra konstruktörer och fabriker.
Entusiastisk ägare
Sedan sommaren 1933 stod han som ägare till Alba. Tyckte dock namnet var allt för gammalmodigt och döpte om henne till det fyndiga Visex, som självklart anspelade på antalet personer i familjen Ericsson.
I Gustaf LMs händer fick nu Visex den bästa vård. Sköttes vintertid på Fröbergs Båtvarv på Lidingö vilka också fick måla om delar av henne efter Gustaf LMs egen färgsättning.
Yachten kom också att utrustas efter Gustafs egna idéer – som för övrigt var många – och blev i denna skruv flitigt sedd på motorbåtrelaterade sammanhang i skärgården.
Ned till sydkusten
Som den ombytlige man han var, fick inte heller Visex någon längre tid i Gustaf LM:s händer. Sedan under sommaren 1936 blev hon till salu och köptes snabbt av bokförläggare Einar Hansen i Malmö.
Att under några meningar i en historia som denna, berätta om Einar Hansens breda och aktiva gärning, är närapå en skymf.
Hans privata engagemang inom Sjövärnskåren med ett stort antal donationer samt sedermera under kriget ett lika stort engagemang i flyktingfrågan för den danska judiska populationen, är så stort att det är svårt att idag bedöma vad hans insats egentligen har betytt.
Visex skulle nog först vara tänkt att bli Hansens privata yacht. Men i takt med att Tyskland rustade och Sveriges sjöförsvar var allt annat än tryggt, kom även hon att hamna inom Sjövärnskårens famn.
Åter till Stockholm
Hur kriget gick – det vet vi. Hur Visex kom att användas under detsamma, vet vi tyvärr lite om. Hon dyker emellertid upp i början på 1950-talet i Stockholm. Einar Hansen är då inte längre ägare utan hon hade just köpts av Stig Källén, advokat och boende i en fantastisk villa på Kungsholmen vid stranden mot Lilla Essingen.
Nu fick yachten namnet Mariana och kom att stanna under många år hos familjen Källén. Användes flitigt under somrarna med en näst intill årlig resa ned till Travemünde som tradition.
Opålitlig i hög sjö
Vid en överfart möttes hård vind och upprörda sjöar – så pass ordentligt att familjen blev rädd för yachtens sätt att ta över sig vatten.
Ett stort beslut togs att låta modernisera henne och ge henne et mer sjövärdigt förskepp.
Ordern gick till Resarövarvet i Stockholms skärgård. Och med en ny profil seglade hon vidare under många år.
Åter ny ägare
Men även tiden hos familjen Källén hade ett slut. En annons och sedan var hon såld. Och detta till den familj som än idag äger henne.
Mariana, som hon fortfarande heter, är en av de lyckliga yachterna som fått ständig omvårdnad genom alla år och aldrig gått ned sig till ett oräddbart skick.
Vem tar över?
Men idag ligger hon nu och väntar på en ny familj, som med medel och kärlek kan återbörda henne till vattnet.
Blir det du som tar vid stafettpinnen?
Läs mer:
Om Veritas – fyndet i allén. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.