Hon beställdes för OS 1912 och döptes till ”Abmarac”, vilket är Caramba baklänges, inspirerad av telefonidirektörens tid i Mexico.
Tournesol – caramba, vilken historia
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om Skärgårdens vackraste båtar har vi kommit till den legendariska motoryachten TOURNESOL, som hon senare döptes till av familjen Öhman, och som med sin spännande historia underhållit många historiska dignitärer i svenskt näringsliv.
ABMARAC beställdes av Gustaf T Cedergren (1879-1919) som var vd för Ericsson i Mexico. Ett bolag som senare blev telefonbolaget Mexeric, dotterbolag till LM Ericsson i Mexiko.
Etableringen av LM Ericsson i Mexico har en spännande historia i sig själv då bolagets personal bokstavligen fick ta till vapen när man slogs mot Pancho Villa under den mexikanska revolutionen.
Lugnare hemma i Sverige
Man kan anta att det var lite lugnare i fredliga Sverige då Gustaf Cedergren och hans mexikanska hustru flyttade hem. Gustaf var ende barn och arvinge till den mycket förmögne Henrik T Cedergren som startade Stockholms Allmänna Telefon AB och som sedermera blev en av grundpelarna i LM Ericsson.
Henrik som led av en medfödd och ärftlig hjärtsjukdom dog 1909 relativt ung, bara 55 år gammal.
Vi kan anta att det var en anledning till att sonen Gustaf, som led av samma ärftliga hjärtfel, hade ett i förhållande ”storstilat leverne”.
I om med faderns död fick han ärva en stor förmögenhet som omräknat i dagens penningvärde rörde sig om ca 650 miljoner kronor.
Något han satte sprätt på genom att 1910 bl.a. köpa Årsta Slott. Cedergren och hans mexikanska hustru hade där spektakulära fester och satte en stark prägel på slottet via sina omfattande renoveringar.
Gustaf – en inbiten seglare
Gustaf, som även var en inbiten seglare, hade med båten SASS spetsat in sig på medalj under Stockholms olympiska spel 1912 där tävlingsseglingarna skulle genomföras utanför Nynäshamn.
För att följa tävlingarna och umgås med den övriga societeten under spelen så beställde Cedergren ABMARAC av Viktor Israelsson.
Hon byggdes av Rudéns varv på Lidingö. På grund av hennes storlek så fick de hyra in sig i lotsverkets lokaler vid Rosenvik på Djurgården för att få plats att bygga det 18 meter långa skrovet.
När skrovet var klart så fick de med kranar lyfta ut henne via taket till sjösättningen. Därefter bogserades skrovet till varvet på Lidingö där inredningen och färdigställande av TOURNESOL skedde på plats.
ABMARAC räknas som Israelssons mest berömda konstruktion, men han ritade även flera andra kända lyxyachter, som till exempel SIESTA, CHRISS och VOGEL – som är välkända båtar bland entusiaster.
Sjösättning till OS seglingarna 1912
Hon sjösattes lagom till OS och väl nere i Nynäshamn så följde han tävlingarna från akterdäcket, på den för tiden, väldigt exklusiva motoryachten.
Resultatet på seglingarna gick inte riktigt som planerat. SASS sluta som 4.a i OS och lite snöpligt missade Gustaf Cedergren sin OS medalj.
Revansch i hastighetstävling
Men ABMARAC gick även hon att tävla med. Hon var bestyckad med två kraftiga Scaniamotorer, något som var ganska ovanligt för den tiden då man vanligtvis hade en stor motor i yachten.
Så samma år, 1912 strax efter Olympiaden, ställer Cedergren upp med henne i en hastighetstävling mellan Kiel och Vaxholm där han vinner som snabbaste båt och får Evinrudes hederspris.
Efterföljande år fortsätter Cedergren att bygga ytterligare två snabba segelbåtar som även dom ritas av Axel Nygren. Men det första världskriget kommer i mellan vilket gjorde att hans tävlingsintresse inom seglingen fick läggas åt sidan.
1919 så dör Gustaf Cedergren av samma hjärtåkomma som sin far, bara 40 år gammal. Trots sitt korta liv kom han att sätta stark prägel på Sveriges marina liv med sina kappseglingsbåtar och motoryachter.
ABMARAC säljs till smugglare
Innan han gick bort, 1916 mitt under det brinnande världskriget, så sålde Cedergren ABMARAC och hon registreras i KSSS under namnet ESTER. Det finns många historier om vad som låg bakom köpet.
Ryktet säger att den egentliga ägaren är en tysk vid namn Rondoff på Äpplarö. (strax utanför Ljusterö i Stockholms skärgård) som nu använder henne för smuggling.
Finansfamiljen Öhman byter namn till TOURNESOL
1918, precis efter kriget då smugglingen troligtvis inte är lika lönsam längre, så förvärvas hon av finansfamiljen Öhman och får sitt nuvarande namn TOURNESOL, som är franska för Solros.
Familjens överhuvud Emeric Öhman (1863-1934) älskade yachten och enligt ryktet så inspirerades han av en tapet med solrosor målad av Prins Eugen.
Bankirfirman Öhman bildades redan 1906 av Emric Öhman. De fokuserade till en början på fastighetsaffärer och låg bakom flera stora projekt i Stockholms innerstad och var även part i det nystartade Aktiebolaget Saltsjö-Duvnäs Villastad.
Från fastighetsmäklare till börsmäklare
Initialt hade firman fler fastighetsmäklare än börsmäklare, men 1911 fick Öhman medlemskap i Stockholms fondbörs och började handla med aktier.
Öhman var initialt en mindre firma på börsen tills man i början av 1930-talet anställde Max Dinkelspiel. När Emric Öhman dog 1934 övertog Max Dinkelspiel bolaget. Verksamheten hade nu växt fram till en betydande aktör inom internationella värdepapper- och arbitrageaffärer.
TOURNESOL stabs- och startfartyg för KSSS
Under hela denna era var TOURNESOL en central del av familjen Öhmans segelintresse. Från hemmahamnen i Saltsjöbaden deltar under många år som stabs- och startfartyg vid ett stort antal regattor och hon blir en känd profil i Stockholms skärgård.
Torgny Öhman, son till Emeric är delaktig i KSSS styrelse under många år och syns vid otaliga tillfällen bogsera segelbåtarna fram och tillbaka i Saltsjöbaden.
Öhman äger henne i 57 år
Familjen Öhman äger TOURNESOL i hela 57 år varav de sista åren på land, uppdragen på slipen på Öhmans tomt i Duvnäsviken.
Kombinationen av ålder och att TOURNESOLs maskinist, Gustavsson som alltid skött om henne, gick bort så tappade man intresse och engagemang.
Det var många som vill köpa henne men familjen hade krav på köparen. Det skulle var en seriös köpare som kunde ta väl hand om henne. Annars kunde det lika gärna vara.
Därför dröjde det nästan 10 år innan hon hittade sin nya ägare som med kärlek och entusiasm gav henne ett nytt liv.
Entusiasten Peter Upmark ny ägare
1976 så räddas hon av veteranbåts-entusiasten Peter Upmark från Lidingö. Köpeskillingen på 8 000 kr avspeglar det skick hon var i efter alla dessa år på land med bristfälligt underhåll.
TOURNESOL hade under flera år legat felaktigt uppdragen på slipen och hon var i så eftersatt skick att Peter kunde dra loss samborden (delar av botten) för hand.
Upmark blir tvungen att renovera henne på plats. Under två år genomför han en omfattande renovering. Hela kölen samt stora delar av botten byts på plats samtidigt som de gamla motorerna lyfts ur och genom taket på maskinrummet och ersätts med modernare Ford dieslar.
Då det stulits mycket från båten under de 10 åren på land så startar nu ett detektivarbete för att hitta originaldelarna eller likvärdiga delar för att kunna återställa henne i tidsenligt skick.
Utmärkelser för sin renovering
Projektet blir vida känt i branschen och Peter får mycket positiv feedback för hans insats att rädda detta kulturarv. Något som han får flera utmärkelser för.
1977 tilldelas TOURNESOL och Peter Upmark MYS (Motor Yacht Society) vandringspollare för sin strålande renovering och 1987 tilldelas han även Skagerack stipendiet.
I hela 36 år är Peter och Monica Upmark ägare av TOURNESOL. Finalen på deras tid tillsammans med yachten blev 100 års jubileet för både båten och olympiaden 1912.
“Det blev ett mål för oss, att äga henne tills detta magiska datum inträffade” säger Peter.
“Samtidigt så tar det på krafterna att äga en stor båt ju äldre man blir och har man som jag även engagemang i andra båtar (Ikonen ALBA red. anmärkning) så handlar det om prioriteringar” säger Peter.
“Det vi saknar mest är den fantastiska sammanhållning som råder bland alla som har klassiska träbåtar. Det blir en livsstil som är svår att förklara för utomstående och som man måste uppleva.
“Att först rädda och sedan successivt renovera henne i över 20 år skapar ett speciellt band och en själ mellan båt och ägare som på många sätt kan liknas med ett barn eller annan familjemedlem. Så det är klart att vi saknar livet med TOURNESOL idag”
“Hon har varit en viktig del i vårt liv. Det är 36 år av fantastiska minnen, upplevelser och möten med människor som har gett oss så mycket. Därför blev det så viktigt att hitta rätt ägare som skulle ta över henne” avslutar Peter
Efter 36 år tar nästa ägare tar vid
Efter 100-års jubileet 2012 köper Tony Duda och Annika Isaksson TOURNESOL av Peter Upmark.
Tony, som redan har flera veteranbåtar sedan tidigare, såg henne första gången utanför Karl-Johan slussen på 80-talet.
“Hon låg och väntade på slussning och vände på en femöring med saxade maskiner. Sedan den dagen var hon varit min drömbåt och något jag alltid velat äga” säger Tony.
“Att till slut kunna köpa henne och första gången stå vid rodret och lämna hamnen som ägare var en mäktig känsla”
Cirkeln sluts
2013 så firas Claes Öhman (son till Torgny Öhman) sin 80-års dag ombord med den närmsta familjen på TOURNESOL med en resa t.o.r. till Kolström.
“Det var verkligen roligt att vi fick göra denna resa med Cleas Öhman. För han som växt upp och levt med TOURNESOL så var det stort. Bara tre månader senare dog Claes, det kändes verkligen som cirkeln slöts under den här resan” säger Tony
Samma år deltar hon på Skärgårdsmässan och vinner pris för årets veteranbåt och 2014 kulturminnesmärks TOURNESOL av Statens sjöhistoriska museum.
En 100 år gammal båt skapar utmaningar
Efter något år börjar det dyka upp problem med TOURNESOL, hon får mystiska läckage och ibland tappade Tony styrningen när han var ute med henne. Något som är mindre önskvärt när man kör en 18 meters yacht i 15 knop.
“Med en 100 år gammal båt är det självklart att det finns saker som måste göra hela tiden och det är inte alltid så att det syns vid första ögonkastet”. säger Tony.
“När vi började åtgärda saker så hittade vi bara mer och mer, bland annat hade de över 100 år gamla järnspanten rostat så mycket att de måste bytas och vi hittade andra sättningsskador som kom ifrån de 10 åren som hon låg dåligt upplagd hos Öhmans”
En omfattande renovering av skrovet startar igen
“När man väl börjar rota och leta fel i en 100 år gammal båt så kommer man till slut till en punkt där tycker det är lika bra att göra om alltihopa” säger Tony.
Sagt och gjort. Tony Duda bygger ett specialhus för henne ute på Värmdö och 2016 tar upp henne på land för att börjar en omfattande renovering av hela skrovet.
“Det har fått ta den tid det tar, ett sånt här projekt kan man inte fuska med, det är lika bra att gör om allt från grunden. Skrovet blir en “helt ny båt” säger Tony. “Det är ingen ide att sätta ihop något nytt med något som är halvrisigt, oavsett om det är 30, 40 eller 100 år gammalt – när vi nu har möjlighet så är det bättre att byta ut allt samtidigt”
“Det är klart att det har kostat på i både tid och pengar. Betydligt mer än vad som var tänkt från början. Och det är fler än en gång som jag frågat mig själv varför jag satte igång detta enorma projekt”
“Hittills har jag lagt ner 4-5 miljoner kronor på projektet och jag räknar med att vi har ca två år kvar innan vi kan sjösätta igen” säger Tony.
Om två år får vi se henne till sjöss igen
Om några år kommer vi få se Tony Duda vid rodret stävandes genom skärgården. Då nickar vi med respekt när vi möts med vetskapen om att Tony avslutat en omfattande och imponerande renovering som är gjord av de duktigaste båtbyggare som går att få tag på i Sverige idag.
Vi håller tummarna för att allt går som det ska och ser fram mot att åter beskåda denna båtklenod i yppersta klass och finish.
Fakta TOURNESOL
Konstruktör: Victor Israelsson
Byggnadsår: 1912
Varv: Rudéns Varv
Ort: Lidingö
Material: Hondurasmahogny
Deplacement: 10 ton
Längd: 18 meter
Bredd: 3,20 meter
Motor: 2 st Ford 2715E, 115 hk
Fart: 12 knop
Stort tack till Peter Upmark, Tony Duda, Johan Ahlbom, Lars Olsson och MYS för bidragen till denna artikel.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.