I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar gör vi denna gång ett nedslag i början av 50-talet, precis innan plasten slår igenom som skrovmaterial och det fanns mängder av träbåtsvarv längs de svenska kusterna.
Tiedemannkryssare - havets snyggaste linjer
Mest läst i kategorin
Det var en tid då en välbeställd familj kunde beställa sin egen båt, en båt som ritades efter de personliga önskemålen köparen hade. Under denna tid var det ingenjör Stig Tiedemann som de ”medvetna” köparna ville få sin båt ritad av.
Stig Tiedemann i Saltsjöbaden ritade det som idag kallas Tiedemannkryssare och som av många betraktas som den tidens snyggaste fritidsbåtar. De linjer hans skapelser fick blev stilbildande för många konstruktörer ända in på 80-talet.
Vissa av båtarna har karaktär av 40-tals funkis med inslag från hans tidigare arbetsgivare Jac Iversen & Knud H Reimers. I början 50-talet var det rundare och mer detaljer i linjeföringen. Hans sena 50- och 60-talsbåtar har den lite rakare linjeföringen som senare blev stilbildande.
Ingen av hans båtar är därför den andra riktigt lik, men Tiedemanns eleganta linjer med balans och harmoni är det däremot svårt att ta miste på.
Idag finns det bara ett trettiotal kända Tiedemannkryssare kvar i Sverige. Många kan du hitta på Motor Yacht Society, MYS, eller på Tiedemannklubben.
När Tiedemann tog ut svängarna
I denna artikel fokuserar vi på motorkryssarna ALONA och SANTA CRUZ. På dessa två skönheter tog den normalt stilistiskt återhållsamma Tiedemann ut kurvorna ordentligt och vi hittar tydliga influenser av tidig 50-tals design.
ALONA fick runda skrovventiler som placerats i linje med avvisningslisten precis som de större Tiedemannkryssarna Caprice och Monlac. Några kännare säger att Stig inte ritade det i original utan att köparen troligtvis adderade det på varvet själva.
Hon har en aktre sittbrunn där fyra personer kan sitta och är en av de få Tiedemannkryssare som är byggd för att gå över 20 knop. Den hitintills okända beställaren av ALONA beställde onekligen ”extra allt” på sin motorkryssare.
När vi jämför med dåtidens mest åtråvärda bilar så är det tydligt hur Tiedemann plockat upp de runda och böljande formerna i just dessa två båtar.
ALONA med linjer från Jaguar XK120 från 1952
En drömbil för några få utvalda, precis som en Tiedemannkryssare. Vi hittar de rundade tidstypiska 50-talslinjerna från Jaguarkarossen i överbyggnaden på ALONA.
Det är en sak att se dom på bild då det är svårt att återge dynamiken i designen på blanka lackade ytor. Den rundade formgivningen upplevs bäst i verkligheten.
Har du turen att få möta ALONA eller SANTA CRUZ i skärgården så är det svårt att inte imponeras över linjerna och den elegans som de tar sig fram med.
Tiedemanns detaljer på ALONA och SANTA CRUZ är fantastiska. Den minutiösa designen och att inte acceptera en vanlig rak mahognylucka på fördäck. Utan att i stället designa en fördäckslucka i gedigen honduras som följer ruffens linjer.
ALONA från 1952
Alona byggdes 1952, troligtvis på Rosättra Varv som några år innan även byggt de lite större systerbåtarna Caprice, Monlac och Clipper som Tiedemann ritat. Mer om detta i kommande artiklar.
Beställaren av ALONA är fortfarande okänd. Trots efterforskningar så har man inte lyckats hitta arkivmaterial från 1952. Har någon av våra läsare tips så maila gärna till [email protected]
Det vi känner till är att ALONA blev skadad vid en brand i Heleneborgs Båtsällskap 1953 och det blev ett försäkringsärende. Därefter är hennes ägarlängd komplett. Hon köptes senare av Allan Sånell som lät renovera henne på Margretelundsvarvet under tre år.
Hon hade flera ägare fram till år 2000 då Jan och Eva Linnros, aktiva i MYS, köpte henne. Under 20 år förvaltade de henne mycket väl med löpande uppdateringar inkl. motorbyte till en 260 hk V8 som gör hennes snabba linjer rättvisa då ALONA ursprungligen byggdes för att gå i 20 knop.
Sedan våren 2020 har hon undertecknad som ny ägare och hemmahamnen är numera Brunnsviken i Stockholm.
Santa Cruz från 1955
SANTA CRUZ byggdes 1955 troligtvis utifrån de ritningar som låg till grund för flera andra Tiedemannkryssare runt 10 meter, då själva grunddispositionen påminner om varandra.
Tiedemanns båtar var oftast vitlackade vilket gör att formerna inte uppfattas lika tydligt. Men SANTA CRUZ har tillsammans med några få andra Tiedemannkryssare ett förnissat mahognyskrov där ådringen i mahognyn gör formerna mer dynamiska.
Hon är i praktiken en flytande möbel som idag är i ett fantastiskt skick.
Precis som ALONA är SANTA CRUZ svår att fotografera för att bilderna skall ge rättvisa. Ur en del vinklar får man inte alls fram hennes skönhet. Från andra vinklar där man till fullo kan uppfatta Tiedemanns linjer så förundras man över hur otroligt snygg och välbalanserad SANTA CRUZ är i helhet.
Santa Cruz matchar en av bilvärldens ikoner
Hon har fullt jämförbara linjer med en annan stilikon – Mercedes 300 SL Måsvinge från 1955. Notera de runda linjerna och hur de raka inslagen (gälar, kromlister och baklyse) nu börjar komma in i designen jämfört med Jaguar XK120 från 1952.
SANTA CRUZ byggdes 1955 av Bröderna Törnquist Båtbyggeri, N:a Saltö, Karlskrona, vilket är en story i sig. Bröderna Törnquist var erkänt duktiga på att bygga bruksbåtar, folkbåtar och snipor.
Att på deras relativt lilla varv klarade av bygga en i förhållande stor Tiedemannkryssare i mahogny kan vi anta var en rejäl utmaning. Dessutom med bara två personer.
Ett imponerande arbete på rekordtid
Brödernas skjul där de byggde var inte ens lika långt som båten och de byggde SANTA CRUZ på bara fyra månader – jo, ni läste rätt! Ställ det i relation till att ALONA tog tre år att renovera efter hennes brandskada.
Ett oerhört imponerande arbete från Bröderna Törnqvist som klarade att leverera henne i yppersta kvalitet utan några moderna maskiner som man idag hittar på toppvarven. Här pratar vi hantverk i världsklass på rekordtid.
Som en extra krydda i denna story så är Peter Törnquist, som tagit bilderna på SANTA CRUZ i denna artikel, barnbarn till en av bröderna. Ett arv som även avspeglas i de fantastiska bilderna han tagit på henne.
Beställare av SANTA CRUZ var Kurt-Allan Belfrag. Diplomat på UD och VD för Atlas Copco 1957-70. I nästan tio år nyttjar han henne tills Sven Zetterberg köper henne 1964. Inom Zetterbergs släkt har hon därefter flera ägare fram tills 1997 då nuvarande ägare Fredrik Norell köper henne.
Under 24 år har hon genomgått en minutiös succesiv renovering och är idag en av de finaste Tiedemannkryssarna som finns.
En högavkastande investering
Jämförelsen mellan dessa båda Tiedemannkryssare och dåtidens bilikoner är även intressant ur ett investeringsperspektiv. 1952 så kostade en ny Jaguar XK120 i stort sett lika mycket som ALONA.
Klassiska veteranbilar har haft en kraftig prisutveckling de senaste åren. Ska man köpa en Jaguar XK120 med känd ägarlängd så ligger priset idag från 1,2 milj kronor och uppåt. En Mercedes 300 SL ska vi inte ens jämföra med då det slås nya rekord varje gång ett auktionshus lägger ut en Måsvinge till försäljning.
Under samma tidsperiod så har priserna på klassiska veteranbåtar i stort sett stått stilla vilket innebär att det kanske är dags att vikta om aktieportföljen och köpa en klassiker?
Eller för att citera Gunnar Haglund, ordförande i MYS “Värderar man känslor och upplevelser tillsammans med den ekonomiska uppsidan så är våra båtar en högavkastande investering.”
Fakta SANTA CRUZ
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggnadsår: 1955
Varv: Bröderna Törnqvist Båtbyggeri
Ort: Norra Saltö, Karlskrona
Material: Mahogny
Längd: 10 meter
Bredd: 2,65 meter
Motor: Ford 2711 E, 76 hk Diesel
Fart: 9 knop
Deplacement: 4 ton
Fakta ALONA
Konstruktör Stig Tidemann
Byggnadsår: 1952
Varv: Troligen Rosättra varv
Ort: Rosättra, Norrtälje
Material: Mahogny
Längd: 9,60 meter
Bredd: 2,60 meter
Motor: Mercruiser 5,7 lit V8, 260 hk
Fart: 15/20 knop
Deplacement: 3,2 ton
Vi riktar ett stort tack till Peter Törnqvist på Nostalgia Magazine för hans bidrag med bilder på SANTA CRUZ.
Mer bilder på ALONA och SANTA CRUZ:
Relaterade artiklar:
Mahognyracern som vägrade att dö. Dagens PS
Överlevare mot alla odds. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.