Det är inget nytt alls med Fjord Terne 28. Och det är hela poängen. När något till slut blivit bra, finns ingen mening med att förändra.
Tidlösa klassikern Fjord Terne 28 lever vidare
Mest läst i kategorin
Det är ett ögonblick som är svårt att glömma. Stormen hade lagt sig. Vattnet utanför norska Arendal hade lugnat sig. Vågorna bröt inte längre men gammalsjön rullade in hög.
Solen var på nedgång. Brandgul och vacker spådde den bättre väder.
Dagens tester hade varit spännande i det upprörda havet och njurarna hade nog fått sig en och annan stöt. Nu var det bara en båt kvar: Fjord Terne 28.
För att förstå Fjord Terne 28 måste du först koppla bort den nuvarande tillverkaren Fjord.
Terne är nämligen en av Norges äldsta fortfarande existerande båtmodeller. Den ritades för första gången av konstruktören Bjarne Aas i slutet på 1930-talet och fick snart smeknamnet Aas-Terne.
En suverän kombo
Konceptet var genialt.
Vad Bjarne Aas hade gjort var att plocka det bästa ut landets snip-tradition och klä det i ett fartpotentare plattgattat skrov.
Ternen blev en perfekt pendlarbåt från land ut till hytten i skärgården. Det klinkade skrovet med den kraftiga språnglinjen passade bra i det lättretliga norska skärgårdshavet.
Sedan dess har Ternen som båtmodell kommit och gått i det norska båtutbudet.
Många är de varv som byggt båtar efter Bjarne Aas ursprungliga idé. Och faktum är, att båttypen fortfarande står sig väl i konkurrensen.
Åter till Arendal
Tillbaka till Arendal och den där båttestardagen för några år sedan.
Alla var egentligen klara med dagen. Men det mjuka böljade havet lockade till en sista tur innan aftonen blev kväll.
Fjords representant höll på att plocka ihop båtarna men såg i min blick att Terne 28:an nog ändå skulle få ta en sista tur med mig vid ratten.
Det blev en tur att minnas.
Under motorhuven midskepps fanns det största spelbara dieselalternativet från Yanmar – ett kraftpaket nog för att ge båten en toppfart på närmare 30 knop.
Bevarade gener
Att Fjord Terne 28 fortfarande hade kvar Bjarne Aas gamla konstruktionsgener i sig, blev jag snart varse.
Gasreglaget fälldes och båten sköt fart ut mot havet. Var beredd på att dra av när stäven började möta vågorna från havet – men det behövdes aldrig.
Makalös känsla
Synen och känslan när skrovet banade sig väg genom sjön i skenet från den nedåtgående solen, går inte att beskriva.
Det var en upplevelse som kom på pallplats i min båtupplevelsevärld och ett ögonblick jag aldrig glömmer.
Tack Fjords projektledare att ni så väl tog vara på Ternens själ. Och tack dagens ägare av varumärket att Fjord Terne 28 fortfarande byggs och får leva kvar på marknaden.
Den borde vara en storsäljare varje år.
Läs mer:
Om fem äventyrsbåtar till havs här. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.