Test: Targa 44 Aft Door.
Det här tio ton tunga havsloket bär med sig en hel del lyx och komfort. När det kommer till sjöegenskaper och prestanda är denna finska drottning svårslagen.
Targa 44 Aft Door - Lyxyacht och gediget havslok
Mest läst i kategorin
Att Skandinaviens flitigaste båtbyggarnation stavas Finland är ingen nyhet. Inte heller att de bygger med höga kvalitetskrav och en innovativ leklusta. I bra som dåliga tider levererar man ständigt nyheter.
Vissa år visar de största producenterna bara upp mindre modifieringar som ny färgsättning eller omskrivna modellbeteckningar. Många av dem har under de senaste åren inte bara släppt nya båtar som blivit en fot mer eller mindre. Nej, det har varit yvigare girar än så.
Aluminiumbåtstillvekarna har blandat upp med glasfiber och vice versa. Andra har slopat sina inarbetade namn för att förhoppningsvis väcka nytt intresse på den internationella marknaden.
Botnia Marin som tillverkar Targa är inget undantag. För det otränade ögat ser inte deras produktutveckling vara prioritet nummer ett. Inget kunde vara mer fel. Att de hållit kvar vid sin karaktäristiska design har med tiden visat sig vara ett bra drag. Idag ser de flesta havsjeepar mer eller mindre ut som Targa.
Targas flaggskeppet ett mindre fartyg med enorm pondus
Ett varumärke som blivit så starkt att det oftast tas för att vara namnet på företaget och inte en modellbeteckning. Botnia Marin har precis som sina konkurrenter ständigt utvecklat sina båtar. Eller snarare yachter när vi talar om de större modellerna.
Flaggskeppet heter idag Targa 44 Aft Door. Ett mindre fartyg som visar att man definitivt inte med en dåres envishet håller fast i något gammalt koncept. Kunden efterfrågar och man utvecklar.
Båten, fartyget eller yachten, kalla den vad du vill, är idag inget annat än ett lyxåk. Byggkvaliteten är precis som tidigare av absolut högsta klass, sjöegenskaperna är svårslagna och prestandan är bibehållen.
Vad som däremot skiljer 44:an mot Targaflottans mindre modeller är den genomtänkta jakten på just känslan av lyx.
Kvalitet in i minsta detalj
Inredningen håller in i minsta detalj mycket hög kvalitet vad det gäller materialval och finish. Det är mattlackad teak komponerad av sobra färger på textiler. Snickeriernas lådor, skåp och luckor har exakt inpassning.
Inte minst märks det hur välbyggt det är när vi i 35 knop går igenom meterhöga svall. Inte knak. Inget som skallrar.
Midskepps och förut ser Targa 44 ut som sina systrar. Under de sedan några modellår upphöjda gångborden har man ägarhytten. Den är möblerad med en dubbelbinge omgärdad av förvaring i små skåp. Om babord toalett och akter om den en extra stickkoj inunder salongen.
Takhöjden i den förliga hytten tillåter inte hopprep men är fullt godkänd. Uppe i salongen är det möjligen innerutrymmena som skiljer Targa 44:ans layout från den gängse lyxbåten kring dessa fötter.
Breda gångbord på vardera sidan inskränker naturligtvis på bredden. Likväl finns här allt man kan önska sig. Den bekväma förarplatsen med sin fjädrande stol, ställbara ratten där hela instrumentbrädan kan fällas eller höjas och plats för all marinelektronik man kan tillgå.
Utgång mot gångbord finns på båda sidor. Tvärs förarplatsen har passagerare/navigatör två stolar sida vid sida.
Bakom dem ett lägre skott med inbyggd platt-TV som med en knapptryckning höjer sig mot de sittande i den stora U-soffan klädd i ljus alcantara. Bakom förarstolen har man pentryt. Varken bättre eller sämre utrustat. Där finns vad man behöver för att reda sig en middag.
Akterut i salongen ser man den största skillnaden mot tidigare modeller utan glasdörren i akterkant. Tidigare gick man rakt ner i akterhytten. Nu svänger en trappa ner bakom soffan. Layouten ser här något annorlunda ut mot tidigare. Det har dock inte inskränkt på utrymme eller antal bäddar. Här finns tre väl tilltagna kojer, toalett och stora garderober.
På akterdäcket den stora skillnaden
Ute på akterdäck märker man nästa stora skillnad. På Targa 44 utan akterdörren har man tre stora etager över hela salongens bredd som leder upp till flybridge. Nu upptas ¾ av glaspartiet. Kvar är en trappa som tar dig upp till den stora bryggan på salongstaket.
Targa är i grunden byggda för att kunna köras i tuff sjö. Det har man tagit hänsyn till när man möblerat uppe på flybridge. Förare och navigatör sitter i skålade stolar bakom en hög jagarskärm. Vatten som lyckas leta sig in bakom den kallas regn. Några kastsjöar lär inte nå upp. Bakom stolarna en L-soffa för soliga dagar eller en fikastund på högsta platsen gästhamnen.
Fantastisk acceleration för storleken
För framdrivningen av denna mycket potentiella skapelse står två stycken dieslar från Volvo Penta. Välj från 2 x VP D6/330 på drev till 2 x VP IPS 600 på totalt 870 hästkrafter. Med det största motoralternativet når den tio ton tunga Targa 44:an hela 39 knop.
Detta med en acceleration som normalt inte finns att uppleva i den här storleksklassen.
Inte ens fruktskålen rör sig i enmetersvågor
En kort beskrivning av att åka eller köra en Targa 44 låter ungefär så här: Tänk dig ett modernt snabbtågslok i pudersnö. Visst, man ser att snön yr utanför fönstret, men inget stoppar upp. Faktum är att jag behöver ens skulle plocka ner fruktskålen från bordet innan vågorna passerade en höjd av en meter.
Kvalitet kostar
Och så det där med priset. Smakar det så kostar det. Vill man åka en av norra Europas bästa båtar vad det gäller byggkvalitet och sjöegenskaper uppåt 40 knop är det ingen större idé att vända på slantarna. Prislappen börjar på knappa sju miljoner, men då får du med den elektriskt manövrerade teven i salongen.
Fakta Targa 44 Aft Door
Längd 14,36 meter
Bredd 3,95 meter
Djupg. 1,10 meter
Vikt 10 ton
Bränsle 1 500 liter
Motor 2 x VP D6/330 – 2 xVP IPS 600/435 hk
Pris från ca 7 000 000 kronor
Relaterade artiklar:
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.