När den totala succén är ett faktum och du går i tankar om att bygga din superyacht finns det mycket att tänka på innan du beställer.
Tänk på detta på när du bygger din superyacht
Mest läst i kategorin
Det räcker nog inte med en lottovinst, och de flesta av oss kommer nog aldrig i närheten – men om den totala succén är framme och bankkontot inget problem, så kanske det är dags att bygga en superyacht. Eller så vill man bara drömma sig bort lite.
Oavsett så tipsar sajten Superyacht Times i samarbete med Monaco Yacht Show om vad man bör tänka på när man letar efter ett varv för att bygga sitt eget sätt att njuta av lyx på havet.
Segel eller motor?
Till att börja med bör man välja om man ska ha en segelsuperyacht eller en motorsuperyacht. Segelbåtarna kommer i olika sorter, kryssare för mer bekväma resor eller högpresterande för äkta tävlingsentusiaster. Det finns också de som satsar på retro-känslan med båtar i klassisk tradition.
För motorsuperyachter finns det “explorer”-typen för äventyraren som vill kunna ta sig till avlägsnare platser som Alaska, Australien och Maldiverna. Båtar av detta slag har längre räckvidd och har ofta olika typer av leksaker som ubåtar och helikoptrar ombord. Typen flybridge ger extra utrymme för många att socialisera och tar dig närmare omgivningen.
För den som vill ha något lite billigare och få den lite snabbare finns också trenden att konvertera och uppgradera en redan existerande yacht till din egen superyacht.
Tar två till fyra år att bygga
När du väl bestämt dig för vilken superyacht du ska ha, tar det normalt två till fyra år att få den byggd. Varven Benetti, Sunseeker och Princess Yachts är kända för att bygga yachter efter den blivande ägarens, alltså din, smak enligt Superyacht Times. För kortare ledtid finns möjligheten att anpassa färdiga modeller.
Det finns en rad mängd andra detaljer att tänka igenom i designen, skriver Superyacht Times. Räckvidden har blivit extra viktig i branschen under covid-19-pandemin, så att ägarna kan undvika folkmassor.
Storleken är viktig förstås, och är den över 5000 GT (gross ton) finns extra säkerhetsföreskrifter. Var varvet ligger kan vara viktigt för vissa som vill kunna åka dit och se den byggas själva – och sist men inte minst listas gröna överväganden, så att vi kan bygga våra superyachter på ett hållbart sätt.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.