En vårdag får vi träffa Tony Duda och Anders Annell, den klassiska båtvärldens motsvarighet till Steve Jobs och da Vinci. Tillsammans ligger de bakom renoveringen av TOURNESOL som saknar motstycke i svensk båthistoria.
Tänk dig ett möte med Steve Jobs och da Vinci
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar dyker vi ner i renoveringen av TOURNESOL, en av Sveriges mest kända lustyachter, vars spännande historia vi skrivit om i tidigare artiklar.
Det är på sin plats att utfärda en “nörd-varning” då detta främst är en artikel för alla som har ett stort intresse för klassiska båtar och hantverk i världsklass.
I ett industriområde på Värmdö utanför Stockholm ligger Annell Båtbyggeri som drivs av Anders Annell och som bland många anses som Nordens främsta träbåts-byggare. Ett stenkast därifrån har Tony Duda, ägare av TOURNESOL, byggt ett eget hus för renoveringen.
Denna dag fick vi förmånen att träffa båda två tillsammans. De två profiler som ligger bakom den mest omfattande renoveringen av en lustjakt (i trä) någonsin gjord i Sverige.
När perfektion blir en konstart
Tony Duda, en perfektionist när det gäller renoveringen och som har flera likheter med Steve Jobs, lika genial och kompromisslös kring detaljerna i sitt mästerverk och ingen som accepterar ett ”good enough”.
När han startade renoveringen av TOURNESOL var det många röster i den klassiska båtbranschen som ifrågasatte ifall han gick för långt. Han tar en av Sveriges mest ikoniska lustjakter och skriver in sig i i historieböckerna genom att göra om allt från grunden i båten, ned på minsta detalj.
De renoverar allt efter originalritningarna och där man för 110 år sedan inte hade gjort rätt så rättar Tony och Anders till de medfödda felaktigheterna vilket innebär att när hon är klar så kommer TOURNESOL vara en betydligt bättre båt än när hon lämnade varvet första gången.
Lätt att tycka när det aldrig gjorts något liknande tidigare
Det sker inte helt utan negativa kommentarer. Det är många ”proffstyckare” som har sin egen uppfattning om hur det egentligen borde gå till.
“Det är ju lätt att tycka när något liknande projekt aldrig gjorts tidigare” säger Tony. ”När vi börjat undersöka henne så har vi fått mer insikter och kunskap än någon annan haft om TOURNESOL tidigare. När vi nu får möjligheten att göra om allt från grunden så är det lika bra att göra det 100% rätt”
Deras arbete sammanfattas bäst av Apples klassisker
Tonys och Anders samarbete med Tournesol sammanfattas bäst av Apples ikoniska reklam. Videon sätter tummen på hur viktiga kompromisslösa personligheter är, som vågar gå sin egen väg för oss alla.
Här hyllas de som vågar utmana gängse uppfattningar och på ett genialt sätt knyter man ihop hur de driver utvecklingen framåt.
Tror vi alla har mött liknande personligheter någon gång. Lika stor tillgång som de är på utvecklingsorienterade och innovativa bolag lika stora utmaningar får de i förvaltande organisationer utan utvecklingsbehov.
Det är den 54-årige Tony Duda i ett nötskal – specialbeställda skruvar, verktyg och maskiner. Kompromisslös in i minsta detalj. Exempelvis har det hänt flera gånger han beställt specialgjorda bultar där leverantören inte gjort den exakt efter Tonys ritning.
Då blir det reklamation direkt. I sitt garage har han hundratals kilo med bultar som kanske skulle passa en mindre nogräknad båtbyggare, men som inte under några omständigheter kommer skruvas i TOURNESOL.
Lika kompromisslös som nära till skratt
När vi pratar om en perfektionist är det lätt att se en fyrkantig och stel personlighet framför sig. Men i Tonys fall är det precis tvärt om, lika kompromisslös som han är i sin renovering är han nära till skratt.
Det är lätt att förstå att han har fått många personer att hjälpa till och bidra till hans projekt och vision att skapa den perfekta renoveringen.
Kostat över 5 miljoner hitintills
Hitintills har Tony lagt ner över fem miljoner kronor på sitt livs största projekt. ”Det är många gånger jag har frågat mig själv vad jag håller på med” säger Tony. ”Men jag får så mycket positiv feedback på projektet och vi har gått igenom det värsta nu och vi ser äntligen ljuset i tunneln. Det är det som håller mig uppe”
”Det finns de som kallar det för ekonomiskt vansinne, men jag vet att det finns de därute som uppskattar och värderar perfektion precis som jag”
Varenda detalj på den över 100 år gamla lustjakten gås igenom, från varenda vinkel, skruv och spant. Det är så pass omfattande att båten nu kommer vara betydligt bättre än när den lämnande varvet första gången 1912.
Besökt och förhört varenda båtbyggare
Efter att ha besökt och synat Sveriges alla båtbyggare så mötte Tony till slut deras egen motsvarighet till da Vinci.
En båtbyggare som förstod och respekterade hans kompromisslösa sätt att se på renoveringen. Anders Annell är ”perfect match” för Tony som förstod vad han menade och älskade att någon kunde matcha de krav som han själv hade på båtbyggande och som uppskattar att bli utmanad.
Perfekt balans
“Vi har hittat en bra balans. Vi förstår varandra, ibland skäller jag på Tony och ibland skäller Tony på mig,” säger Anders Annell.
”Vi utmanar varandra. Jag har besökt alla de stora träbåtsvarven i Sverige, sett hur de arbetat och kollat vilken filosofi de har kring sitt hantverk. Det är först när jag träffade Anders som jag kände att jag hittade någon som förstod mig och vad jag ville göra med TOURNESOL,” säger Tony Duda.
Hade en helt annan livsplan
Anders startade sitt Båtbyggeri för snart 20 år sedan. Idag har han har blivit ”the go to guy” och gurun de flesta vill ha hjälp av när det gäller renovering av gamla klassiska båtar.
“Jag har alltid varit intresserad, nördigt intresserad, av båtar. Jag byggde min första båt, en isjakt, tillsammans med min pappa redan som tolvåring,” säger Anders.
”Tänkte skaffa mig en ”riktig” utbildning och började på KTH, men det var så tråkigt, så jag började göra i ordning en båt istället”
Vilja att lära sig ännu mer
”Ryktet spreds, men jag ville lära mig mer, så jag sökte till båtbyggarskolan på Ingmarsö. Efter det startade jag Annell Båtbyggeri och har haft turen att hitta både bra kunder och bra medarbetare,” beskriver Anders.
Idag hjälper de sina kunder inom tre olika områden: renovering, nybygge och förvaring. Att från industriområdet kliva in i varvet är som att kliva in i en annan värld.
En känsla av omsorg, skönhet och hantverk i världsklass
In kommer man i en hangar fylld av både stora och små träbåtar och en aura av genuin passion. Man möts av en känsla av omsorg, skönhet och hantverk i världsklass
Och det behöver inte bara vara stora båtar. När Anders så visar oss runt är det förvånansvärt många mindre båtar som ligger inne just nu.
”Våra kunder är väldigt olika, men gemensamt för alla är att de har en stark relation med sina båtar och uppskattar riktigt hantverk,” säger Anders när han visar oss runt.
TOURNESOL det största jag har gjort
”Vi har gjort många ganska stora renoveringsprojekt, men TOURNESOL är det största och mest omfattande vi gjort och troligtvis det största jag kommer göra under min livstid,” säger Anders. “Det är kul att arbete med en person som har sånt ‘pannben’ som Tony.”
Bakgrunden till renoveringen
Några år efter att Tony köpt TOURNESOL så börjar det dyka upp problem, hon får mystiska läckage och ibland tappade Tony styrningen när han var ute med henne. Något som är mindre önskvärt när man kör en 18 meters yacht i 15 knop.
“Med en 100 år gammal båt är det självklart att det finns saker som måste göra hela tiden och det är inte alltid så att det syns vid första ögonkastet,” säger Tony.
“Vi började jämföra med originalritningar och såg att hennes linje var ‘satt’, dvs hela den aktre delen hade börjat hänga. När vi började åtgärda saker så hittade vi bara mer och mer, bland annat hade de över 100 år gamla järnspanten rostat så mycket att de måste bytas och vi hittade andra sättningsskador som kom ifrån de tio åren som hon låg dåligt upplagd hos Öhmans.”
2016 påbörjas den historiska renoveringen
“När man väl börjar rota och leta fel i en 100 år gammal båt så kommer man till slut till en punkt där man tycker det är lika bra att göra om alltihopa,” säger Tony.
2016 tar Tony upp TOURNESOL och pallar upp henne ett stenkast från Annell Båtbyggeri. Han bygger ett specialhus kring henne och börjar den stora renovering av hela skrovet.
“Det har fått ta den tid det tar, ett sånt här projekt kan man inte fuska med, det är lika bra att gör om allt från grunden. I takt med att vi började jobba så hittade vi allt fler delar vi behövde åtgärda. Skrovet blir en ‘helt ny båt’,” säger Tony. “Det är ingen idé att sätta ihop något nytt med något som är halvrisigt, oavsett om det är 30, 40 eller 100 år gammalt – när vi nu har möjlighet så är det bättre att byta ut allt samtidigt.”
Man kan lugnt säga att det blev betydligt mer jobb än vi hade räknat med
2023 får vi se henne till sjöss igen
Om två år kommer vi återigen få se Tony Duda och Annika Isaksson vid rodret på TOURNESOL stävandes genom skärgården. Och givetvis kommer vi återkomma med fler artiklar från sjösättning och provtur.
Det innebär att det fortfarande finns tid att besöka Annell Båtbyggeri och titta på arbetet med TOURNESOL. Att se detta hantverk i världsklass utfört av de bästa båtbyggarna Sverige kan erbjuda är en upplevelse vi starkt kan rekommendera.
Ekonomiskt vansinne eller inte?
De flesta som läser om det här projektet uppfattar det troligtvis som ett ekonomiskt vansinne. För personer som Tony Duda och många andra i den klassiska båtvärlden så väcker det stor beundran.
Uppskattar man gediget hantverk med kompromisslös kvalitet så uppfattas det snarare som billigt och något historiskt man gör för att driva svenskt kulturarv vidare till nästa generationer.
Vad hade du själv gjort om du ägt en av Sveriges mest kända lustjakter?
Obs – för dig som verkligen vill fördjupa dig i hantverket bakom TOURNESOL så finns ett bildgalleri längst ner i artikeln.
Utan hjälp hade det inte varit möjligt
Precis som Steve Jobs och da Vinci så hade inte Tony och Anders lyckats utan begåvade medarbetare och lärlingar. Och utan ett stort stöd av både företagare och privatpersoner så hade inte renoveringen varit möjlig. Därför vill vi avslutningsvis hjälpa Tony Duda att hylla alla de hjältar som gjort detta möjligt.
Personer och företag som gjort det möjligt:
Alla på Annell Båtbyggeri
Anders Annell
Bredängs plåtslageri
Fredrik Norell
Ericsson och Blomqvist vattenskärning
GKN Drive line
Capella marin
Sifvert Skruv
A2A4
Trekan AB
Värmdö rostfria AB
Önskanäs Motorservice
Aston Carsson/Greinert AB
Martee International AB
Petterssons konstgjuteri
Ahlsell
Stiftelsen Nya Djurgårdsvarvet
Stiftelsen Burre Hellman
Bengt och Anita Isaksson
Relaterade artiklar:
Den spännande historien bakom ägarna av TOURNESOL. Dagens PS
En historisk lustjakt med många liv. Dagens PS
Bildgalleri renovering av TOURNESOL:
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.