Dagens PS

Ta motoryachten över Atlanten – utan att tanka

Arksen 85 är byggd för långfärd
Med ett smäckert skrov och en effektiv hybrid-drift klarar Arksen 85 av en långresa på hela 7000 distansminuter. (Foto: Arksen)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 apr. 2024Publicerad: 19 apr. 2024

Ombord på motoryachten Arken 85 Explorer kan du ta en riktig långtur fram och tillbaka över Atlanten – utan att ens behöva tanka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns framför allt två faktorer som surar ned motorbåtslivet. Det ena är självklart vädret. En bra dag kan snabbt vändas till en surdag när åskmolnet tornar upp sig vid horisonten.

Det andra är att tanka.

Att ständigt bli påmind om att det kostar pengar att ha kul till sjöss. Mycket bättre att ha en stor tank och tanka en gång per säsong, än att ständigt behöva ha bensinmacken som delmål på resan.

Motoryachten Arsen 85
Målet med Arksen 85 är att ingen resa ska vara får lång för att genomföras. (Foto: Arksen)

Med vädret kan vi inte göra så mycket. Men åt det andra finns det åtgärder.

Arksen 85 Explorer heter båten som på allvar löser faktor nummer två. Konstruktörerna har verkligen satt långfärden i centrum vid konstruktionsbordet.

Resultatet är en 85 fot lång expeditionsyacht, designad för att klara av resor längre än de flesta andra mindre privatyachter på marknaden.

Ljust och fint
Ljussa och rymliga utrymmen ombord för att resan inte ska kännas tradig över Atlanten. (Foto: Arksen)
ANNONS

För att minimera bränsleåtgången har ett stort fokus lagts på skrovdesignen. Med ett mycket slankt skrov byggt i 12 millimeter aluminium i undervattenskroppen och 8 millimeter i resten av båten, är förhållandet mellan styrka, vikt och vattenmotstånd maximerat.

Yachten drivs sedan av en hybridlösning med två 350 hästars-Scanior på litium-jon-batterier.

Tillsammans med en bunkringskapacitet på 18 kubikmeter, får yachten en oslagbar räckvidd på hela 7000 distansminuter i åtta knops fart.

Eller tur och retur mellan London och New York om du så vill.

behaglig matsal
Matsalen omgärdas av stora fönster som skapar en ljus och trevlig atmosfär ombord. (Foto:Arksen)

Bakom yachtens tillblivelse står Humphrey’s Yacht Design, som lagt ned ett minutiöst arbete för att bygga en yacht som håller högsta kvalitet på alla områden.

För all sin möda, vill de ha någonstans runt 100 miljoner för skapelsen. Väldigt mycket pengar, men förmodligen inte alls så dyrt.

Mot horisonten. Utan stopp.
Det är bara att tanka och börja styra mot horisonten. (Foto: Arksen)
ANNONS

Läs om elbilen med enorm räckvidd. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS