I vår artikelserie Veckans Drömbåt har turen kommit till Beneteau Swift Trawler 41 Fly. En båt som är delaktig i att omdefiniera hela konceptet Trawler.
Swift Trawler 41 - vinnande koncept i ny förpackning
Mest läst i kategorin
Trawler är ett båtsegment som blev stort på 70-talet och har sitt ursprung från amerikanska fiskebåtar. Det är sjövärdiga deplacementsbåtar som går i deplacementsfart, dvs ungefär sin egen skrovlängd i marschfart och med alla bekvämligheter man kan önska ombord.
Det dominerande varumärket har varit Grand Banks som bygger exklusiva båtar i mycket hög kvalitet. Men sedan 80-talet har utvecklingen av konceptet trawlers stått relativt still tills den franska tillverkaren Beneteau, en av världens största båttillverkare, bestämde sig för att förnya konceptet i början av 2000-talet.
Swift Trawler 34 blev deras mest sålda modell
Swift Trawler 34 lanserades 2010 och succén lät inte vänta på sig. Idag är det en av Beneteaus mest sålda modeller någonsin. Mycket tack vare sin väldisponerade kabin och stora utvändiga utrymmen, bra bränsleekonomi men ändå möjlighet att med ett halvplanande skrov köra henne ända upp till 22 knop.
Med den informationen i bagaget tog vi oss ner till hamnen för att testköra 34.ans storasyster Swift Trawler 41. Har de lyckats ta sitt vinnande trawlerkoncept ett steg till?
Aktern mot bryggan
Vi möter upp Jacob Eliasson på Yachtsale som går igenom båten innan vi startar upp henne. Som brukligt så ligger hon med aktern in mot bryggan eftersom det är lite högt att komma ombord via den höga stäven från en flytbrygga.
I de svenska leveranserna ingår en kortare peke i fören med möjlighet att montera stege så ägaren även kan nyttja alla de naturhamnar som vi har till förfogande.
Ombord är det första man slås av bredden och volymen man fått på akterplattformen. Här finns gott om plats för allehanda prylar som gummibåt, Jetski eller paddleboards.
På plattformen har fransmännen designat en smart skjutbar aktersoffa som gör det möjligt att öka eller minska den sociala ytan på akterskeppet.
Man kan även flytta stegen som går upp till flybridge snabbt och enkelt för att ytterligare öka utrymmet på akterdäck ordentligt.
Här går det att flexa och ställa ut extra bord och stolar om man vill äta eller umgås akteröver. Givetvis har man tänkt till när det gäller förvaring av bord och stolar som smart kan stuvas undan när de inte används.
Ytorna går givetvis att täckas med en smart kapell lösning som rullas upp i det överskjutande taket ovanför aktern. Snyggt och väldigt praktiskt, som gör att man snabbt kan täcka den sociala ytan från regn och vind.
Köket har flyttats akterut
Mellan akter och kabin hittar vi köket som har flyttats akterut. Det är nytt på många båtar i denna storlek och uppskattas av många båtägare idag. Det blir större yta att laga mat på och man kan servera både akteröver och till matbordet föröver.
Som en extra bonus så får man dessutom bättre ventilation till köksytorna och minskar matos ombord. Det är en uppskattad lösning vi kommer få se på allt fler nya båtar framöver. Gott om förvaring i köket är en förutsättning för att kunna semestra och vara ombord under längre perioder. Här har Beneteau lyckats mycket bra.
Mycket stor volym i salongen
Tar vi steget längre in i salongen så har vi den bäddbara sofflösningen på babord sida. Här är det riktigt gott om plats för ett stort sällskap. Man har även konstruerat en mycket begåvad lösning med förarsitsen.
Med ett enkelt handgrepp vrider du över hela sitsen till bordet och får på så sätt två extra sittplatser. Här har man verkligen tänkt till.
Sofforna blir en egen kupé när man fäller bordet och skapar en ytterligare dubbelkoj. Bra lösning om man får fler gäster någon extra natt. Man drar för mörkläggningsgardinerna och vips har vi en separat sovkupé.
Skepparens domäner
Soffan för skeppare har flera inställningsmöjligheter och det är lätt att justera för att hitta en bekväm position. Instrumenten är logiska och kan givetvis anpassas för beställaren.
Trots att hon har två motorer så har man här valt att montera både bogpropeller och akterpropeller.
För den som inte trimmat in sig på att saxa motorerna så är det en extra säkerhet vid finlir inne i trånga hamnar.
Disposition akterdäck, kabin och fördäck
Kabinen är placerad asymmetriskt så det är bredare skarndäck på styrbord sida och något smalare på babord sida. Trots den smalare ytan på babord är det ändå enkelt och tryggt röra sig runt hela båten.
Genom skjutdörren på styrbord sida är det enkelt att nå förskeppet där man har en ytterligare social yta. Här har konstruktörerna gjort så att man kan dela på solytan på kabintaket och fälla upp ett ryggstöd. Vips så har man fått en förlig soffa.
Något vi misstänker blir favoritplatsen för de passagerare som vill njuta av havet för sig själva.
Tre hytter under däck
Vi kliver ner under däck och möts av hela tre hytter och separat dusch och toalett. Man får ge en eloge till dispositionen. Till vänster har vi dubbelhytt för gästerna.
På styrbord sida har man en enkelhytt med riktigt bra förvaring. Här kan man även installera tvättmaskin om beställaren önskar. Den har inte samma ljusinsläpp som dubbelhytten, men genom bra golvyta så lyckas man ändå trolla bort känslan av instängdhet.
Längst föröver har vi ägarhytten som är en bred hytt med bra volym och fint ljusinsläpp. En bred dubbelsäng med förvaring under. Tillsammans med garderober på vardera sida så finns det gott om stuvutrymmen för en riktigt lång semester ombord.
Med sovplatser för sju personer ombord på Swift Trawler 41 så finns risken att toalett ombord blir en trång sektor. Det har man löst genom att dela upp dusch och toalett i två olika delar i syfte att minska kötiden om någon sjunger längre än tre verser i duschen på morgonen.
Ägarhytten har en egen toalett och dusch. Smart prioriterat av konstruktören.
Den gemensamma duschen är snyggt inklädd i teak och har till och med ett eget ljusinsläpp.
En flybridge som borde kallas skybridge
Från aktern tar man stegen upp till flybridge – och vilken flybridge!
Taket på den långa och breda kabinen inklusive det täckta akterdäcket ger yta för den här storleksklassens största flybridge. Här finns gott om plats för alla ombord tillsammans med både utekök och förvaring.
Att köra Swift Trawler 41
Att sitta på flybridge och köra henne därifrån är en mäktig känsla. Med hennes volym så upplevs hon betydligt större än 41 fot. Hon känns snarare som en 46 eller 48 fotare.
Den stora skillnaden är att hon är betydligt enklare att manövrera. Vid gaspådrag hörs knappt motorerna upp till flybridge. Med en perfekt marschfart runt 7-8 knop är hon i stort sett ljudlös för de på flybridge eller de som sitter på fördäckets soffa.
Positivt var hur lite lite svall hon gav när hon gick i den här farten. Många andra båtar i denna storlek gräver ner sig och ger kraftigt svall som väcker stor irritation bland andra båtägare. Det tillsammans med bra bränsleekonomi visar att fransmännen lyckats med skrovkonstruktionen.
Nu hade vi inte möjlighet att testa henne i grövre sjö, men alla andra tester som gjorts har visat mycket goda sjöegenskaper.
När vi successivt ökar farten så märks det knappast. Det är helt odramatiskt att ta sig upp till topphastigheten på ca 22 knop.
Ingen planingströskel och ingen akter som gräver ner sig djupt i sjön.
Summering:
Jämför vi Swift Trawler 41 med ikonen Grand Banks 42 så känns det som ljusår från varandra. Visst, de är trawlers båda två och de är ungefär lika stora.
Men där slutar likheterna. Visst är Grand Banks mer gediget byggd och med exklusivare material. Beneteau bygger sin inredning i laminatträ, även om det ser bättre ut än det gjorde för 10 år sedan så är det stor skillnad mot exempelvis gedigen mahogny eller teakinredning. Men det kommer givetvis till en annan prislapp också.
Att få in tre hytter, sju kojer och två toaletter utan att det känns trångt förtjänar medalj. Den stora volymen ger flera sociala möjligheter. Gästerna ombord kan vara i sina hytter, på akterdäcket, på flybridge, i soffan på fördäck och givetvis inne i den stora kabinen. Är man ute ett par veckor med familjen eller gäster är den flexibiliteten guld värd.
Att hantera den relativt stora båten är med både två motorer och bog/akterpropellrar mycket enkelt. Betydligt enklare än en vanlig 30-fotare med en propeller. Man måste bara komma över det mentala hindret över hur stor hon upplevs vara första gången man ser henne.
Så på frågan om Beneteau lyckats med att ta sitt vinnande trawlerkoncept ett steg till så blir det ett rungande ja till svar. Och nästa fråga blir – var kan jag hyra henne till min nästa semester?
Specifikationer Beneteau Swift Trawler 41 Fly
L.O.A: 13,43 M
Längd: 12,52 m
Bredd: 4,25 m
Djupgående: 1,15 m
Deplacement: 11.040 kg (torr)
Diesel: 1 170 liter
Vatten: 400 liter
Septitank: 120 liter
Kojer: 7 totalt, 5 st i tre separata hytter
Pris: Ca 6,5 miljoner kr för en väl utrustad båt med skandinavisk standard
Återförsäljare: www.yachtsale.se
Fler artiklar i serien Veckans Drömbåt:
Greenline 39 – havets hybridkung. Dagens PS
Marex 320 – en bra modell har blivit ännu bättre. Dagens PS
Grandezza 40 Fly – en sober familjekryssare. Dagens PS
Nya heta Oceanis 40.1 Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.