Ända sedan vi på Dagens PS startade omröstningen om Sveriges vackraste Runabout 2022, så har vi på redaktionen gått och klurat på vilka båtar som kunde ha varit med i omröstningen om de hade överlevt. Och många har frågat vad är som egentligen en runabout?
Succé för Sveriges vackraste runabout - men vad är det?
Mest läst i kategorin
Undrar vi, så undrar nog även du. Så nu ska både du och vi förhoppningsvis få svar.
Succé – nästan 700 personer har röstat
Men först. Tävlingen blev en fantastisk succé med mångdubbelt fler som röstat än vi hade vågat hoppas på. Över 800 personer har nu sagt sitt och bland ett digert urval röstat fram den snyggaste båten.
Länken till till tävlingen med våra vackra runabouts har dessutom spridits över världen och nu vet såväl de namnkunniga i Lake Tahoe, Lago D’Iseo och på Themsen vad svensk runabout-kultur är.
Ganska så snart frigjorde sig en trio båtar från det övriga startfältet och ur dessa tre stod det snart en ensam vinnare kvar.
Vem det var, avslöjar vi inte här idag.
Galet bra pris till vinnaren från Verktygsboden
Den högtidliga prisutdelningen kommer ske som avslutning på STHLM Classic Poker Run den 20/8. Priset blir en värdecheck på 25.000 kr från vår mångårige samarbetsparter Verktygsboden och dess alltid lika samarbetsvillige och jovialiske VD Lars Edwardsson som själv kommer att delta på racet.
Så välkommen ut till Jungfrusunds Marina kommande lördag och se vinnaren koras.
Vad är egentligen en Runabout?
Men så var det ju detta med runabout. Låt oss börja med att få terminologin på plats. Den amerikanska termen Runabout har faktiskt en svensk släkting i båttypen Passbåt.
En båt som är byggd för att “passa” mellan två platser. Föddes i Sverige när skärgårdarna började exploateras av sommargäster som behövde ha praktiska och förhållandevis snabba båtar att ta sig ut från stadens larm och glam, till sommarställets lugna och trygga atmosfär.
Till en början, innan den egentliga maskindrivna motorbåten föddes, var passbåten ofta en mindre ångslup som kördes efter turlista eller privat av en enskild ägare.
Men i takt med att explosionsmotorn blev allt mer pålitlig, skaffade sig fler och fler av de besuttna sommargästerna, egna motorbåtar för att själv kunna köra efter egen turlista ut till sommarstället.
Passbåten var sålunda född men hade ännu inte funnit den form som sedermera skulle kunna bli översättningsbar till runabout. Till det behövdes större motorer och nya skrovformer som kunde möta upp motorernas krafter.
Sommarolympiaden 1912
Till säsongen 1912 började det hända saker. Det var olympiasommar i Stockholm och i Nynäshamn hölls det inofficiella OS-seglingar samtr även motorbåtstävlingar.
Här ställdes nordens mest framgångsrika segel- och motorbåtsvarv och konstruktörer mot varandra för att kraftmäta sina motorer och konstruktioner.
Extrema sportbåtar
För motorbåtarna hade utvecklingen skenat under de senaste . Till OS-tävlingarna skeppades de främsta racerbåtarna och startlinjen fylldes av snabba och extrema racerbåtar med fartresurer uppemot 30 knop.
Båtarna var extremer och endast byggda för att användas som tävlingsredskap. Deras praktiska nytta i skärgårdarna var mer eller mindre noll då bekvämligheten ombord inte motsvarde pendlarens behov.
Men med racerbåtens utveckling så skapades de skrov och de motorer som under 1920-talet kom att föda fram den “passbåt” som direkt blev jämförbar med Runabouten.
Den förste som i Sverige kom att ta fram en serie av den nya båttypen var Gideon Forslund. Med sina långsmala passbåtar med motorerna under långa fördäck, kunde nu sommargästerna få prisvärda motorbåtar för både bekväma och hyfsat snabba färder ut till ön.
Snabb utveckling
Utvecklingen gick sedan fort under 1920-talet och när 1920-tal blev 1930-tal. Då hade passbåten blivit en bekväm och riktigt snabb båt – helt anpassad för den sjö och de förhållanden som rådde i Sveriges skärgårdar och insjöar.
Faktum är att den form som passbåten fick under 1920-talet, höll i sig ända tills plast och Aquamatic kom att vända upp-och-ned på allt.
Första amerikan på plats blev Chris Craft
Att den svenska passbåten kom att gifta ihop sig med den amerikanska runabouten, var självklart en effekt av marknadskrafterna. 1928 landade den första serietillverkade runabouten på svenskt vatten.
Märket var Chris Craft och med dess blänkande beslag, välstoppade skinnklädsel och djärva linjeföring satte hela den svenska konstruktörseliten i halsen och till kommande säsong presenterades svenskritade nya båtar som med både stil och finess kunde tävla med de amerikanska och kundernas gunst.
Och där – just 1929 – kunde de båda termerna mötas i gemensamma båtmodeller.
Merparten överlevde tyvärr inte
Självklart är väl du en av de som var med och röstade i tävlingen Sveriges snyggaste runabout och fascinerades av alla de vackra båtar som överlevt till dagens datum.
Tävlingen hade varit ännu mer fantastisk om ytterligare några av historiens mest extrema passbåtar/runabouts hade överlevt till våra dagar.
Här är fem båtar som vi gärna hade sett på listan men som, såvitt vi vet, för evigt har kört sin sista sjömil:
Sea Song
Amfib V
JP IV
Hunter III
Century Coronado 1959
Men dessa fem är ju, såvitt vi vet, borta och försvunna. och vilka mer försvunna klassiker skulle du önska hade överlevt?
Tipsa redaktionen om din försvunna favoritklassiker på [email protected]. Skriv några rader om båten och har du en bild att bifoga, så är det ännu bättre.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.