Dagens PS

Svenska klassiker - var är Senorita Mercedes?

Senorita Mercedes
Med sitt orange skrov och med coola dekaler var Senorita Mercedes en udda fågel i den svenska båtvärlden. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 11 apr. 2023Publicerad: 11 apr. 2023

En av Sveriges vackraste runabouts hette Senorita Mercedes,  byggdes av Boghammar Marine på Lidingö till Anders Philipson. Men var den är idag?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sett ur mitt egna perspektiv som älskare av klassiska runabouts, har nog ingen brygga varit vackrare efter andra världskriget, än familjens Philipsons på Ingarö under slutet av 1960-talet.

Bilkungen Gunnar V Philipson

Pappa, Gunnar V Philipson, allmänt kallad Bilkungen, var mannen som startade med att tvätta automobiler hos automobilfirman Gjestvangs vid Humlegården 1906.

Med tiden kom han att bygga att bygga upp en av Europas största privata bilföretag.

Senorita Mercedes

Gunnar V Philipson med blicken fäst vid horisonten. Bredvid honom en Dodge från 1938 – samma år som bilden är tagen. (Foto: Philipsons arkiv)

Philipsons Automobil AB växte till en gigant och mängder är de bilmärken som genom åren passerat företaget; Dodge, Simca, DKW, Saab, Voisin, Horch, Cord och Chrysler är bara några.

Senorita Mercedes

En vacker vårdag 1936 visade Philipsons årets bilar på gatan utanför lokalen på Strandvägen 7A i Stockholm. En lokal som Philipson kom att behålla i 63 år. (Foto: Philipsons arkiv)

Men mest kända är Philipsons för deras agentur av Mercedes. Med en försäljning av cirka 10.000 Mercedes per år under 1960-talet, var Philipson utan konkurrens det tyska varumärkets största enskilda kund.

ANNONS

Senaste nytt

En sann framgångssaga

ANNONS

Denna fantastiska framgångssaga skapade självklart möjligheter för familjen själv att unna sig lite extra. Vilket också gjordes – bland annat när det gällde båtar.

Senorita Mercedes

1950 kunde Gunnar V Philipson stolt meddela att bolaget nu fått agenturen för Mercedes Benz hela bil- och lastbilsprogram. (Bild: Philipsons arkiv)

Först en Riva…

Familjens stora livsnjutare och båtälskare, Anders ”Aje” Philipson, hade till sommaren 1966 köpt hem en ny Riva Super Aquarama som han dessutom överraskade alla med genom att köra Roslagsloppet med den 1967.

Senorita Mercedes

Båten blev mycket uppmärksammad. Bland annat med en stor artikel i tidningen Båtnytt där den illustrerades med denna vackra teckning. (Bild: Båtnytt)

En svensk klassiker

Men vid bryggan låg också den läckert röd-orange nybyggda Boghammarracern Senorita Mercedes.

En fantastisk vacker racer, byggd på samma skrov som racerlegenden Don Aronows legendariska Magnum 28.

Don hade varit i Sverige 1967 med originalbåten och kört Getingloppet som han dessutom vann. Direkt efter racet köptes båten av Tage Boghammar som använde det framgångsrika skrovet som plugg och tog med det som avstamp, fram två modeller för den svenska marknaden.

ANNONS
Senorita Mercedes

Familjen Philipsons brygga var på 1960-talet skärgårdens vackraste, med ständigt nya båtar på plats. Här ligger Senorita Mercedes tillsammans med Ajes vackra Riva Super Aquarama. (Foto: ur Philipsons arkiv)

En var en snabbgående familjebåt som fick namnet Boghammar Magnum 28. Men den båt som Aje köpt var av den andra varianten.

En renodlad racerbåt som utrustades med dubba Daytona Scarab V8:or på dryga 600 hk styck.

Trimmade men opålitliga

Motorerna var bland det vassaste som då gick att uppbringa på marknaden och båten gick, när den gick, över 70 knop.

Aje ställde upp 1969 och 1970 i Roslagsloppet med Senoritan, och var nära att vinna ett år, då han kom först i upp till Öregrund men missade att göra avslutningsvarvet på fjärden och tappade förstaplatsen.

Senorita Mercedes

Full fart under tävling – en av de få tillfällen då båda Daytona-maskinerna gick som de skulle. (Foto: Boghammars arkiv)

Fantastiskt när det fungerade

När allt fungerade var båten underbar. Men bekymret var bara att de hypertrimmade maskinerna strulade mest hela tiden, så till slut tröttnade Aje och båten såldes.

ANNONS

Ryktet säger till Spanien först där användas som smuggelbåt, men detta är som sagt bara rykten.

Senorita Mercedes

Upplagd vid Duvnäsvikens Marina för försäljning. Det talas om att hon gick till Spanien. Undrar om hon finns kvar? (Foto: Arkiv)

Du som är boende i Spanien – håll ögonen är du snäll. Denna läckra båt borde få plöja skärgårdsvatten igen under svensk flagg.

Lästips:

Läs mer om Magnum 28:ans historia här

Svenska klassiker – M/Y Selma borde hem igen

Svenska klassiker – Uffe Norinders Ferrari 250 GTO

Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti T35

Svenska klassiker – Max Gumpels Mercedes Benz 540K

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS