En av Sveriges vackraste runabouts hette Senorita Mercedes, byggdes av Boghammar Marine på Lidingö till Anders Philipson. Men var den är idag?
Svenska klassiker - var är Senorita Mercedes?
Mest läst i kategorin
Sett ur mitt egna perspektiv som älskare av klassiska runabouts, har nog ingen brygga varit vackrare efter andra världskriget, än familjens Philipsons på Ingarö under slutet av 1960-talet.
Bilkungen Gunnar V Philipson
Pappa, Gunnar V Philipson, allmänt kallad Bilkungen, var mannen som startade med att tvätta automobiler hos automobilfirman Gjestvangs vid Humlegården 1906.
Med tiden kom han att bygga att bygga upp en av Europas största privata bilföretag.
Philipsons Automobil AB växte till en gigant och mängder är de bilmärken som genom åren passerat företaget; Dodge, Simca, DKW, Saab, Voisin, Horch, Cord och Chrysler är bara några.
Men mest kända är Philipsons för deras agentur av Mercedes. Med en försäljning av cirka 10.000 Mercedes per år under 1960-talet, var Philipson utan konkurrens det tyska varumärkets största enskilda kund.
Senaste nytt
En sann framgångssaga
Denna fantastiska framgångssaga skapade självklart möjligheter för familjen själv att unna sig lite extra. Vilket också gjordes – bland annat när det gällde båtar.
Först en Riva…
Familjens stora livsnjutare och båtälskare, Anders ”Aje” Philipson, hade till sommaren 1966 köpt hem en ny Riva Super Aquarama som han dessutom överraskade alla med genom att köra Roslagsloppet med den 1967.
En svensk klassiker
Men vid bryggan låg också den läckert röd-orange nybyggda Boghammarracern Senorita Mercedes.
En fantastisk vacker racer, byggd på samma skrov som racerlegenden Don Aronows legendariska Magnum 28.
Don hade varit i Sverige 1967 med originalbåten och kört Getingloppet som han dessutom vann. Direkt efter racet köptes båten av Tage Boghammar som använde det framgångsrika skrovet som plugg och tog med det som avstamp, fram två modeller för den svenska marknaden.
En var en snabbgående familjebåt som fick namnet Boghammar Magnum 28. Men den båt som Aje köpt var av den andra varianten.
En renodlad racerbåt som utrustades med dubba Daytona Scarab V8:or på dryga 600 hk styck.
Trimmade men opålitliga
Motorerna var bland det vassaste som då gick att uppbringa på marknaden och båten gick, när den gick, över 70 knop.
Aje ställde upp 1969 och 1970 i Roslagsloppet med Senoritan, och var nära att vinna ett år, då han kom först i upp till Öregrund men missade att göra avslutningsvarvet på fjärden och tappade förstaplatsen.
Fantastiskt när det fungerade
När allt fungerade var båten underbar. Men bekymret var bara att de hypertrimmade maskinerna strulade mest hela tiden, så till slut tröttnade Aje och båten såldes.
Ryktet säger till Spanien först där användas som smuggelbåt, men detta är som sagt bara rykten.
Du som är boende i Spanien – håll ögonen är du snäll. Denna läckra båt borde få plöja skärgårdsvatten igen under svensk flagg.
Lästips:
Läs mer om Magnum 28:ans historia här
Svenska klassiker – M/Y Selma borde hem igen
Svenska klassiker – Uffe Norinders Ferrari 250 GTO
Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti T35
Svenska klassiker – Max Gumpels Mercedes Benz 540K
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.