I Sverige betraktar vi båtar 30 år och äldre som veteraner. Det innebär att båtar byggda på 1980-talet nu en efter en blir seniorer. Det flesta kommer dock bara att bli äldre och behandlas som gamlingar, om än med respekt.
Svensk båtklassiker lade grunden för en helt ny era
Mest läst i kategorin
Sedan finns det ett antal fabrikat och modeller som genom åren vunnit mångas tycke. Dessa blir klassiker i folkmun och mångas våta dröm.
Här kan du läsa mer om Svenska klassiker som bl.a:
Solö Lyx – Raritet och ett stycke folkhemslyx
Kan en massproducerad båt som Nimbus 21 bli klassiker?
Kan då en dussinbåt verkligen bli det där objektet som ständigt jagas av sanna entusiaster som ser till modell före prislapp? Absolut, säger jag. Vi kan dra en parallell med bilhobbyn.
Att en bil som Volvo P1800 fått kultstatus med tresiffriga priser är kanske inte så förvånande. Inte heller att en riktigt fin Amazon blivit en bra pensionsförsäkring. Men att en välbevarad kommunalblå Volvo 244 DL från tidigt 1980-tal skulle bli hot stuff bland annonserna i diverse bilmagasin var det nog få som förutspådde. Nu är det ett faktum och inte har det något att göra med att de är skattebefriade eller rent utav vägrar att packa ihop.
Nej, det stavas kultstatus. En högst svårdefinierad benämning. Lite som Flygande Jakob. Maträtten som fyndigt bär namnet efter dess upphovsman Ove Jakobsson, verksam inom flygfrakt.
I början av 1980-talet stod den på mångas bord när det serverades finmat på lördagskvällen. Kyckling, banan, bacon och jordnötter. Allt i en härlig sörja av grädde och chilisås. En gastronomisk utsvävning som i alla fall jag trodde skulle dö ut tillsammans med det spräckliga modet i neonfärger.
Men icke. Jag hade fel om såväl maträtten som modet. De är båda tillbaka. Klädmode går i cykler och förr eller senare sluts cirkeln. Att en maträtt så galet komponerad som Jakobsson röra gör comeback kan bara tillskrivas fenomenet kultstatus. Precis som den blå Volvon.
Omgående storfavorit
Nimbus 21 DC är en riktig svensk klassiker som nästa år fyller veteran. Det var visserligen i februari 1985 som båten visades upp för den svenska publiken, men det innebär att den i realiteten föddes under 1984 och därmed fyller 30 år till kommande säsong. Premiärvisningen för branschen skedde nämligen i december detta år.
Nimbus 21 DC tillverkades bara under åren 1985 – 1987 men blev genast en storfavorit.
Det mycket dugligt designade skrovet lämnade dock första gjutformen 20 år tidigare. Då hos Danska Botved Boats A/S. Modellen var den numera högt rankade klassikern Coronet 21 DC. Idag kallad Europas första daycruiser.
Ofta ser man konstruktionen tillskrivas den gamla racinglegenden Jim Wynne, men dennes kompanjon Waltman M. Walters är nog närmare sanningen. Wynne var motoringenjör och hade nog mycket att säga till om när det ritades fartskrov, men det var Waltman som satt på kunnandet i fråga om skrovdesign. För exteriör och interiör design stod Botveds Boats egna Hans Bruun-Bertelsen.
Under mitten av 1980-talet rådde det högkonjunktur i båtbranschen. Efterfrågan på mindre daycruisers var större än någonsin. Importen av amerikanska och engelska båtar ökade stadigt. Svenska Combex, nuvarande Nimbus Boats, ville naturligtvis hänga med på det tåget. Problemet var bara att de efter att 1970-talets segelboom svalnat, valde att satsa på större motorbåtar i segmentet famlje- och långfärdsbåtar. Våren 1984 stod man utan något mindre alternativ att erbjuda marknaden.
20 år gamla gjutformar skeppades till Sverige
En av de Nimbus-grundande bröderna Wiklund, den rådige Hans Wiklund, tog 1984 med sig Calle Sahlkvist och for över sundet till Coronet-fabriken i danska Slagelse. Där hade man lagt båtproduktionen på is och istället övergått till produktion av vingar till vindkraftverk.
Efter en uppgörelse var formarna till Coronet 21 snart på väg till Sverige och Nimbus Boats. Botved Boats fick tillåtelse att tillverka tio skrov innan de juridiska rättigheterna och fysiska formarna hamnade i händerna på bröderna Wiklund. Det resulterade till uppkomsten av Coronet 21 Sunrunner. En något uppgraderad och moderniserad version av den då 20 år gamla modellen.
Med formar och verktyg på plats vid fabriken i Sysslebäck behövde man nu ett däck och en överbyggnad till sitt väl valda skrov. Uppdraget gick inte helt oväntat till konstruktören Rolf Eliasson och några månader senare kunde man stolt visa upp sin nya skapelse.
Försäljningssuccé på mässan
Under Båtmässan i Göteborg fick den ett varmt mottagande och blev omedelbart en försäljningssuccé. En svensk klassiker av dansk börd och med amerikanska gener var född. Cirka 200 båtar tillverkades mellan 1985 och 1987 innan skrovet förlängdes en fot, fick ny rutram och gavs den heta modellbeteckningen 22 DC Spectra. En mycket trevlig daycruiser, men ingen klassiker. Saknar än så länge kultstatus.
Vid en båtklubb i Stockholms innerstad ligger ett mycket välhållet exemplar av en Nimbus 21 DC. Hopkommen under det sista tillverkningsåret. Båten är i ett utmärkt originalskick och framförs fortfarande av originalmaskinen. En Volvo Penta AQ151B med ett 290SP-drev.
En maskin som låg i mitten av de motoralternativ som Nimbus erbjöd. Under det första produktionsåret kunde köparen välja mellan tre bensinmotorer och en Diesel. Volvo Penta AQ125/270, AQ145/290, AQ200/290 och VP AD30/290.
Vid leveransen av vårt fina exemplar var AQ151:an nyhet och hamnade nästan uteslutande i alla Nimbus 21:or. Det är en 2,5 liters rakfyra på 146 hästkrafter. Den ger en toppfart av knappa 30 knop och en hyfsad förbrukning på dryga litern vid marschfarten 22-23 knop.
Är du spekulant på en Nimbus 21 DC är de relativt lättbesiktigade. Konstruktionen är genomgående bra och döljer sällan några problem. Detta förutsatt att båten är orörd. Har någon tidigare ägare varit framme med borrmaskinen, bör man kontrollera så att det inte har skett någon vatteninträngning i laminatet.
Se till att din klassiker inte haft för många som sågat i den
I övrigt är det bara att göra en riktig okulärbesiktning av det yttre och provkörning av motorn. För en gammal bensinmotor finns naturligtvis inga garantier, men är båten välskött i övrigt kan det vara värt ett motorbyte på sikt. Har båten redan genomgått ett motorbyte, vilket många båtar i 30-årsåldern har, är det viktigare vad man valt att stoppa ner i motorrummet.
Kanske har någon tidigare vårdnadshavare vurmat så för sin kära ögonsten att han eller hon velat ge den det bästa. En ny större maskin med modernt DuoProp-drev hör inte till ovanligheterna. Detta ingrepp gör naturligtvis båten rätta om man är ute efter mer fart, acceleration och stabilitet.
Är det bevarandet av en äkta svensk klassiker man söker är det ett övergrepp. Nu är det ju inte så att dessa Nimbus-båtar på något sätt är ovanliga rariteter där varje exemplar borde ställas in orörda på museum. Tvärtom.
De är fortfarande att betrakta som välbyggda och prisvärda daycruisers för den sportiga familjen. Men, är man ute efter känslan att åka omkring i en av Sveriges blivande veteranbåtar och tillika superklassiker full av kultstatus, ja då ska det vara original. Så tänker jag och så tänker alla hugade entusiaster.
Ni anar inte vad de begär för en fin kommunal blå Volvo 244 DL från 1982!
Fakta
Nimbus 21 DC
Längd 6,42 meter
Bredd 2,35 meter
Vikt 1 250 kg
Motor 125 –200 hk
Tillv. år 1985 – 1987
Antal tillv. ca 200 st
Pris begagnad 90 000 – 160 000 kronor
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.