Den åttonde mars sjösattes Projekt Cosmos, en superyacht som just nu byggs på det anrika varvet Lürssen, från slipen på deras varv i Rendsburg.
Superyacht med bränsleceller och överdådig lyx


Mest läst i kategorin

Varvet har, sedan det byggde världens första motorbåt Marie, 1886, vuxit till att bli en av de allra största spelarna i den pengastinna industrin kring superyachter.
Projekt Cosmos är alltså varvets senaste sjösättning och det projekt som länge varit fullt av hysch-hysch och hemligheter.
Men nu berättar varvets VD, Peter Lürssen några detaljer om fartyget.

Efter tre års byggnation var det så dags att låta Projekt Cosmos få känna på vattnet. (Foto: Lürssen)
Den första superyachten som drivs av bränsleceller
Den stora nyheten är att Cosmos är det första superyachten som drivs helt av bränsleceller.
Bränslecellerna drivs till exempel av vätgas och genererar el till fartygets framdrift på ett mycket miljövänligt och utsläppsvänligt sätt jämfört med en vanlig förbränningsmotor.

Cosmos är designad som en explorer-yacht men med ett akterskepp väl utrustat för lek och umgänge. (Foto: Lürssen)
Beställaren av Cosmos, som är en japansk affärsman, vill ännu så länge hållas sig anonym.
Peter Lürssen berättar att det är en mycket teknikintresserad person som redan vid de tidigaste planeringsmötena för några år sedan, var mycket positiv till att pröva bränslecell-tekniken ombord.

Det är ett mäktigt förskepp som tornade upp sig innan skrovet gick till sjöss. (Foto: Lürssen)
Med den nya tekniken får Cosmos en räckvidd på ca 1000 sjömil i långsam fart och producera då i stort sett inga utsläpp alls. Leverans till kund beräknas ske 2025.
Läs mer här om:

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.