Engelska Sunseeker är kända för svällande, överlyxade yachter för de som vill synas lite mer. Men de har gjort en båt som skiljer sig helt.
Sunseekers millennie-monster
Mest läst i kategorin
Det var en dag som alla andra. Tror det till och med var en torsdag. Jag jobbade på tidningen Vi Båtägare och allt var som vanligt.
Tills telefonen ringde.
Det var från Biskopsudden. Ett båt-tempel i Stockholm där så mycket kul flytetyg har passerat genom åren. Där racerföraren Arthur Wessblad bedrev begbåtsförsäljning och där Stockholms kändiselit lärde sig äta gott med sjöutsikt på Skippers-Inn.
Men nu var det båt det handlade om.
“Udden”, som stället heter i folkmun, var kring år 2000 svensk agent för den engelska båttillverkaren Sunseeker och vid deras bryggor låg ett antal stora yachter och lockade med ett liv i lyx till sjöss.
Men nu meddelade samtalet att det också låg något annat vid bryggan. Något som vi på tidningen nog skulle gilla att prova.
Men låt mig först backa bandet något.
Varför byggdes den?
Varför den kom till, vet jag faktiskt inte. Men plötsligt låg den bara där i Sunseekers monter på Southampton Boat Show. En Sunseeker inte lik någon annan. Som en korsning mellan italiensk powerboat-design och engelsk lyx.
Och det var precis också vad den var.
Pappa bakom båten, som fått det fantasieggande namnet XS 2000 (läs ut XS så förstår du ordleken), var italienaren Fabio Buzzi.
För dig som inte känner till hans namn, är han för europeisk motorbåtssport ungefär vad Enzo Ferrari var för bilsporten.
Buzzi hade fått uppdraget att rita och konstruera något som kanske skulle kunna kallas för muskelbåt i frack. Eller kanske begreppet salongsracer skulle passa ännu bättre.
Sedan skulle Sunseeker själva klä det i en slags engelsk ungdomlig gentlemannakostym spelas till det hela med den senaste drivline-tekniken.
Adrenalinstinn styrpulpetare
Vilken båt det blev. Som en styrpulpetbåt på adrenalin. Som en leksak de luxe för de bäst besuttna. Som en tekniktestplattform för vad som sedan skulle kunna komma från Sunseeker i framtiden.
Och kanske var det just det sistnämnda som XS 2000 var.
För rolig var den. Något så extremt kul att köra.
Ett vasst och ytterst potent skrov hade klätts med Yanmars största dieselsexa på, vad jag minns, 440 hästkrafter. P
å motorn hade sedan ett tvåväxlat backslag kopplats, vilket gav båten helt nya möjligheter för dig som stod bakom spakarna.
Väl i hamn igen efter en rejäl provtur runt Lidingö, kunde vi konstatera att skulle Sunseeker fortsätta bygga båtar med XS2000 som bas, skulle motorbåtsvärlden få en helt ny range av framtida ytterst potenta familjemuskelbåtar.
Men de gjorde Sunseeker inte. XS2000 blev ett underbart utropstecken i sin ensamhet. Undrar hur många som finns kvar?
Läs också om att superyachter blir eftertraktade – av annorlunda skäl. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.