Dagens PS

Storebro Royal Cruiser 340 Adriatic - Lyxsvit för två

Storebro 340 Adriatic, lyxbåt, kvalitet
1985 lanserar man Storebro Royal Cruiser 340. Första modellen på det nya 34 fot långa skrovet blir Biscay. En flybridgebåt med öppet akterdäck. Skrovet blir sedan plattform för tre versioner. Baltic och Biscay har öppna akterdäck med däcksalong. Adriatic får vindruta. Denna Storebro Royal Cruiser 340 Adriatic är en av få tillverkade med akterkabin.
Anders Jelving
Anders Jelving
Uppdaterad: 30 apr. 2021Publicerad: 20 apr. 2021

Köper man en begagnad Storebro idag betalar man för namnet och får kvalitén på köpet. En statussymbol med högt andrahandsvärde, men ofta ett bra köp.  

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om du under det tidiga 1960-talet nämnde båtar som Solö, Svanö och Bergö fick båtälskare något blankt och drömskt i blicken. För de flesta var dessa vackra mahognybåtar en ouppnåelig dröm. Nypriset var 1964 att jämföra med två nya Volvo Amazon. Ett par decennier senare gick det tretton Solö på dussinet och bland annonserna var de lättfunna. Prisbilden var kraftigt reviderad och i stort sätt alla som ville hade råd att köpa en.

Fem Volvo 164E för en Storebro

Parallellt hade ribban höjts och fritidsbåtarna blev bara större och dyrare. När vi skrev 1980-tal var drömbåten för många en Storö IV/34. Dessa drygt tio meter långa dubbelruffade skönheter byggdes mellan åren 1965-1988 och blev den sista modellen från Storebro med överbyggnad i mahogny.

Modellen var under många år tillverkarens bästsäljare, den saftiga prislappen till trots. Våren 1974, mitt under rådande global oljekris, låg den på 230 000 kronor. Ett sprillans nytt flaggskepp på bilmarknaden i form av en Volvo 164E blev din för 38 000 kronor. Man fick med andra ord sex nya lyxbilar till priset av en bekväm familjebåt.

Storebro bruk fortsatte på den inslagna banan med stora båtar för de bättre bemedlade. Under slutet av 1980-talet tog man klivet fullt ut och lämnade mahognyn som tillverkningsmaterial i skrov och överbyggnad. Man seglade vidare med båtar helt i glasfiber. Undantaget var någon rutram hit eller dit. Deras förstklassiga snickeri fick fortsättningsvis tillverka inredningarna.

Storebro blev liktydigt med lyx och svensk kvalitet

Nu hette samtliga modeller Royal Cruiser i mellannamn följt av en beteckning för antal fot och ett egennamn för specifik modell i efternamn. Storebro Royal Cruiser blev liktydigt med lyx och svensk kvalitet. Hos tillverkaren var man mycket kundorienterad. Produktportföljen motsvarade på alla vis sin tänkta kunds önskemål. Det handlade om flärd, tillhörighet och i viss mån patriotism.

Som ägare av en Storebro ingick man i någon sorts outtalad Community där ”vi och dem” kändes tydligare än bland andra båtägare. Den egna märkesklubben knöt samman ägare runt om i hela landet, i den gamla lokala båtklubben lös de med sin frånvaro medans de vid den dyrare marinan låg sida vid sida. Storebro Royal Cruiser som lyxbåt var hugget i sten.

Storebro 340 Adriatic, lyx, kvalitet

Den egna märkesklubben knöt samman ägare runt om i hela landet, i den gamla lokala båtklubben lös de med sin frånvaro medans de vid den dyrare marinan låg sida vid sida. Storebro Royal Cruiser som lyxbåt var hugget i sten.

ANNONS

På båtmässan i Hamburg 1985 lanserar man Storebro Royal Cruiser 340. Första modellen på det nya 34 fot långa skrovet blir Biscay. En flybridgebåt med öppet akterdäck. Skrovet blir sedan plattform för tre versioner. Baltic och Biscay har öppna akterdäck med däcksalong. Adriatic får vindruta. Denna Storebro Royal Cruiser 340 Adriatic är en av få tillverkade med akterkabin.

Den ovanliga hybriden lämnade fabriken 1990 med ett nypris på cirka 1,6 miljoner, eller jämförbart med elva stycken sprillans nya Volvo 740 GL.  En idag otroligt prisvärd begbåt.

Interiör:

Som nämndes ovan är just denna modell med akterkabin mycket ovanlig. Totalt byggdes det cirka 155 stycken Storebro 340. De flesta var försedda med flybridge. Av modellen Adriatic med öppen sittbrunn har de flesta öppet möblerbart akterdäck. Några få beställdes dock med den lilla akterkabinen.

Den ska inte jämföras med en vanlig akterruff som normalt sett tar hela båtens bredd i anspråk. Nej, den här är placerad om styrbord och stjäl bara halva akterdäcket. Ovanpå den har man en stor solbädd så egentligen upplever man den inte som direkt inskränkande.

Nedgången till akterskuffen sker från promenadstråket som leder ut till badplattformen. En rejäl låsbar dörr i mahogny samt en lucka i solbädden öppnar upp för en hyfsat lätt nedstigning. Den 120 centimeter breda bädden ligger tvärs med fotändan en bit in under sittbrunnsdurken.

Det är ombonat med inredning i sidenmatt mahogny. En öppningsbar ventil släpper in nödvändigt ljus. Det är gott om stuvfack vilket ger den inneboende möjligheten att få undan sina pinaler. Ett mindre tvättställ med rinnande vatten duger bra vid morgonbestyret.

Storebro 340 Adriatic, akterruff, solsäng

Akterkabinen med nedgång från sidan och toppad av en solbädd.Några få beställdes med den lilla akterkabinen. Den ska inte jämföras med en vanlig akterruff som normalt tar hela båtens bredd i anspråk. Smart lösning som inte inskränker för mycket på akterdäcket.

Varför Storebro 340 normalt sett inte har denna akterkabin ligger i paritet med kundorienteringen. Köparen man tog sikte på var ett medelålders par med god ekonomi och utflugna barn. Behovet av ett stort antal kojplatser låg därför ofta långt ner på önskelistan. Båten skulle vara bekväm för två och vid tillfälle kunna hysa ett par gäster. Det var receptet för 30 år sedan och en bra komposition står sig.

ANNONS
Storebro 340 Adriatic, dinett, mörk mahogny

U-soffan under däck rymmer fem vuxna, sedan blir det ont om benutrymme. Den kan bäddas om till en extra dubbelbädd för två som känner varandra väl. Ett draperi ger en viss avskildhet.

I övrigt finns det bara två fasta bäddar och dem finner man längst förut. Avskilt från resten av salongen bakom en skottvägg har man en stor dubbelbinge. Vid fotändan garderober.  Takhöjden är klart begränsad. Likaså ljusinsläppet. En skylight i taket och de smala sidorutorna är det enda som är villigt att släppa in lite dagsljus.

I förruffen, eller om vi ska kalla den salongen, har man om babord en U-soffa. Generös på längden men snål på bredden. Fem vuxna sitter bra. Sedan blir det trångt om benutrymme. Soffan kan bäddas ner till en koj för två som känner varandra. Ett skynke dras för om gästerna vill ha lite avskildhet. Mycket känsla av tågens sovvagnar.

Tvärs denna sittgrupp har man pentryt. En mycket fungerande kökslösning med plats för spis, ugn, kyl, dubbelho och god förvaring i skåp. Möjligen kunde man önska ett par lättillgängliga draglådor för bestick och korkskruv.

För om pentryt ligger toalett med dusch. Ett väl tilltaget utrymme som tillåter nyttjaren att klä av sig även med stängd dör. Den förliga salongen är långt ifrån ljus. Den vackra men mörka mahognyn som klär alla ytor sväljer mycket ljus. Det lilla dagsljus som trots allt sipprar in kommer via de smala sidorutorna och två mindre skylights.

Exteriör:

Ute i sittbrunnen är det möblerat med en L-soffa om styrbord. Ryggstödet vid navigatörsplatsen är fällbart och i framfällt läge får man ytterligare sittplatser runt bordet. Soffan är högt placerad och låter dinerande eller åkande se ut genom vindrutan. Nära till hands precis bakom förarstolen har man barskåpet, som på bästa Storebromanér är inrett med en uppsättning originalglas som pryds av etsade logos.

Storebro 340 Adriatic

Ute i sittbrunnen är det möblerat med en L-soffa om styrbord. Ryggstödet vid navigatörsplatsen är fällbart och i framfällt läge får man ytterligare sittplatser runt bordet. Soffan är högt placerad och låter dinerande eller åkande se ut genom vindrutan.

Förarplatsen har mycket att önska. Inte helt ovanligt i större båtar. Det blir snarare platsen från vilket man för båten. Någon lyckad ergonomi är det inte tal om. Stolen är lös i hullet och har för lågt ryggstöd. Gas- och växelreglage kräver en armlängd utöver det vanliga. Stort plus för sikten och plats för papperssjökort.

ANNONS
Storebro 340 Adriatic, förarplats

Förarplatsen vinner inga priser för god ergonomi. Stolen är lös i hullet och har för låg rygg. Reglagen sitter väl långt bort. Plus för lättövervakad instrumentering och plats för papperssjökort.

Kapellet tillåter en massa kombinationer. En miljon dragkedjor, kardborreband och tryckknappar öppnar upp för alla tänkbara arrangemang. Ute på däck är det en barnlek att ta sig mellan för och akter. Det höga räckverket leder ända bak till targabågen där handtag tar vid.

Storebro 340 Adriatic

På båtar av idag ryms såväl solstolar som vattenskotrar på badplattformen. Här är det lite av ett cirkusnummer att stå med bojfångaren. Den fyller dock sin funktion som just badplattform.

På en modern båt av den här digniteten är vi vana att se badplattformar stora nog att kunna möbleras. Här råder dess raka motsatts. Den är snålt tilltagen men fyller sin funktion.

I detta välutrustade exemplar ligger det två Volvo Penta TAMD 61A på raka axlar. Vi talar då om sexcylindriga turbodieslar på 306 hästkrafter vardera. Ett lämpligt val till den för storleken relativt tunga båten. Exemplar tillverkade fram till 1987 fick ofta VP TAMD 60C (255 hk) på motorbäddarna. Det förekommer även många exemplar med den betydligt klenare VP TAMD 41 (200 hk). Det är i klenaste laget.

Skrovet är av halvplanande, vilket i och för sig är mer förlåtande mot undermotorisering. Man inte har någon planingströskel att ta sig över. Toppfarten med 61:or ligger på knappa 30 knop. En behaglig marschfart ligger kring 24 knop. Då vill motorerna ha cirka 1,2 liter diesel vardera per sjömil.

Modellen Adriatic är en stor lyxig daycruiser

Att kalla Storebro 340 Adriatic för en välplanerad båt i sin storleksklass är att töja lite på sanningen. Det är snarare en stor daycruiser. En väl genomtänkt sådan. För två vuxna är den perfekt. Gäster ombord fungerar utmärkt en natt eller två.

Storebro 340, Adriatic, lyxig daycruiser

Som familjebåt finns det bättre modeller. Men som stor lyxig daycruiser för två personer är hon riktigt bra.

ANNONS

Som familjebåt blir den trots allt lite trång. Inte sett till måtten, men planlösningen med den långsmala passagen genom sittbrunnen och få fasta kojer gör den lite knökig. Utan akterkabinen får man ett större akterdäck vilket underlättar för fler att vistas ombord dagtid. När sedan det blir läggdags måste istället soffor byggas om till kojer.

Är man intresserad av en Storebro 340 ligger priserna idag från 800 000 kronor upp till dryga miljonen. Årsmodellen är inte direkt avgörande för priset. Snarare motorisering och senaste uppdatering av utrustning ombord. En orörd båt från 1980-talet kommer sannolikt att kosta mycket pengar att få stil på. Dynor, pumpar, spis, kyl, navigationsutrustning etcetera. Listan kan göras lång.

Hursom. Detta är mycket prisvärda båtar. De är välbyggda och har ett yttre som definitivt står sig än idag. Dessutom kostar den ju begagnad inte mer än två nya statsjeepar från Volvo.

Fakta: Storebro 340 Adriatic

Längd: 10,23 m
Bredd: 3,77 m
Djup 1,10 m
Vatten 400 liter
Bränsle 1000 liter
Motor 2 x VP TAMD 61A
Kojplatser 4+2 (med akterkabin)
Deplacement 7 000 kg
Konstruktör W. H. Wilke
Varv Storebro bruk
Tillverkningsår 1988–1993 (Biscay från 1985)
Tillverkade båtar ca 155 ex
Pris begagnad 800 000-1 200 000 kronor

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]