Från hopplöst förlorad till en av den industriella revolutionens viktigaste ikoner. SS Great Britains historia är en berg och dalbana i tiden.
Ikonen: Industrirevolutionens drottning
Mest läst i kategorin
I dag ligger SS Great Britain i sin torrdocka i engelska Bristol och räknas som en omistlig del av det brittiska örikets storhetstid, samt en ikon i världens tekniska utveckling.
Hennes liv har dock varit långt ifrån hyllat. Tvärtom har det kantats av svårigheter från start.
På ritbordet hos ingenjören Isambard Kingdom Brunel, var hon dock redan från start unik. Inget så stort maskindrivet fartyg byggt i stål, hade tidigare sjösatts.
Faktum är att när hon fick känna på vatten 1843, var hon världens största fartyg över huvud taget.
Ägarna i konkurs
Hennes byggnation hade dock dragit ut på tiden.
Under de sex år det tagit för varvet att realisera Brunels idéer och ritningar, hade hennes beställare hamnat i ekonomiska trångmål på grund av dröjsmålet.
Hon hade visserligen kommit i drift 1845 och kom att bli det första ångdrivna stålfartyget som korsade Atlanten, från hemmahamnen i Bristol till New York.
Fatal grundstötning
Efter en fatal navigationsmiss under 1846, som satte fartyget på grund i närheten av Newcastle, tvingades hennes ägare till konkurs och fartyget såldes som skrot.
Efter en omfattande renovering sattes hon in på traden mellan Europa och Australien och kom under nära 30 år att frakta tusentals emigranter med förhoppningar om ett nytt liv på andra sidan jorden.
Lämnad som vrak
År 1884 var hennes saga på världshaven all.
Hon pensionerades på brittiska Falklandsöarna och kom att fungera som lager, kol-förråd och karantänsfartyg i hamnen innan hon 1937 lämnades åt sitt öde som vrak.
33 år senare, fann emellertid Sir Jack Arnold Hayward henne på Falklandsöarna och förstod hennes historiska värde.
Åter till England
Genom insamlade medel, kunde hon repareras på plats, så att det sedan gick att bogsera hem henne till England och Bristol på en pråm och där genomföra en totalrenovering.
SS Great Britain är i dag ett museifartyg som återställts till sitt ursprungliga utseende. Skrovet var dock allt för dåligt för att kunna göras sjödugligt igen.
Nu ligger hon i sin gamla byggnadsdocka och berättar sin unika historia för de cirka 175 000 människor som besöker henne årligen.
Vackert, inte sant?
Läs mer:
Kärnkraftsdrivna fartyg kan snart vara på väg (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.