SL lanserar en ny elbärplansfärja som ska trafikera Tappström – Stadshuset i Stockholm. Candela gör succé även utomlands.
Snart här: Stockholms nya flygande färja
Mest läst i kategorin
Storstockholms Lokaltrafik, SL, tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid med lanseringen av sin första elektriska bärplansfärja, skriver Candela.
Färjan, kallad “Nova”, är ett resultat av ett samarbete mellan Trafikverket, Region Stockholm och det innovativa svenska företaget Candela.
“Nova” är planerad att trafikera sträckan mellan Tappström och Stadshuset under hösten 2024 och våren/sommaren 2025, förutsatt att det är isfritt.
Förseningar i projektet
Projektet har dock drabbats av vissa förseningar på grund av de noggranna tester som krävs för att utveckla den avancerade tekniken.
Att introducera ny teknologi i kollektivtrafiken är en komplicerad process, men det är nödvändigt för att uppnå miljömålen och garantera en säker och effektiv service för resenärerna.
En smidig och tyst färd
“Nova” erbjuder inte bara miljöfördelar, utan också en förbättrad reseupplevelse. Med sina tysta och utsläppsfria resor kommer pendlingen att bli betydligt mer behaglig.
Färjans datorstyrda bärplansvingar lyfter skrovet ovanför vattenytan, vilket minskar energiförbrukningen med hela 80 procent jämfört med traditionella fartyg.
En lösning på Stockholms trafikproblem
“Konventionella fartyg har inte utvecklats mycket på 100 år och är bland de minst energieffektiva transportmedlen, endast överträffade av en stridsvagn”, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.
Stockholms cirka 70 kollektivtrafikfartyg förbrukar mer fossilt bränsle än stadens bussar och tåg tillsammans.
Samtidigt är sjötransporter dyra och tidskrävande på grund av de vågor som fartygen skapar.
Bärplansteknik för grönare framtid
Candela P-12:s bärplansteknik kan vara svaret på dessa utmaningar. Eftersom “Nova” flyger ovanför vattnet orsakar den minimalt med kölvatten. Det gör att färjan kan köra i höga hastigheter även i stadens centrala delar.
Dessutom är den alltså tystgående tack vare sina elektriska motorer.
“Nova” är inte bara snabb, utan också miljövänlig. Den drivs helt av förnybar el och har en toppfart på 25 knop, vilket gör den till den snabbaste färjan i Stockholms kollektivtrafik.
Snabbare resor till Ekerö
Ekerö, en av Stockholms snabbast växande förorter, ligger bara 15 kilometer från city. Men restiden med vanliga färjor är ofta en timme – “Nova” kan korta ner den tiden till 30 minuter.
Hasselskog tror att bärplanstekniken kan revolutionera stadstrafiken. Genom att utnyttja vattenvägarna kan städer bli mer attraktiva och lättillgängliga.
En kostnadseffektiv innovation
“Nova” kräver ingen dyr infrastruktur. Den laddas vid en vanlig elbilsladdare och den långa räckvidden gör att den kan hålla samma tidtabell som dieselfärjor.
Pilotprojektet med “Nova” syftar till att undersöka potentialen hos bärplansteknik. Målet är att skapa snabbare, billigare och utsläppsfria resor till sjöss.
“För första gången finns det ett fartyg som gör vattenburna transporter snabbare, grönare och mer prisvärda än landtransporter. Det är en renässans för världens vattenvägar och det är spännande att Stockholm visar vägen”, säger Hasselskog.
Internationellt intresse
Candela P-12 har redan väckt stor uppmärksamhet internationellt. Företaget har fått beställningar från bland annat Saudiarabien, Nya Zeeland och Berlin.
Hasselskog ser ljust på framtiden. Han tror att Candelas teknik kan leda till en ny era för världens vattenvägar.
Och det är Stockholm som visar vägen.
Läs även: Candelas flygande färjor säkrar miljarddeal. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.