Om Sverige är känt för sina klassiska båtar, så kan Holland stoltsera med att vara bäst på retrodesign. Holländska Wajers nya 44-fotare är ett utmärkt exempel på detta.
Smakfullt och stiligt från Holländska Wajer
Mest läst i kategorin
Vi kan aldrig ta ifrån Holländarna äran för deras fantastiska slup-tradition. Båtar anpassade både i fart och funktion för det enorma kanalsystem som borrar sig fram över landet.
Men vi svenskar kan nog ta åt oss en bit av äran för den starka retro-design som vuxit sig fram i Holland under de senaste 25 åren.
Och allt detta har Holländarna nog att tacka den svenska konstruktören Ruben Östlund för.
Holländsk visionär
Men vi får inte heller glömma Gerrit Venema. Mannen som genom sitt båtmäkleri Prins van Oranje, dammsög Sverige på klassiska båtar under perioden 1995 till 2005.
Med pengar i bakfickan och en idog uppköpare i Sverige, spekulerade han vilt på pris-skillnaden på priset på en klassiker i Sverige, och vad han kunde sälja den för i Holland.
Någonstans runt 600-700 svenska klassiska båtar beräknas ha spridits ut på kontinenten under dessa år.
Men Gerrit Venema såg också ett annat sug födas på marknaden i spåren av de “äkta” klassikerna. Det att äga en båt som såg klassisk ut, men som fungerade som en ny.
Med utgångspunkt från en Ruben Östlund-ritning från 1935, lät han konstruera en helt ny båt. Stilen och designen var absolut hämtad från 1930-talet men skrovet skulle byggas i plast och alla funktioner ombord skulle vara moderna – om än klädda i gammal kostym.
Modern klassiker
Båten kom att få namnet Rapsody 29 och blev en succé på marknaden. Gerrit hade hittat sitt spår och märket Rapsody har sedan dess vuxit till en av de stora spelarna på marknaden för retrodesign till sjöss.
Idag är det en värld fylld av tillverkare som anspelar på den klassiska själen. Holländska Wajer är bara en av dem som tagit upp kampen och köparnas gunst.
Med ett sortiment spännande mellan 34 och 77 fot försöker de ta sin bit av kakan.
Nyast i sortimentet är Wajer 44, en stor daycruiser som med dubbla Volvo Penta IPS 650 D6-480HP-motorer når en toppfart på hela 40 knop.
Båten är designad för umgänge med stor öppen sittbrunn och ett öppet akterparti för lättåtkomliga bad och lek-aktiviteter.
Anpassad för två
Under fördäcket finns boende-utrymmet som är anpassat för ägarparet. En stor hytt med en dubbelsäng ackompanjeras av en stort badrum med toalett och dusch.
Köket rymmer kyl och frys samt självklart kaffemaskin och ismaskin för rätta drinken.
Förarplatsen är modern med tre infällda Garmin-skärmar på instrumentbrädan. Förarmljön bjuder på tre bekväma fjädrande fåtöljer i kolfiber.
Uppkopplat båtägande
Båten är anpassad efter konceptet Smart Boating där du ansluter dig till båten via varvets egna app.
Här kan du få fram en mängd data om båten – till exempel kontrollera ankarpositionen, manövrera luftkonditioneringen eller den hydrauliskt manövrerade badplattformen. Samt mycket, mycket annat.
Första exemplaret i en serie om 20 båtar levereras till sommaren. Vill du ha mera skyddad miljö ombord kommer även en HT att släppas lite senare.
Läs mer här om:
Svenska JCraft troligen världens mest exklusiva båt
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.