Det är fredagen den 11 mars 1932 – Edvin och Egons namnsdag. Sigge Gullberg sträcker ut sig i kontorsstolen efter en god lunch. Han är nöjd. Ganska så ordentligt nöjd faktiskt.
Sigull och samtalet som räddade förmögenheten
Mest läst i kategorin
Hans affärer med kött- och korvproduktion går bra. Det blir en rejäl dos pengar över varje månad, så familjen behöver inte klaga.
Pengar ska användas
Pengar ska man inte ha på bankbok. Om pengar ska växa så måste de arbeta. Så har Sigges alla vänner sagt till honom länge nu.
Sigge har tvekat inför börsen. Men sett vännernas förmögenheter rusa i höjden i takt med att Kreugeraktierna har dragit börsen mot nya höjder.
Så idag ska det bli av. Sigge har tittat ut värdepapper som passar hans plånbok och övertygelse. Han måste bara göra några saker till på kontoret innan banken ska få besök.
Senaste nytt
Ett samtal som ändrade allt
Den svarta bakelittelefonen ringer.
”Sigge, det är dags att du följer med ut till varvet och tittar på min nya båt”, säger den bekanta rösten. ”Båtbyggaren är klar med skrovet och jag ska dit nu och titta.
Följ med”, fortsätter rösten som inte ger sig förrän Sigge sagt ja. Bankaffärerna får vänta till måndagen. Sådan brådska är det inte.
Klurig och kunnig
Det blir en trevlig eftermiddag. Båten blir säkert fin när den är klar. Varvsägaren är en lite klurig typ men verkar mycket kunnig. Sigge lägger det på minnet till en eventuell framtida båtaffär.
Vad Sigge inte visste den där eftermiddagen han klev in i vännens bil och följde med ut till Lidingö, var att den utflykten räddade hela hans förmögenhet.
Samtalet räddade hela hans förmögenhet
På eftermiddagen dagen efter, lördagen den 12 mars, kablas nyheten ut; Tändstickskungen Ivar Kreuger är död. En kula i pannan har ändat hans liv i Paris.
Ivar Kreugers död ändrade Europas ekonomi över en natt. Från att ha varit loket i en välgångskarusell, så faller börserna handlöst. Länder ruineras.
Konkurser och privatekonomier i spillror
Företag havererar. Privatekonomier läggs i spillror. Depressionen svarta anlete knackar på dörren och de dåliga tiderna rullar in.
Hemma hos Gullbergs på Nortullsgatan 24 börjar Sigge förstå vad den där båtutflykten innebar för honom.
En nära döden upplevelse
Skulle inte kamraten varit så påflugen, så hade han gått till banken och satsat familjekapitalet. Som bara några timmar senare skulle ha varit utraderat.
Tanken svindlar. Verkligheten snurrar. Lite som en nära-dödenupplevelse. Så nära var det.
Så småningom lugnar sig tankarna och istället så utkristalliserar sig en ny värld av möjligheter. I ekonomiska orostider är kapital på banken en tillgång dubbelt så stark som vid goda tider.
Möjligheter öppnas men först ska det firas
Men först och främst måste den nyuppkomna situationen firas. Sigge stäcker sig efter den svarta bakelitluren och slår det välbekanta numret.
”Hej, Det är Sigge. Vad sa du att din båtkonstruktör hette? Persson? Johansson? Jasså, Pettersson. Har du telefonnumret? Liljeholmen 32. Tack ska du ha.”
CG Pettersson ritar efter kundens behov
En vecka senare sitter båtkonstruktören CG Pettersson hemma i familjen Gullbergs matsal. Med sig har han en knippe ritningar som på ett ungefär stämmer in på det behov som Sigge försökt förmedla i telefonen.
Under kvällens lopp diskuteras det och planeras. Båten får inte ha öra. Det skulle aldrig gå med Sigges fru Doras stelopererade fot.
Och den ska helst ha en skyddad styrplats, men å andra sidan så är det skönt att stå ute när solen skiner.
Slutligen två ritningar
När Cege så småningom summerar familjens båtönskningar rullar han fram två ritningar ur högen.
”Om vi tar främre halvan från denna och resten från den här så kanske det kunde bli något”, säger Cege och lägger händerna på två av de utrullade ritningarna.
Sigge studerar och håller med. Det kan bli en båt som passar behov och vilja.
Den ska byggas på exklusiva Fröbergs varv
När byggkostnaden ska diskuteras slår Sigge ut med handen och slår fast att båten ska byggas på varvet på Lidingö där kamratens båt just håller på att färdigställas.
När Cege förklarar att Fröbergs kanske inte är det billigaste varvet i stan berättar Sigge om fredagsutflykten. Och därmed är saken bestämd.
Beställningarna hade tynat
Hos Fröbergs båtvarv, som varvet heter, mottas ordern med öppna armar. Efter finanskraschen har telefonen tystnat.
De sedvanliga beställningarna på vårrustningar och nybyggnationer har bytts mot säljorder eller i bästa fall malpåse över sommaren.
Sigges beställning tryggar verksamheten ytterligare ett tag och Fröberg och hans båtbyggare kan lägga allt krut på båten så att den redan i mitten på juni 1932 står klar för sjösättning.
Då med namnet Sigull fastskruvat med kromade bokstäver på båda bogarna.
En vårdad pärla i generationer
Sedan dess har hon funnits där. Legat i hamnen vid familjen Gullbergs magnifika sommarställe som inköptes senare under 1932. Där har hon legat långsides vid sin egen plats.
Vinterförvaringen har under alla år ombesörjts av Fröbergs Båtvarv med en ypperlig omvårdnad som resultat.
Men 1971 stängde varvet portarna för gott och den Gullbergska båten fick ny vinterhemmahamn på Tyresövarvet. Och sedan några år på den egna tomten.
Familjen Gullbergs huldande med Sigull har resulterat i att hon idag är i ett ypperligt underbart originalskick.
Förbrukat två motorer
Vad som hänt under åren är två nya motorer, lite träbyte i botten och två renskrapningar.
Annars ser hon ut och är precis som den dagen i juni 1932 då hon med en lätt nigning för första gången fick känna på vatten utanför varvet i Kyrkviken.
Och allt detta tack vare en god kamrats iver i ett telefonsamtal den 11 mars 1932.
Fakta Sigull
Konstruktör: CG Pettersson
Byggår: 1932
Varv: Fröbergs båtvarv, Lidingö
Längd: 8,50
Bredd: 1,90
Motor original: Penta L-6
Nuvarande motor: Volvo Penta B20, 115 hk
Fart: 21 knop
Läs även: Från Göteborgs stolthet till vrak och tillbaka. Dagens PS
Läs även: PS-podden: Vad är en klassiker? Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.