När kampen om Americas Cup drar igång i Barcelona i höst, kommer tävlingarna att hedras med närvaro av vattnets drottningar – J-båtarna.
Seglarvärldens skönhetsdrottningar hedrar Americas Cup
Mest läst i kategorin
Utan att tveka är kampen om Americas Cup en av idrottsvärldens äldsta och mest prestige-stinna sammandrabbningar.
Den första seglingen om den åtråvärda bucklan seglades redan 1851 mellan Englands Royal Yacht Squadron och USAs New York Yacht Club och var redan från starten lite av en kamp mellan den gamla och den nya världen.
Den gången vann USA och sedan dess har kampen pågått.
Idag är det dock fler länder inblandade i leken och i höst så är det dags för den 37:e upplagan av den magnifika seglartävlingen – denna gång i vattnen utanför den spanska staden Barcelona.
De stora ansluter
Som en extra krydda till den redan späckade kalendern, har nu ytterligare en aktivitet lagts till programmet när ledningen för de legendariska J-båtarna bekräftade sin kommande närvaro under Americas Cup.
J-klassen härstammar ursprungligen från Americas Cup men blev så småningom en egen klass med egna regler och båtar.
Den hade sin storhetstid under mellankrigstiden då seglarvärlden höll andan när några av världens rikaste affärsmän drabbade samman i seglingar med några av de allra vackraste segelyachter som byggts.
På startlinjen kunde du se internationella affärskändisar som sir Thomas Lipton, Harold Vanderbilt, sir Thomas Sopwith och William Lawrence Stephenson stå på däck på sina yachter, ivrigt väntande på startskottet.
Somnade in
Efter andra världskriget somnade klassen in och hade nog fortsatt vara så om inte entusiasten och seglaren Elizabeth Meyer hittat resterna av J-båten Endaevour och satt igång en renovering av henne.
Resten är en egen historia.
Idag är J-båtarna högst aktiva och seglar idag i sin egen cup på olika platser på jorden.
För Sverige blev klassen extra intressant när en konsortium av tre svenska seglare med Skype-grundaren Niklas Zennström i spetsen, köpte den svensk-konstruerade J-båten Svea för två säsonger sedan och kommer självklart att segla henne under svensk flagg i Barcelona.
Detta är yachterna som seglar i J-klassen
Shamrock V
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1930 och ombyggd 2000
Velsheda
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1933 och ombyggd 2006
Endeavour
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1934 och ombyggd 1989
Ranger
Designad av Burgess/Stephens, först sjösatt 1937, senare skrotad, replica sjösatt 2003
Hanuman
Designad av Charles Nicholson, först sjösatt 1936 (som Endeavour II), senare skrotad, replica (Hanuman) sjösatt 2009
Lionheart
Designad av Burgess/Stephens 1936, först sjösatt 2011
Rainbow
Designad av Burgess, först sjösatt 1934, senare skrotad, replica sjösatt 2012
Topaz
Designad av Frank Paine 1935, först sjösatt 2015
Svea
Designad av Holm och Plym 1937, först sjösatt 2017
Läs mer:
Om J-båtarnas deltagande under Americas Cup
Årets 10 största nyheter från den klassiska båtvärlden (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.