Dagens PS

Seawolf X: Katamaranen som laddar din villa

En mäktig vy av katamaranen Rossinavi Seawolf X. (Foto: Rossinavi)
En mäktig vy av katamaranen Rossinavi Seawolf X. (Foto: Rossinavi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2024Publicerad: 27 maj 2024

Katamaren Seawolf X är späckad med AI lösningar, solceller och smarthet. Den kan till exempel ladda upp en hel villa. Beställaren är än så länge hemlig men vi har lite detaljer att bjuda på.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När du sitter och planerar sommarens båtsemester kan du lika gärna tänka längre fram och passa på att lägga en beställning på något liknande Rossinavi Seawolf X. En lyxig katamaran som verkligen har allt du behöver.

Linjerna och formerna ska vara tagna från sportbilar, jag kanske inte ser det, men gör du? Rossinavi Seawolf X. (Foto: Rossinavi)
Linjerna och formerna ska vara tagna från sportbilar, jag kanske inte ser det, men gör du? Rossinavi Seawolf X. (Foto: Rossinavi)

Ladda din villa med båten

En cool funktion hos Seawolf X är hennes tre “prestandascenarier”. På dagsturer kan hon köra helt elektriskt hela tiden. Vid flerdagarsturer klarar hon 90 procent eldrift. Transatlantiska resor kommer hon kunna köra på el 80 procent av tiden.

Katamaranen Rossinavi Seawolf X ska vara utrustad med solceller för att kunna driva sig själv på el under långa seglingar i soliga hav. (Foto: Rossinavi)
Katamaranen Rossinavi Seawolf X ska vara utrustad med solceller för att kunna driva sig själv på el under långa seglingar i soliga hav. (Foto: Rossinavi)

När katamaranen ligger förtöjd så kan man aktivera ett så kallat “viloläge” för att på så sätt minska energiförbrukningen.

Den energi som då genereras kan till exempel skickas tillbaka till kajen eller till en privat fastighet, så kallad dubbelriktad laddning.

ANNONS

Senaste nytt

Laddad på fem timmar

Dessutom kan hon laddas fullt på bara fem timmar vid laddning vid kajen. Det ger tillräckligt med energi för att försörja en hel villa. Höjden av lyx.

ANNONS

Din personal ombord kommer ha tillgång till ett avancerat AI system som hjälper till att beräkna förbrukning baserat på antal gäster, väder och mycket annat. Så nu behöver personalen inte bara kunna nödvändiga saker på en yacht utan måste också vara kunniga inom teknik och AI.

Katamaranen Rossinavi Seawolf X har fått lämna torrdockan. (Foto: Rossinavi)
Katamaranen Rossinavi Seawolf X har fått lämna torrdockan. (Foto: Rossinavi)

Sportbilsdesign exteriört

Hennes exteriör håller en ganska låg profil och ska påminna om en sportbil. Fulvio De Simoni Yacht Design har strävat efter att “frigöra sina tankar från förutfattade meningar” kring katamarandesign. Fina ord.

Hon mäter hela 42,8 meter i längd men hennes bredd tycker jag inte vi pratar om. Fyra hytter med plats för upp till tio gäster finns så klart. Jag är nyfiken på the master suite, men det finns inga bilder på interiören.

Katamaranen Rossinavi Seawolf X på nattsegling. (Foto: Rossinavi)
Katamaranen Rossinavi Seawolf X på nattsegling. (Foto: Rossinavi)

“Efter år av studier och konstruktion är det nu en källa till tillfredsställelse och stolthet för oss att bevittna sjösättningen av projektet Sea Cat, numera Seawolf X, det första hybrid-elektriska flerskrovsfartyget”, sade Federico Rossi, COO för Rossinavi.

“Denna yacht visar upp anmärkningsvärda tekniska innovationer inom både energihantering och framdrivningsteknik, vilket markerar början på ett nytt kapitel för nästa generations fartyg.”

Vem som kan ligga bakom denna beställning och vad hen har betalat är okänt. Är det du?

ANNONS

Läs även:

Dracan: Katamaran med polska muskler. Dagens PS

Moon 60 – med ytor som en dansbana. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS