Amerikanska Sea Ray har i sin nya 37-fotare oftare kombinerat tre båttyper i en, på ett både smart, kreativt och snyggt sätt.
Sea Rays smarta Kinderägg: Varför kompromissa?
Mest läst i kategorin
Kompromisslöst är en underbart ord.
När ett ting eller en företeelse får blomma ut i sin fulla prakt utan några som helst kompromisser. Då blir det ofta både bra och vackert.
När kompromisserna kliver in på scenen är alltid grundtanken att resultatet ska bli både och. Men skrämmande ofta (läs nästan alltid) blir det istället varken eller.
När saker och ting ska kompromissas om givna förutsättningar tappas ofta grundtanken bort på vägen. Kvar blir bara ett mischmasch av de tankar som en gång rådde i projektet.
Sea Rays nya 37-fotare lystrar till namnet 370 Sundancer och verkar vara något så ovanligt som en lyckad kompromiss mellan en daycruiser, en coupé och en bowrider – allt i ett liksom.
Tre båtar på 12 meter
På båtens knappa 12 meter har konstruktörerna lyckats peta in alla dessa tre båtmodeller utan att någon av dem behöver lida av den andre.
Den smarta nedsänkta sittgruppen i fördäck, är både bekväm och rymlig att sitta, sola och äta i för ett mindre sällskap.
Då blir kanske reflektionen att detta måste inverka menligt på plasten under däck?
Men inte då.
Här finns det fortfarande god takhöjd för de fyra som här erbjuds sovplats, eller för samma lilla sällskap som på fördäck, som, fram på småtimmarna vill gå inomhus för en sista nattmacka.
Kök och toalett
Under däck finns också ett snyggt och smart litet pentry, samt självklart ett klart vettigt badrum och toalett.
Sittbrunnen är möblerad som en modern lounge med sittbrunns-pentry, många sittplatser fördelade i två soffgrupper med individuella bort.
Bra för den badande
Åtkomsten till vattnet är god via den stora badbryggan som kompletteras med två breda nedfällbara badsteg.
Skydd mot både sol, vind och vatten både uppifrån och från sidan, ges under den stora och bekväma hardtopen som ger stora delar av sittbrunnen gott skydd
Och allt detta fungerar faktiskt utmärkt tillsammans.
Motorerna är dubbla MerCruiser 8,2 liters V8:or på 430 hk/st vilka tillsammans knuffar upp den 9,5 ton tunga båten i närmare 490 knop.
Läs gärna mer om denna nyhet här.
Läs också om Nimbus W11 – lika lång som båten ovan men ett helt annat koncept. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.