Kustbevakningen agerar mot fylleri till sjöss – man lanserar nu en tre veckor lång kampanj, med start i måndags, där syftet är att bekämpa sjöfylleri genom att kontrollera fler båtförare.
Se upp i yachten – mer blåljus till sjöss
Mest läst i kategorin
Under kampanjens gång, som alltså är under vecka 28 till 30, så kommer nykterhetskontrollerna att öka mot fritidsbåtar, rapporterar skippo.se.
Det är samma veckor som semesterfirare och deras båtas tar mest plats i landets sjöar och det handlar om såväl riktade som slumpmässiga kontroller. Även den som inte ter sig berusad kommer att få lämna prov.
Vid en liknande satsning i fjol kunde omkring 4 procent av de kontrollerade anmälas för sjöfylleri, skriver Kustbevakningen i sitt pressmeddelande.
Så kontrolleras sjöfylleri
Provtagningen genomförs i två steg. Först får den som framför båten blåsa i ett sållningsinstrument. Det ger utslag om utandningsluften är över 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft vilket motsvarar cirka 0,2 promille i blodet – gränsen för sjöfylleri.
Ger det utslag får man följa med till Kustbevakningens båt där man blåser i bevisninstrumentet. Antalet kontrollet har ökat sen 2021 då man utförde 849 kontroller. 2023 genomfördes hela 3 370 kontroller vilket ledde till 123 anmälningar.
Carlsberg satsar mot fiskefylla
Kustbevakningen har oväntad hjälp i kampen mot fylla vid vatten. Bryggerijätten Carlsberg lanserade ett smart drag för att belysa farorna med att fiska berusad – ett drag i form av en full gubbe som du kan fiska gädda med.
Drunkningsolyckorna har ökat i Sverige och var tredje person som drunknar har alkohol i blodet – därför vill Carlsberg agera mot att folk dricker alkohol när de fiskar.
Sjöfyllerilagen – detta gäller
I Sverige gäller samma promillegräns till sjöss som på land: 0,2 promille alkohol i blodet. Gränsvärdet gäller inte alla fartyg utan endast de som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har en skrovlängd på minst 10 meter.
Även förare av övriga fartyg kan dömas för sjöfylleri. Det är inte bara föraren som kan dömas, även andra ombord med en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldiga till brott. Påföljden för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader.
Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Påföljden för grovt sjöfylleri är fängelse i högst två år.
Källa: Kustbevakningen
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.