Dagens PS

Sans Souci - klassisk skönhet bländar än

Sans Souci
En av Europas vackraste yachter är just nu ute på marknaden. Sans Souci, eller "inga problem" som det betyder på franska, väntar på ny ägare som uppskattar klassisk elegans. (Foto: Edmiston.com)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 12 juni 2022Publicerad: 12 juni 2022

Det är få förunnat att köpa en yacht och det kan vara den ultimata lyxupplevelsen. De som väl kommit till denna topp av Maslovs behovspyramid har ett val. Att köpa något smaklöst som skriker ”nya pengar”. Eller köpa något med stil och klass som vackra Sans Souci.

Om du gillar smaklösa yachter som helt saknar stil och elegans så behöver du inte läsa längre.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Även ovanifrån är hon vacker. Här kan vi se hela hennes däckslayout. (Foto: Edmiston.com)

Sans Souci är franska och betyder ungefär “sorgfri” eller “inga problem” . Vilket är ett mycket bra namn då hon är nyrenoverad i fantastiskt skick.

Då Sans Souci precis listats för försäljning så är det inga problem att köpa för någon som bryr sig om estetik till havs där Sans Souci bländar med sin skönhet.

Sans Souci har vackra linjer

Det är svårt att inte bländas av klassisk elegans. De här linjerna kommer inte moderna yachter i närheten av. (Foto: Edmiston.com)

Linjer från en klassisk designer

Sans Souci är en klassisk yacht som byggdes 1955 i Tyskland på varvet Abeking & Rasmussen. Hon designades av Geerd N. Hendel som med bakgrund från både J-class yachter och anrika Sparkman & Stephens låtit deras elegans avspeglas i Sans Souci.

Tänk att stå bakom detta roder och med lätthet glida genom skärgården? (Foto: Edmiston.com)

Hon byggdes med tysk kvalitet vilket innebär dubbelplankad teak på ekspant för att vara både stark och lätt samtidigt.

ANNONS

Senaste nytt

Kärt barn får många namn

ANNONS

Hon sjösattes som Vendersein, men har haft många namn under åren som Genie, Cygnus, Amerada, Claybeth och Salamar.

En stor renovering startade 2009 och genomfördes av anrika träbåtsvarvet Francesco Del Carlo. ( https://www.cantieredelcarlo.it) Arbetet löpte över flera år där man uppdaterade både interiören och exteriören utan att för den skull förstöra hennes ursprungliga proveniens.

Huvudsalongen med tidstypiska möbler ger bra plats för socialt umgänge. (Foto: Edmiston.com)

Hon har kvar många originalinventarier och konst vilket gör att hon fortfarande andas efterkrigstidens ”glada” 50-talets design.

I direkt anslutning till Salongen hittar vi matsalen där det kan dukas upp för cocktailparty. (Foto: Edmiston.com)

Bästa kombinationen

Del Carlos fantastiska renovering gör att i Sans Souci fått den bästa kombinationen av klassiska linjer,  tidstypisk design, modern maskinpark och alla bekvämligheter man förväntar sig i en modern yacht – kan det bli bättre än så?

Akterdäck Sans Souci

Salong, matsal och akterdäck nästan i fil ger ett och bra flöde ombord. Här kan man tänka sig en vacker solnedgång med en Aperol i handen. (Foto:Edmiston.com)

Hon kan ta upp till åtta gäster i fyra hytter samt plats för eventuell besättning för att serva gästerna ombord.

ANNONS

Bäst socialt utrymme är huvudsalongen med sin inbjudande atmosfär med träpaneler. Men även matsalen och akterdäck i fil är härliga sociala platser att vara.

På övre däck hittar vi “owners cabin”. Allt i tidstypisk 50-talsdesign (FotoEdmiston.com)

Gott om lounge-yta

Det finns gott om lounge-yta på de två däcken som erbjuder lyxiga sittplatser för sol och panoramautsikt över havet.

Ägarhytten ligger på huvuddäcket och har kingsize bed och givetvis ett badrum i marmor.

VIP-gästhytten en trappa ner. Här kommer gäster må bra ombord. (Foto: Edmiston.com)

Gästhytterna ligger på nedre däck. De inkluderar en med dubbelsäng och två med separata bäddar och alla med privata badrum.

Gästhytt Sans Souci

Även de mindre gästhytterna är spaciösa och givetvis egna badrum och toaletter. (Foto: Edmiston)

ANNONS

Moderna maskiner

Maskinrummet har uppgraderats för att möta standard för en modern superyacht.

Maskinrum ombord på Sans Souci

Dubbla Caterpillar-dieslar ger trygg och säker drift. (Foto: Edmiston.com)

Sans Souci har dubbla Caterpillar-dieslar som gör att hon kan kryssa i 12 knop marschfart eller eller 14 knop som max.

Givetvis är även byssan/köket uppdaterat i bästa kvalitet. Här även matrum för besättningen.(Foto:Edmiston.com)

Förutom all tänkbar bekvämlighet så har Sans Souci fyra separata dubbelhytter för besättning och kock. Med andra ord kan du engagera upp till åtta personer att serva dig ombord.

Bländar fortfarande

Även om Sans Souci i vissa avseenden har svårt att konkurrera med moderna superyachter, kan hon mer en väl tillgodose en yachtägare som uppskattar klassisk elegans och stil.

Så tickar du de boxarna och har budgeten så garanterar Sans Souci en bländande upplevelse för de lyckliga ägarna. Precis som med klassiska bilar kommer hon behålla sitt värde i åratal framöver.

ANNONS

Fakta Sans Souci

Båttyp: Lyxyacht
Byggår: 1955
Konstruktör: Geerd N. Hendel
Varv: Abeking & Rasmussen
Längd: 33,6 meter
Bredd: 5,8 meter
Fart: 12-14 knop
Djupgående: 1,9 meter
Vikt: 138 ton

Pris:  5,2 miljoner Euro, Edmiston Yachts

 

Mer artiklar om klassiska båtar:

Carlo Riva och hans okända mästerverk. Dagens PS

SS Dephine – Klassiker med dubbla ångturbiner Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]