Dagens PS

Sealegs Hydrasol - smart RIB på hjul

Glöm lyftkranar och jobbiga sjösättningar med Sealegs 9.0 Hydrasol. (Bild: Sealegs International)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 sep. 2022Publicerad: 20 sep. 2022

Tiden då man behövde en kran för att dra upp båten är över. Spana in 9.0 Hydrasol från nyzeeländska Sealegs – en nio meter lång ribbåt med tre fällbara hjul som gör livet på sjön lekande lätt, skriver Motorboat & Yachting.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur skulle det vara om båten helt sonika drog upp sig själv ur vattnet efter sommarsäsongen? Kanske låter det för mycket begärt, men görbart är det icke desto mindre nu när Sealegs 9.0 Hydrasol finns. Den senaste i raden av den nyzeeländska båttillverkaren Sealegs innovationer.

I likhet med andra framgångshistorier började Sealegs med en ljus idé som i det här fallet tecknades ned på en servett. Året var då 2001 och den skissen förvandlades snabbt till en prototyp som blev till ett tillverkningsföretag och det som i dag är Sealegs.

Bakom företaget som är baserat i i Auckland på Nya Zeeland står Maurice Bryham och David McKee Wright som numera kan glädjas åt att drömmen om robusta och användarvänliga amfibiebåtar numera delas av mer än 55 länder runt om i världen.

Sealegs

Yamaha-motorn på 300 hästkrafter tar dig upp i 40 knop. (Bild: Sealegs International)

Sealegs

Ett av tre kraftfulla hjul till din tjänst. (Bild: Sealegs International)

Effektiv draghjälp på tre hjul

Enligt Motorboat & Yachting som haft förmånen att testa 9.0 Hydrasol är det en mycket sofistikerad amfibiebåt som levererar både design- och prestandamässigt.

Mycket tid har lagts på att effektivisera båtens tre hjul som utrustats med en differentialspärr på alla hjul tillsammans med höghastighetsdrift, vilket ger dem dragkraft och grepp även under hala förhållanden.

Sealegs

En differentialspärr tillsammans med höghastighetsdrift gör det smidigt att ta sig upp ur vattnet. (Bild: Sealegs International)

ANNONS
Sealegs

Modern och lättmanövrerad display. (Bild: Sealegs International)

Sealegs

Gott om utrymme för upp till tolv passagerare. (Bild: Sealegs International)

Sealegs

Och vips så var vi uppe på land. (Bild: Sealegs International)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Yamaha-motor på 300 hästkrafter

Utrustad med ett nytt skrov, Hydrasol-teknik, en bränsletank på 250 liter och en Yamaha-motor på 300 hästkrafter kommer båten upp i stadiga 40 knop. Det gör den till en perfekt dyk- eller fiskebåt, som även kan ta ut hela familjen på dagsäventyr.

Den som vill kan även beställa dubbla 200 HP utombordare och dubbla 180-liters bränsletankar som tillval.

Med sina drygt 9 meter är 9.0 Hydrasol den största ribbåten Sealegs hittills presenterat. Det lämnar generöst med däcksutrymme för upp till tolv passagerare, utan att göra avkall på förvaring eller komfort.

Läs även: Galen Hummer till sjöss

Läs även: Eldriven Axopar lanserades i Cannes

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]