Att skeppa platta paket med plywood över halva jordklotet, kom snart Owe Forslund och stora Chris Craft överens om var en dålig idé. Lösningen blev istället att göra kopior.
Så fick Sverige "äkta" Chris Craft kopior
Mest läst i kategorin
När Owe Forslund tog över Chris Craft-agenturen från AB Hans Osterman 1957, var det inte bara ett handslag och några inskickade papper till amerikanska Chris Craft som behövde göras.
Även Ostermans lager av motorer, delar och en och annan båt ingick också i överenskommelsen mellan parterna.
Motorerna var en blandning av Chris Crafts blåa driftsäkra raka sexor, som i grunden härstammade från 1930-talet samt några maskiner av den helt nya marinkonverterade smallblocks V8:an 283.
En maskin som Owe tidigt fattat tycke för och förstod skulle bli en riktig storsäljare och trotjänare.
När jag frågade Owe för några år sedan, vilket som var det viktigaste som hänt inom motorvärlden under hans tid, så var det just 283:an han nämnde.
Det var en liten smidig maskin som blev otroligt användbar eftersom Chris Craft dessutom hade varit smarta nog att vända den bakochfram så svänghjulet satt i framkant.
Med den lösningen blev motorn extra låg och kunde få plats i de flesta sportbåtar utan bekymmer.
Sena in i plastvärlden
Nog om detta. Chris Craft var världens största tillverkare av motorbåtar och hade i stort sett allt utom plastbåtar i sin produktion.
Eller – de hade ju faktiskt börjat treva på plasten som båtbyggarmaterial genom att ha köpt in den lilla plastbåtstillverkaren Lake n’ Sea.
Genom att köpa en befintlig produktion, tänkte sig ledningen att de skulle kunna dra snabba slutsatser och göra produktionstekniska vinster.
Misstaget de gjorde var att företagets båtar var rena rama katastrofen med ett ständigt ringande på telefonen från kunder vars båtar sjönk till höger och vänster.
Företagets rykte blev så naggat i kanten att folkhumorn snart döpte om båtarna till Leak n’ Sink.
På grund av detta kom aldrig dessa tidiga Chris Craft-relaterade plastbåtar till Sverige. Vad Osterman däremot hade tagit hem var ett antal Chris Craft Kit-Boats.
Chris Craft som enkla byggsatser
Det var enkla byggsatsbåtar i plywood som kompletta med allt från lim, skruv och initierad byggbeskrivning, gjorde den lätt händige svensken till båtbyggare.
Båtarna blev bra och snygga och bar de medföljande kromade Chris Craft-logotyperna med heder.
Trots detta, blev det inga storsäljare. Priset för båtarna i sig, var inga problem. Bekymret uppstod när frakt och tull lades på ursprungspriset.
Då blev de platta plywoodpaketen från USA orimligt dyra för den svenske konsumenten.
Detta förstod snart Owe skulle bli ett bekymmer. Han förstod dock också att de enkla och små Chris Craft-båtarna fyllde ett behov som instegsbåtar till de större dyrare modellerna.
Kunde kunderna börja sitt liv inom Chris Crafts modellprogram på ett billigt sätt, kunde de sedan klättra vidare i utbudet mot allt större och dyrare båtar.
Lönsamma först över 20 fot
En genomräkning av Kit-Boat-sortimentet och de mindre modellerna ur Cavalier-serien, som också var byggda i Plywood men klara från fabrik, sade att det först över 20 fot, gick att räkna hem frakt och tull från USA.
Amerika förstod bekymret
Problemet lades fram för Chris Crafts ledning, vilka förstod problematikens alla sidor men också behovet av att lösa tillgången på mindre instegsbåtar.
När Chris Craft förstod att Owe inte bara var en ”pappersimportör” utan också bedrev eget båtbyggeri med fungerande varvsverksamhet, kom förslaget upp att Owe själv skulle bygga de mindre båtarna på plats i Sverige.
Och att han dessutom då direkt skulle kopiera några av Chris Crafts båtar, så att den amerikanska ”själen” fortfarande skulle finnas kvar.
Såldes under varumärket Forslund
Och så fick det bli. Forslunds varv på Kungsholmen och senare i Äppelviken, fick alltså någons slags licenstillverkning på Chris Crafts båtar.
Han fick dessutom tillåtelse att sälja dessa båtar under det egna varumärket Forslund.
Owe valde ut två modeller – en 14 fots Kit boat och en 18 fots Cavalier, som tillsammans skulle kunna blida de första två trappstegen för kunderna att kliva på i resan in i Chris Crafts större modellutbud.
Varv i källaren
Den lilla 14-fotaren kom att tillverkas i en källare i Hässelby där ett litet båtbyggeri skapades – precis anpassat för den lilla båtens färdiga mått.
Borta var nu tanken på byggsatsbåtar. Owe ansåg inte att självbyggeri gav kunderna rätt signaler för att sedan kliva vidare till färdigbyggda båtar.
14-fotaren, som alltså var en direkt kopia eller avmallning av en Kit-Boat, såldes helt färdigbyggda till kund.
Båten döptes till Ess-Gullet, efter Owes fru Gill, och kom att bli en riktig succé och en riktigt fin instegsbåt till både Chris Craft men också till Owes egna Ess-båtar.
Essgullet gick att få i ett antal varianter. NK Kristensson beställde en av de tuffare med styrpulpet och stor Mercurymaskin på akterspegeln och företagets logga stort på det helvita skrovet.
Ess-Gullets standardutseende var fernissat skrov, målade vita skarndäck samt fuskmålade nåt. Owe berättar att när produktionen gick på högvarv, tog det honom bara en kvart att ribba upp fördäcket.
Verktyget hade han sett hos cykelreparatören på Lilla Essingen som snyggt och smidigt hade förbättrat pinstripningen på dåtidens cyklar.
Så med ett nu egeninskaffat verktyg, gick nåtningen som en dans. Till detta grundutförande kunde kunden sedan välja till en panoramaruta i plexiglas som Owe köpte från Danmark.
Ess-Gullet uppmärksammades också av storsäljande Electrolux, som alltid sökte nya båtar till sitt modellprogram.
De hade inte tidigare tagit in några plywoodbåtar, då inget varv i Sverige hade skapat en produktion av dessa.
Därför kom nu Ess-Gullet att passa perfekt in i deras utbud. Ett 30-tal båtar levererades från källaren i Hässelby, vilka såldes i Electrolux sortiment under eget modellnamn.
Med lilla Ess-Gullet väl placerad på markanden, var det dags för en större halvsyster att göra entré. Som överenskommet med Chris Craft, mallade Owe av en 18-fots Cavalier på varvet på Kungsholmen tillsammans med mästerbåtbyggaren Helge Bäckmark.
Camillan ersatte Essbåten
Måtten noterades, byggnationen planerades efter hur Bäckmark var van att bygga och på sommaren 1959, strax efter att den sista Essbåten i mahogny sjösatts, stod den första svenskbyggda “Chris Craften” klar i verkstaden.
Kanske inte den båt som Bäckmark var mest imponerad över att ha byggt, men absolut första sidan i ett nytt kapitel i produktionen hos Forslund.
Motorn var självklart storsäljaren Chris Craft 283, en V8 på 185 hästkrafter som gav det lätta nästan sex meter långa skrovet en toppfart på dryga 30 knop.
Avgassystemet inklusive utblås prefabricerades av Essinge Rörservice i rostfritt som bara var att montera på plats för Bäckmark.
Döptes efter dottern
Eftersom båten skulle saluförs under Forslunds varumärke, måste den ju också ha ett modellnamn.
Då lillbåten döpts efter Owes fru Gill, så var ju logiken enkel att döpa den nya större båten efter deras dotter Camilla. Och så fick det bli.
Den nya båten släpptes ut på marknaden som Forslund Camilla, ett namn som med ens blev en del av den svenska båthistorien.
Camillan blev även den väl mottagen på marknaden, och snart utvecklades den till en egen modell, skild från sitt amerikanska original.
Redan till säsongen 1961, mätte Bäckmark om spantavståndet från tum till centimeter och båten blev då sex meter precis i längd.
Med djup V-botten
Under vintern 1961-62 byggdes en Camilla om till djup V-botten som ett experiment av Owe Forslund och samarbetspartnern i Åkersberga, Bosse Hellberg.
Ett experiment som föll väl ut och som sedan kom att användas i produktionen framöver.
Camilla kom att bli den sista båt som varumärket Forslund byggde. När båtbyggeriet i Äppelviken, dit varvet flyttat efter att de klassiska varvsbyggnaderna på Kungsholmen eldats ned av Kungsholmens brandstation tidigt 1961.
När de stängde i slutet på 1960-talet, så var det en Camilla som var sista båten ut.
Den båten, var dock en helt annan båt än den första Chris Craft-kopian som Owe och Bäckmark snickrade ihop 10 år tidigare.
Och med det, så var historien om hur svenska Forslund blev en av de första som licenstillverkade Chris Craft.
Ett smart drag som gav den svenska båtmarknaden två odödliga modeller.
Läs mer om:
När världen fick sin första daycruiser
Chris Craft Kit Boats
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.