Man har sett en rad sanktioner riktade mot rika ryssar sedan invasionen av Ukraina och ett av målen för dessa sanktioner är deras yachter. Vad kommer Rysslands krig mot Ukraina och sanktionerna egentligen att innebära för yachtindustrin?
Så drabbas yachtindustrin av jakten på oligarkerna
Mest läst i kategorin
En rad tillverkare har börjat positionera sig i relation till kriget och vi kan börja urskilja hur konsekvenserna för yachtindustrin kan komma att se ut.
Av den globala orderboken på yachter över 24 meter, totalt 1024 stycken, så härstammar ungefär 10 procent av ordrarna från Ryssland. Italienska tillverkare står för flest av dessa, nästan 60 stycken. Därefter kommer Turkiet och Holland.
Liten påverkan
Vissa tillverkare har lyft att kriget lär ha en marginell påverkan på deras verksamheten. Exempelvis Italienska Ferretti, vars orderbok värderas till 1,3 miljarder euro, som lyfter fram att bara 3 procent av bolagets ordrar har kopplingar till det drabbade området.
Ferretti lyfter dock fram att man inte är exponerade inom det allra största segmentet av superyachter, vilket också är det segment som lockar Rysslands rikaste oligarker.
Sanlorenzo, som också uttalat sig, lyfter att deras ryska yachtkunder inte har blivit drabbats direkt av sanktionerna och att arbetet pågår som planerat. Man lyfter även att mindre än 10 procent av bolagets ordrar de senaste tre åren har kommit från Ryssland.
Ryska företrädare får kliva tillbaka
Det holländska företaget Hansen har meddelat att man låtit ryska företrädare kliva tillbaka i bolaget på grund av kriget i Ukraina.
Men de två ryska männen som lämnar sina poster verkar förstå situationen och säger att “den rådande situationen manar oss att kliva tillbaka då det är bäst för den här verksamheten som ligger nära våra hjärtan”.
Vad händer egentligen med de beslagtagna tillgångarna?
Oavsett om det handlar om fastigheter, yachter eller flygplan så är dessa värda ansenliga summor pengar. EU och USA har sagt att man ska beslagta den ryska överhetens tillgångar, men vad händer sen?
Att beslagta tillgångarna är den förhållandevis enkla biten. Att sedan avgöra vad som händer med avkastningen som dessa genererar är svårare.
Där gäller olika lagar i olika länder och situationen är i stort sett obeprövad och kan leda till många år i domstol för att avgöra vad som är rätt.
Yachter kräver till exempel stora mängder underhåll, och medan dessa är beslagtagna kan man fråga sig vem som ansvarar för att göra detta på rätt sätt? Är det meningen att dessa lyxiga fartyg ska försättas i juridisk limbo medan de förfaller?
Det kan bli svårt för ägarna att betala för underhållet, då deras pengar numera har begränsad rörlighet tack vare sanktionerna mot Ryssland.
Läs mer: Superyacht industry reacts to Russia-Ukraine crisis
Läs mer: Russian oligarch yachts: This is what happens after they are seized
Läs även: Jakten på oligarkerna: Vem äger Scheherazade?
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.